LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av daniel »

Om jag är trafikchef på en modulträff så skulle jag inte tillåtit en dongel som lyssnar på samtliga lokadresser. Risken för att fel lok multas, eller att två personer råkar multa samtidigt på var sitt håll, är alltför stor. Man tar ett lok, ska aktivera/avaktivera någon funktion och tror att det var F8 men det funkar inte så man gissar på F12 men det var det inte heller, så man gissar på F5 istället. Observera att detta är ett inte ovanligt scenario för mina lok, eftersom jag har dålig koll på vilken funktionsknapp som har vilken funktion på mitt eget lok. Att jag då kan multa/avmulta mitt lok med något annat lok någon annan stans på banan, utan min vetskap, därför att jag råkar trycka F22, har jag svårt att se som acceptabelt.

Däremot skulle en dongel per mult kunna funka enligt ovanstående. Alltså att dongeln enbart lyssnar på lok 9, 12 och 33, och att man multar på/av med funktion 22 och 23. Men i det scenariot behöver man inte standardisera funktionsknapparna för mult på/av, utan det räcker att dessa tre lok använder samma funktionsknappar för mult på/av.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av AlexanderEhn »

Ja, det finns både fördelar och nackdelar med det citerade förslaget, att "multa genom funktionsknappar".

Dock är det inte så dongeln som vi testade i helgen är byggd.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av LLJ »

Jag har sett en annan variant där man hade en fysisk bygel på en Fred som när den var inkopplad multade två fordon. Ingen tvekan om det var multat eller inte och man behövde inte veta vilken F-knapp det var.
Detta var dock bara på ett testhandtag.

/Lars
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av etxbct »

Hej

Också ett sätt att multa Freddar.

Bild

/Benny
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av Tompa »

Den var bra Benny!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: LocoNet på Arduino - att koda en "Multi-dongel"

Inlägg av AlexanderEhn »

Hehe, det behöver kanske inte vara svårare än så! :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"