Styrstift nästa?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

Helt seriöst så skulle jag vilja ta upp frågan om att i framtida MMM-standard ersätta skruvhål med styrstift, typ de som tillverkas i Gävle.

Det tråkigaste med träffar är tiden det tar att montera upp/ner en bana. Och det vanligaste strulet är med just passform och spårläge vid ihop-skruvning av moduler. Jag har själv upplevt nu med interna gavlar hur otroligt mycket smidigare och snabbare det är att koppla ihop moduler försedda med styrstift jämfört med att skruva ihop! (Än snabbare går det om man drar ihop gavlarna med snabbtving undertill istället för med skruvar!)

Ett tanke-experiment därför vore: - vad skulle det innebära att i MMM ställa krav på övergångsperiod när man går till styrstift istället för hål och skruv/mutter? En egen gissning vore att man skulle kunna minst halvera tiden för att montera och riva banor!

POSITIVT
1) montering och nedmontering av bana skulle gå oerhört mycket snabbare och smidigare än idag
2) passform och spårlägen skulle bli nästan perfekta direkt
3) med hjälp av ny spår-mall skulle det gå mycket lättare än idag att bygga nytt med perfekt passform

NEGATIVT
a) många skulle tvingas bygga om sina moduler (men detta är ju en temporär sak i en övergångsfas)
b) man skulle tvingas välja att definiera en "hane/hona"-sida på sin modul (men detta problem finns ju till dels redan idag givet att våra MMM-moduler inte har centrerat spårläge)
c) moduler av gammal eller annan (t ex FREMO) standard kan ev bara kopplas ihop på "hona"- sidan om man inte borrar hål i gaveln
d) stationer som inte har centrerat spårläge kan tänkas behöva kompletteras med två passbitar om man vill kunna välja flexibel placering i banan
e) nya spårmallar måste byggas i form av "mini-moduler" med hona/hane inbyggt i gavlarna (men användning av dessa ökar sedan precisionen!)
f) vissa moduler faller bort då ägarna inte orkar modifiera dem

Själv kommer jag framöver på sikt troligen bygga om mina Margarin dubbelspårskurvor med åtminstone en interngavel per par med styrstift då jag sällan (aldrig?) funnit att banplanerare använder dessa modulkurvor annat än i par (och oftast snarare i grupp om 4 d v s 90 graders kurva).

Vad tänker ni om denna utmaning mot vår MMM-standard av en decennielång konvention?
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av UBJ »

Vi har diskuterat detta tidigare men ett argument som jag hörde då var att det tyvärr inte funkar i praktiken. Det ska finnas föreningar som har provat, jag minns tyvärr inte vilka (tror det var i USA men är inte säker).
Om man nu ändå skulle ge sig in i några försök så tycker jag det vore bättre med fast monterade honor och ett löst stift, då kan alla moduler sättas ihop som man vill och man slipper utstickande stift när man transporterar.

En grej jag har noterat på Tibro är ett stift räcker väldigt långt och ger en viss justeringsmöjlighet, det är betydligt enklare att montera moduler med ett stift än moduler utan stift.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av daniel »

Använder man enbart honor och inga hanar så att det inte finns något som sticker ut så kan man koppla ihop modul med styrstift med en modul utan styrstift. Då löser man också en del av problemen med övergången. Två moduler med enbart honor fogas samman genom att man använder bult med lämplig storlek (M6?) genom båda honorna.

Ett betydligt större problem ser jag med ombyggnad av befintliga moduler. Jag har nyligen gjort det på en intern skarv i min station Corleone och det visade sig nödvändigt att lägga om spåret efteråt. Och då är jag en tämligen van byggare. Det kanske går om man har en bra mall och är mycket noggrann, men om det ska göras så tror jag personligen att ombyggnaden behöver göras av folk som verkligen vet vad de gör. Jag kan ha fel, fixar man en riktigt bra mall så kanske det går bra ändå, men jag tror det är svårt att få det bra.

Att använda utstickande hanar vill jag avråda ifrån. Det räcker att någon byggare har fått rälsen 1 mm fel i sidled och med utstickande hanar kan du inte ta bort pluggen och justera skarven manuellt. Har man enbart honor kan man avstå från att använda styrstiften och istället bulta eller tvinga ihop modulerna.

Om MMM väljer att använda utstickande hanar så kommer ni troligen isolera er från övriga modulsverige. För att kunna bygga en MMM-modul kommer det krävas en mall och då måste dessa mallar skickas runt till alla som vill bygga MMM-moduler. Sannolikt skulle det resultera i att samtliga H0-moduler utanför Mälardalen skulle bli Fremo-moduler (vilket i o fs inte behöver vara något negativt).
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av kasoe »

Kanske ett sidospår, men att montera upp och ner en bana måste inte ta tid. Jag har flertalet gånger sett skåningarna i Skånska-N montera upp och ner modulbanor, det går som en dans varje gång. Så strukturerat arbetssätt och en gemensam norm som alla uppfyller kan lösa många problem de också...

Och jag tror lite som Daniel, även om man inför styrstift så kan variationer förekomma och därmed även problemen att få ihop saker... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2019-11-28, 20:22 Och jag tror lite som Daniel, även om man inför styrstift så kan variationer förekomma och därmed även problemen att få ihop saker... ;)
Fast det är ju just variationen och felmarginalen jag vill få bort...
Daniel är ju inne på samma sak: att det räcker att någon byggare har fått rälsen 1 mm fel i sidled etc --> det är ju just det som INTE får förekomma då och som förfelar hela poängen.

Visst, som Daniel också skriver: För att kunna bygga en MMM-modul kommer det krävas en mall.

Men varför kan inte denna mall t ex tas fram maskinellt i ett stort antal exemplar i t ex hårdplast? Vi spenderar gladeligen tusentals kronor på vår hobby så en hundring eller två för en mall som säkrar att det inte ens blir 0,5 mm fel vore ju perfekt! Jag tänker mig att mallen också ska innehålla samtliga spårlägen och med någon mm utskjutande "räls-passare" så att när du sätter mallen som har formen av en tjock gavel med respektive hål/stift dikt an mot din gavels hål/stift, så kan du direkt se att spåren har både exakt rätt sidoläge och höjd!

Jag tror som sagt snarare att detta skulle underlätta än försvåra för alla.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av daniel »

För helt nya moduler kan det nog fungera galant. Men det är inte nya moduler jag är orolig för.

Om du har en befintlig modul så kommer du förmodligen antingen bli tvungen att sätta fast styrstiften först, med risk för att spåret ligger fel och måste läggas om. Eller att du monterar mallen efter spåret och monterar styrstiften i efterhand. I det senare fallet har du problemet att mallen lätt rör sig någon mm när du ska sätta fast styrstiften. Och då måste du ändå lägga om rälsen.

Observera att jag inte säger att det inte går. Det jag säger är att jag själv försökte göra en sådan operation på befintlig modul och mallen flyttade sig något, med följd att jag var tvungen att lägga om spåren över gaveln.

Men behöver ni hane och hona? Ni bör få tillräcklig precision med hona till hona, med bult emellan.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Men är ändå inte risken stor att det perfekt lagda spåret i alla fall har förskjutit sig när man kommer till en träff?

Min gamla idé är att man skulle maskintillverka gavlar som gick ända upp och var försedda med en fast, cirka en centimeter lång spårbit. Dessa gavlar skulle passa exakt till varandra. Man skulle använda dem vid nybyggnad av moduler eller fästa dem utanpå befintliga gavlar.
Vet inte om det är tekniskt möjligt. Det kräver ju olika material för att rälsbitarna ska vara isolerade från varandra.
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

daniel skrev: 2019-11-28, 21:26
Observera att jag inte säger att det inte går. Det jag säger är att jag själv försökte göra en sådan operation på befintlig modul och mallen flyttade sig något, med följd att jag var tvungen att lägga om spåren över gaveln.

Men behöver ni hane och hona? Ni bör få tillräcklig precision med hona till hona, med bult emellan.
Med en plastmall i hög precision så lägger du den emot befintlig räls som omsluts på samtliga kanter - och så styr den mallen en 100% korrekt placering av styrstiften!

Personligen tänker jag att bulten medför att det tar längre tid att montera. Med fast monterad hane så behövs inga lösa bultar och ingen montering. Risken för att små utstickande stift skulle bli ett skadeproblem bedömer jag som försumbar om dessa är i metall.

P.S. det är inte "ni" (MMM) utan det är "du" (d v s jag) som står för denna åsikt/debatt.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av fs_toni »

StaffanWiman skrev: 2019-11-28, 21:30
Min gamla idé är att man skulle maskintillverka gavlar som gick ända upp och var försedda med en fast, cirka en centimeter lång spårbit. Dessa gavlar skulle passa exakt till varandra. Man skulle använda dem vid nybyggnad av moduler eller fästa dem utanpå befintliga gavlar.
Vet inte om det är tekniskt möjligt. Det kräver ju olika material för att rälsbitarna ska vara isolerade från varandra.
/Staffan
Ja det skulle ju åstadkomma samma sak - än mer så om dina gavlar hade färdiga stift/hål.
Man behöver kanske därutöver tänka på en smart lösning att strömförsörja den lilla 1 cm räls-snutten då också...
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Styrstift nästa?

Inlägg av JanFrelin »

Precisionskravet i sida för att en spårskarv ska fungera är kanske 0,2 mm fel. Fel i höjd är inte lika allvarligt. Tills någon visar en metod som med hög tillförlitlighet producerar modulgavlar där spåret inte avviker mer än 0,1 mm i sida på varje gavel tror jag att gavlar med styrstift blir svårt att få att fungera.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"