Modulträffs kostnader??

Allmäna diskussioner och information
JonasO

Re: Modulträffs kostnader??

Inlägg av JonasO »

Ytterligare en sak att fundera över i sammanhanget är tillgängligheten till lokalen. Hur långt i från de stora allfarvägarna är man beredd att åka?
Hur mycket är man beredd att bära för att iordningställa lokalen (moduler, möbler, bänkar mm)?

/Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Många intressanta inlägg i tråden.

Geografisk placering kan ge billigare lokalhyror. Javisst man kan hitta byggdegårdar mm. En bra tanke.
Finns väl en negativ aspekt på det hela, utbudet av matservering, catering etc.
Pizza kan man ju alltid få tag i, varje liten samhälle har ju en pizzeria.

Tyvärr är det så att lokalhyran för en sporthall utanför större orter bestäms av komunen och dom är nog lika i hela komunerna, men jag ska kolla hur det ligger till med det i Värnamo.

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

En nedlagd skola som mina barn har gått i och som inte verkar användas till just någonting alls.
Jag har svårt att uppskatta storleken jämfört med de lokaler som vi varit i tidigare, men en korridor med ett klassrum i var ände och litet bibliotek däremellan skulle kunna ge en intressant bana. Finns även andra utrymmen som skulle kunna användas för t.ex. n-skalan.

Bredvid finns en sommarrestaurang som bedriver cateringverksamhet året om. Det bör finnas allt som behövs. Nej, ingen pizzeria.

Detta finns i Malexander i södra Östergötland men det finns kanske liknande som ligger bättre till för Modul syd.

Staffan
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

jhjelm skrev:Småträffar är också trevliga t.ex. den vi hade i Vegby i september.

Kostnaden var inkl boende i lokalen och frukost och fika för 200kr/pers. Lunch och middag tillkom.

MVH Jonas
Vegby var till och med mycket trevlig :), kräver helt enkelt bara en uppföljare...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Malexander passar mig bra, särbons föräldrar bor i närheten.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jo, visst är det så att större lokaler kostar, men måste alla träffar bli större?
För mig så känns det som om DreamTrack, en årlig svensk Fremoträff och kanske någon mer storträff i MMM-land kring Stockholm räcker som stora träffar!
Dom Träffarna är jag beredd att betala lite mer för, blir det fler stora träffar blir det för kostsamt!

Jag tycker att det träffutbud som finns i dag känns fint!

Värnamo moduldagar på Libanongården behöver inte alls bli större, den är trevlig som den halvstora träff den är och det är en bra lokal som vi borde vara glada över att få använda! Satsa hellre på fler deltagare med färre moduler för att öka kvaliteten och personaltätheten! Det är ju flera deltagare som släpar med "plankor och snäva nödkurvor för att få ihop banan, och det slipper dom nog gärna samtidigt som banan blir finare om fler "riktiga" moduler tar plankornas plats!

Arbetetsmuseum i Norrköping har också blivit ett årligt återkommande trevligt inslag som är relativt billigt att besöka beroende på hur långt man har att åka, Det är bra som det är och har blivit en viktig träff för 3R:arna!
Den är också en viktig träff för att sprida hobbyn i och med den publika inriktningen!

DreamTrack ÄR stort och får gärna bli större i bättre lokaler, (men spinnet har dock en viss atmosfär som jag gillar)!
Denna träffen kan få kosta lite mer!

På vårkanten är det lite lugnt på modulträffsfronten men där kanske Värmlandsmodulisterna kan hitta en liten lucka för en mindre (billigare) träff?

På sommaren åker jag kanske på någon Fremoträff i Tyskland (och det kostar lite mer)

Den större svenska Fremoträffen som hitills verkar ligga på sensommaren får gärna bli en av dom stora och därmed kosta lite mer!

Vegbyträffen vi hade i höstas var riktigt trevlig och får för min del gärna bli återkommande som en av dom mindre lite billigare träffarna

Innovatum är en liknande träff som Norrköpingsträffen och även den reklam för hobbyn!

Ovanstående åtta träffar är en ganska bra blandning mellan stort och litet och för mig känns det bra så!
Satsa hellre på att bredda medlemsantalet och sänka det genomsnittliga modulantalet man har med sig till småträffarna så blir dom jättebra som komplement till dom stora träffarna!
Småträffarna är ju också kanske lite lättare att snabbare planera in mellan dom stora mötena som ju kräver mer möda, det kan ju också vara så att vi kan ha flera mindre lokaler som alternerar som småträffar, Moheda skulle kunna vara en sådan också!

Kontentan av det här är väl att jag tycker att det ska kosta och vara i den storleksordningen som vi redan har idag på träffarna, förutom "dom stora träffarna" då som får kosta och som jag inte tycker behöver bli fler!
Många av oss åker ju dessutom till Kolding, Rendsburg och andra träffar utomlands i Norge, Tyskland,Danmark och kanske fler ställen!
Så pengar går det åt, låt småträffarna vara dom små trevliga och relativt billiga tillställningar dom är!

Mvh. Peter
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Kan bara säga att jag håller med Peter på alla punkter.

Men är det svaret som Fredde väntade på, eller var du ute efter något annat. Jag förstod fatiskt inte riktigt vart du ville komma. Bara tala om att ekonomin alltid var ett problem? Undersöka vår betalningsvillighet?

Staffan
Användarvisningsbild
AiR

Inlägg av AiR »

Inom MMM har vi samma dilemma.

Vi har kunnat utnyttja lokaler via kontakter tidigare, typ gymnastiksalar, för interna träffar.
Senast gick det inte och vi letade upp en "bygdegård" i Skepptuna. (http://www.usms.se/Skepptuna_2013.htm)
Intresset för trafikspel har varit lågt men verkar tillta. Men vi har inte haft några "riktiga" trafikspelsträffar tidigare.

Glöm inte heller den planerad "Lilla Gävle" som är en ren trafikspelsträff i en stor lokal planerad till Nationaldagen.

MMM har TM på våren (i år större) men där styr publiktvånget banan och trafikspelet står tillbaka.
På hösten har vi Gävle med samma problem.
Då har vi även en körning hos MJ-hobby, nu senast i en större lokal.

Sammanfattningsvis har Stockholmarna varit bortskämda med "gratis" träffar och det är få som planerar och åker på träffar som kostar pengar i form av avgift, transport och övernattning. Nu senast sa vi 50 kr/person för bygdegården, då vi fått ett bra pris.

Men att ta 200-300 kronor är nog inget problem om man dessutom kan övernatta gratis. Bygdegårdar tillåter ofta matlagning eller frukost men är oftast en storlek för liten enligt min mening.

Jag tycker nog Värnamoträffen kan vara kvar i nuvarande lokal och låta fler nya moduler delta och kanske höja kvalitet på både landskap och trafikspel genom att välja ur ett större urval. Kan man inte planera en H0-bana på övervåningen, från dagis, via hallen till matsalen och templet?

Det var en virrig samling tankar... ber om ursäkt
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Hej forum debattörer

@Steffan W, jag ville bara ha en diskusion kring just ekonomi i förhållande till arrangemang. Jag ville höra era röster och få en känsla för just detta. Tycker själv att det är en mycket relevant fråga beroende på vilka arrangemang man ska ge sig på i framtiden.
Jag hade väl kanske mest Värnamo Moduldagar i baktankarna när jag ville ha igång debatten. Finns ju ingen menig att "satsa STORT " om inte underlag och träffdeltagare vill eftersom det tar mycket tid i förberedelser.

Jag tycker mig fått de svar jag ville ha och anser väl tråden anslutad härmed. tackar uch bugar för alla inlägg.

Med vänlig hälsning,
fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Låst

Återgå till "Allmänt"