Snickra i plywood

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Snickra i plywood

Inlägg av JanFrelin »

Jag brukar bygga mina moduler av plywood i olika tjocklekar, som sågas ut med sticksåg och sen slipas till. Sticksågen är inget precisioninstrument, så det blir ganska mycket slipande.

Jag har använt en rondellslipmaskin från Clas Ohlson som är ca 15 år gammal. Jag hade tänkt jag skulle köpa en ny som tar lite bättre, och upptäckte att den typen av slipmaskiner inte riktigt finns på marknaden längre!

Så min fråga blir då: hur gör ni? Hur snickrar ni och vad använder ni för verktyg?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Snickra i plywood

Inlägg av Tompa »

Jag låter brädgårn såga upp en skiva i strips med väl valda bredder för sarg, rälsbärare landskapsbärare. Brukar maila en ritning, klart att hämta om några dagar. Slipning är inget stort moment för mig. Det gör jag för hand med slipkloss. Sågar stripsen (om det behövs) också för hand i gersåg
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

Jag sågar remsor med en cirkelsåg som jag bytt klinga på. Från 12 till 40 tänder. Funkar hyfsat. Om jag inte vore så snål så hade jag bytt klinga igen till en med ännu fler tänder.
Sen har jag en sticksåg och slipsmaskin för att fixa konturerna.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Snickra i plywood

Inlägg av Per Widell »

Jag för antingen det uppsågat på brädgården eller sågar själv med cirkelsåg, som ArsRobert säger ha en klinga med många små tänder så blir snittet bäst. Hade jag haft utrymme hade jag köpt sågbord med gott om p,ats så man kan såga sina egna remsor likt dom gör på brädgården.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Snickra i plywood

Inlägg av daniel »

Tompa skrev: 2020-07-31, 17:29 Jag låter brädgårn såga upp en skiva i strips med väl valda bredder för sarg, rälsbärare landskapsbärare.
Jag gör som Tompa, men låter brädgården även såga upp rätt längd på bitarna så jag gör i princip ingen sågning alls själv.

Dock är min erfarenhet att kvaliteten på sågning skiftar stort mellan olika brädgårdar. I Växjö har vi en brädgård, Fellessons, som alltid sågar med mycket hög kvalitet, men de har å andra sidan ett sågbord där de lägger hela skivan på bordet och skjuter sedan hela bordet genom sågen. Och då ligger skivan stadigt och du får perfekta snitt. Samt att Fellessons har personal som vet vad de gör. Andra brädgårdar har billigare sågar som ger sämre kvalitet på sågningen och därmed sämre kvalitet på den färdiga modulen.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av FreddePettersson »

Hej Jan
Jag använder en byggsåg eller en cirkelsåg med riktskiva som går att spänna fast på plywooden.
Jag nyttjar också plywood av hög kvalitet, björkplywood.
Många tänder på klingan. Annars blir det fnasigt värre.
Bra verktyg är A & O, varför inte göra grunden bra när man sedan ska lägga så mycket tid på och arbete på landskap mm.
En rondellslip, välj så stor diameter du kan på rondellen. Eller satsa på en Festool sänksåg Eller liknade med riktskiva, så slipper du slipa så mycket.
En bra och rejäl vinkelhake är också viktigt.
Vid monteringen är ett bord med en stabil skiva viktigt, blir lättare att mäta vinklar mm samt spänna ihop delarna.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Snickra i plywood

Inlägg av kasoe »

Jag gör en variant på vad många andra gör, via andra ute i Habo har jag fått tips om "Habo Modulsnickeri", själva påstår de att de är ett "Trappsnickeri"... Man beställer en skiva och lämnar en lapp hur den ska strimlas på deras sågbord och sen tar det "ett tag" och så får man hämta strimlor. Sen har jag en kapsåg, klinga med många tänder, som jag kapar remsorna med. Även här Björkplywood i "möbelkvalitet". Tjocklek väljes efter behov, sist blev det 6 mm och en tanke att laminera bitar där det behövdes. Detta är inte byggt ännu, annat kom emellan...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Snickra i plywood

Inlägg av Nicke »

Att få brädgården att göra de stora snitten är bekvämt!
(inte minst för att det blir lättare att transportera hem)
Själv kör jag sedan med en gersåg för kapningar och sänksåg för längre snitt, blir ganska så okej.
För snabba putsningar kör jag med en enkel "fingerslip" eller elfil som de väl heter.
Slutligen, och som kanske svar på den initiala frågan, har jag funderat på en kombimaskin med rondell och bandslip, t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Bandslipm ... gIPg_D_BwE
Någon som har erfarenhet av denna eller annan, kompakt och inte alltför dyr?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag tycker det är helt hysteriskt svårt att få tag på fin björkplywood. Alla kedjor har sämre plywood, konstruktionsplyfa med få lager.

8mm MDF visar sig också vara svårt.

Jag inser att jag borde köpa klinga med fler tänder till min DeWalt kap-Gersåg...
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

AlexanderEhn skrev: 2020-08-02, 16:20 Jag tycker det är helt hysteriskt svårt att få tag på fin björkplywood. Alla kedjor har sämre plywood, konstruktionsplyfa med få lager.

8mm MDF visar sig också vara svårt.

Jag inser att jag borde köpa klinga med fler tänder till min DeWalt kap-Gersåg...
Nu ska jag svära i kyrkan... Har inte riktigt förstått varför man ska använda finaste plywooden (förutom nöjet att jobba med fina grejer).
Halva nöjet för mig är att använda så billiga grejer som möjligt. Använder helst mdf i gavlarna och tunnare och lite sämre plywood i sargerna. Dubbla masoniter om jag gör böjda moduler. Till reglarna tar jag vad jag haver. Det har funkat bra hittills.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"