Mycket trevlig film. Tyvärr hade man alltid filmat så att man inte fick se riktigt hur ångloken såg ut. Finns de för övrigt kvar och används ibland vid turisttrafiken på sommaren?
Mitt intryck av smalspår i H0 (H0e 9mm spårvidd) är tyvärr att det är så smått att det fungerar lite knackigt. Jag fick köra ganska mycket på den fina smalspårssträckan i Kolding. Banan var oerhört fint gjord, men det var svårt att få det att fungera på ett riktigt trevligt sätt.
Jag såg även H0m (12mm spårvidd) i Leipzig. Även det gick lite vingligt. Tror smalspår skulle vara bättre i någon större skala, till exempel 0-skalan då man kör på 16mm spårvidd. Nackdelen är ju att man inte kan ha det som en bibana till en vanlig H0-anläggning.
Konstigt nog verkar den rena N-skalan med 9mm spårvidd fungera bättre rent tekniskt sett, men det kanske beror på att fordonen då blir längre och lägre så att de kan göras tyngre och med lägre tyngdpunkt.
Finns det något bra ord som beskriver ett tillstånd när saker är så små att materialens stelhet och tendens att fastna i varandra och attraherars av varandra är större än gravitationen och kraften i rörelserna? Kvantfysikaliska tillstånd
Förlåt om jag spårade ur från ämnet!
Staffan