Jag börjat testa några enklare tillämpningar med Arduino. Bl. a en del signalstyrning med villkor från växellägen och blockdetektering. I nästa steg skulle jag vilja implementera DCC-avkänning och utnyttja Arduino som en DCC-dekoder som grundfunktion för att sedan lägga till diverse tillämpningar för att styra olika funktioner på anläggningen.
För att slippa skriva ihop en DCC-avkodare från scratch har jag Googlat en hel del på "Arduino + DCC + Model railroading" och funnit en del programexempel som skulle kunna användas.
Jag tycker dock att exemplen är väldig röriga och ostrukturerade och dålig med kommentarer i programmen
och ofta ej färdiga program där man talar om vad "man tänker göra"
Har något på forumet hittat någon enkel DCC-avkodare för Arduino där man endast indikerar i en variabel för respektive
adress som avkodats. De adresser man vill komma åt kan ju sättas med en DIP-switch på några av Arduinos ingångar.
I övrigt skulle det vara intressant att utväxla ideer med de på forumet som använder Arduino.
Arduino DCC
Arduino DCC
Senast redigerad av 1 PerAkeJ, redigerad totalt 2013 gånger.
Re: Arduino DCC
Jag har angripit det hela från ett litet annan håll. Har påbörjat ett projekt där Arduino får vara LocoNet enhet istället.
Till att börja med blir det ett "internt" signal LocoNet mellan manöverpanel och styrenheten.
DCC vill jag enbart ha till styrning av lok/motorvagnar då datatrafiken blir hög ändå vid lite större anläggningar, t.ex. modulkörningar.
Ett andra DCC-system är givetvis tänbart, men DCC saknar möjligheten till dubbelriktad kommunikation som LocoNet har.
/Lars
Till att börja med blir det ett "internt" signal LocoNet mellan manöverpanel och styrenheten.
DCC vill jag enbart ha till styrning av lok/motorvagnar då datatrafiken blir hög ändå vid lite större anläggningar, t.ex. modulkörningar.
Ett andra DCC-system är givetvis tänbart, men DCC saknar möjligheten till dubbelriktad kommunikation som LocoNet har.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Mitt stora problem i sammanhanget är ju att jag kör Lenz-system med RS-bus som återkoppling.
Helt klart använder jag traditionella DCC-dekodrar för växlar mm. Däremot har jag insett att jag
kan använda Arduino som signaldekoder på ett mycket kostnadseffektivt sätt.
Arduino 200:- ... många signaler. Traditionell signaldekoder 4 signaler .... kostnad huuu..
Dessutom kan jag skapa signalbilder mycket flexibelt i Arduino.
Yttreligare ett projekt är att använda Arduino som dekoder för en vändskiva (egen konstruktion)
Per-Åke
"Värmlandsmodul"

Helt klart använder jag traditionella DCC-dekodrar för växlar mm. Däremot har jag insett att jag
kan använda Arduino som signaldekoder på ett mycket kostnadseffektivt sätt.
Arduino 200:- ... många signaler. Traditionell signaldekoder 4 signaler .... kostnad huuu..
Dessutom kan jag skapa signalbilder mycket flexibelt i Arduino.
Yttreligare ett projekt är att använda Arduino som dekoder för en vändskiva (egen konstruktion)
Per-Åke
"Värmlandsmodul"
Prova Model Railroading with Arduino, och dess "NmraDCC library".
Bifogad fil innehåller koden samt ett exempel. Börja med att läsa filen "Description NmraDcc.txt" som finns i zip-filen.
Mvh Daniel
Bifogad fil innehåller koden samt ett exempel. Börja med att läsa filen "Description NmraDcc.txt" som finns i zip-filen.
Mvh Daniel
- Bilagor
-
- MRRwA-2012-06-15.zip
- (68.01 KiB) Nerladdad 198 gånger
Hur är RS-bus:en gjord? Är de enkelt att göra egna enheter till den?PerAkeJ skrev:Mitt stora problem i sammanhanget är ju att jag kör Lenz-system med RS-bus som återkoppling.![]()
Per-Åke
"Värmlandsmodul"
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Tackar för tipset!daniel skrev:Prova Model Railroading with Arduino, och dess "NmraDCC library".
Mvh Daniel
Jag har valsat runt på denna hemsida tidigare som jag upplever som tämligen rörig.
En labyrint som återkommer till ruta noll.
Men betydligt lättare då vad vet vad man skall söka.
/MVH Per-Åke
Hej,LLJ skrev:Hur är RS-bus:en gjord? Är de enkelt att göra egna enheter till den?PerAkeJ skrev:Mitt stora problem i sammanhanget är ju att jag kör Lenz-system med RS-bus som återkoppling.![]()
Per-Åke
"Värmlandsmodul"
/Lars
Jag har en MJ-bekant som gjort en hel del med "Parallax Propeller CPU" bl. a anpassning till RS-bussen.
I brist på dokumentation praktiserade han Oscilloscope och "backward engineering" för att få till kod till protokollet.
Han tog för säkerhets skull kontakt med Lenz som gav klartecken att använda sitt hemsnickrade RS-protokoll för eget bruk
men där tog det slut. Han är säkert inte förhindrad att dela med sig av sina kunskaper men dock inte i kommersiellt nyttjande.
Verkligen inte "Open source"
Jag fick intrycket att det inte var något enkelt jobb att klura ut hur RS-bussen jobbar.
Finns väl protokollet kodat och till hands skall det väl gå att få till olika tillämpningar i enheter.
MVH Per-Åke
Senast redigerad av 1 PerAkeJ, redigerad totalt 2013 gånger.
Digitrax är också ganska måna om att godkänna alla konstruktioner runt LocoNet.
För eget bruk är det inget problem men att sälja något så är det problem.
/Lars
För eget bruk är det inget problem men att sälja något så är det problem.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam