Fungerande båtar i H0?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Fungerande båtar i H0?

Inlägg av daniel »

I stadsdelen Räppe i Växjö finns en liten hamn och en kanal som användes fram till 30-talet för omlastning mellan båt och järnväg och jag skulle vilja göra en modell av den på min bana. Jag skulle vilja ha någon båt som trafikerar hamnen och kanalen, dvs inte bara ligger still i hamnen utan åker in och ut, t ex en ångslup.

Är det någon som har någon ide om hur man skulle kunna gå tillväga? Alla ideer är välkomna.

Mvh Daniel
Bilagor
Ekonomiska kartan från 1950 på Räppe station och Räppe hamn:
Ekonomiska kartan från 1950 på Räppe station och Räppe hamn:
RappeHamn_HistoriskKarta.png (794.01 KiB) Visad 6060 gånger
Skiss på hur jag tänker mig hamnen. Ovalerna är ångslupar/pråmar. Den övre cirkeln är dold "förvaringsplats" för båten. Det räcker att en båt kan förflytta sig.
Skiss på hur jag tänker mig hamnen. Ovalerna är ångslupar/pråmar. Den övre cirkeln är dold "förvaringsplats" för båten. Det räcker att en båt kan förflytta sig.
RappeHamn.2010-06-21.png (34.52 KiB) Visad 6060 gånger
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av z750asn »

Hej Daniel,
Det ser kanonfint ut ditt bygge.

Min första tanke för att förflytta någon båt är med magnet.
Om man har en magnet som förflyttar sig under själva "vattenytan" och denna kan dra båten framåt.
Vad tror du skulle det kunna fungera?

//Anders S
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av jhjelm »

En idé är att ha en pråm som går på små hjul.

Om ytan är av glas eller plast borde det gå jämt och fint.

Frågan är bara hur man ska styra den.
Ska den vara automatisk eller radiostyrd?

MVH Jonas
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av FredrikB »

jhjelm skrev:En idé är att ha en pråm som går på små hjul.
Om ytan är av glas eller plast borde det gå jämt och fint.

Frågan är bara hur man ska styra den.
Man kanske kan låta sig inspireras av Faller Car System eller Tomix' Moving Bus?

Mvh Fredrik
JanB
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av JanB »

Jag hakar på FredrikBs linje. En startsats Faller car system. Bilen blir av med karossen som ersätts av ett båt/pråmskrov. Kanske får växla om drivningen så det inte blir båtrace på sjön. :D
/Jan
Normalspår BJ
Smalspår Uddevalla-Lelångenbanan
http://www.lelangenbanan.se/
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av jhjelm »

Jag tyckte det var kul att se hur kanalen ser ut idag.

http://goo.gl/maps/FfpR

MVH Jonas
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av daniel »

Jag har varit inne på magnet också och det skulle nog kunna funka. Även faller car system eller liknande funkar nog också.

Sen är jag lite jobbig, jag vill ju ha ljud i båten också. Kunna höra ångmaskinen jobba när båten glider genom vattnet... Så det hade inte varit fel med strömmatning till båten. Batterier funkar men måste ju laddas (vilket jag lär glömma tills det är dags för visning).

En fundering är att ha hjul på båten men ha en "spricka" i kanalen där tunna mässingstrådar/ståltrådar sticker upp och styr båten. Då kan dessa användas även för strömmatning till ljuddekodern i båten. Någonting får sedan vara under kanalen som mässingstråden är fäst i, kanske N-skale-bana, dvs ett lok och några vagnar för framdrivning. Jag har funderat lite till på landskapet och om kanalen går mellan två sjöar och båtarna går nära kanten så går det nog att dölja sprickan. Sjöarna kommer döljas med tät granskog. Tanken är att ha ångaren Thor (ångslup) och en pråm som trafikerar kanalen och båda är inritade på skissen.

Mvh Daniel
Bilagor
RappeHamn.2010-06-21_2.png
RappeHamn.2010-06-21_2.png (40.92 KiB) Visad 6017 gånger
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av MickeC »

Vad tror du om magnet som styr båten och batteri kompletterat med induktiv matning (eller bara laddning vid kaj). Om man har en fast kaj plats dit den alltid återvänder går det ju att lösa med mer konventionella metoder (läs kontaktbleck) också. Spår och trådar på/i ytan tror jag tyvärr sänker ;) intrycket.

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
StaffanWiman
Inlägg: 791
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av StaffanWiman »

Ljud?

Jag vet inte hur andra ångbåtar låter, men Boxholm II som trafikerar Sommen går absolut ljudlöst. Det är nästan spöklikt, plötsligt har man den bakom sig när man är ute och paddlar. (När de inte har högtalare som skränar musik eller svammel...)

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fungerande båtar i H0?

Inlägg av daniel »

Jag bara antog att man hör ljudet klart och tydligt men det kanske man inte gör. Speciellt inte när båten kör sakta som i en kanal. Och då blir det ju mycket lättare. Jag får börja experimentera med magneter och se hur det funkar. Och så måste jag ge mig in i båtbyggarbranschen också, ångaren Thor lär inte finnas i hobbyaffären direkt... :) Att det är just Thor jag vill modellera är att den båten har trafikerat räppe, fortfarande kör museitrafik i Helgasjön och att det finns en modell av den på Smålands museum (skala 1:10 eller nåt).

Tack för alla tips!

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"