Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Återigen tack för bra feedback. Ett särskilt tack till Erik som föredömligt inte bara listat önskemål utan också ger förklaringar och delar praktiska erfarenheter. Lankenstationen är intressant som exempel.
Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Hej
Gränsstationerna Cerbère, Frankrike, och Port Bou, Spanien, kan ge viss inspiration.
http://www.bueker.net/trainspotting/sta ... erbere.php
MvH Dag
Gränsstationerna Cerbère, Frankrike, och Port Bou, Spanien, kan ge viss inspiration.
http://www.bueker.net/trainspotting/sta ... erbere.php
MvH Dag
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Jösses.... !Dag skrev: ↑2019-06-20, 23:21 Hej
Gränsstationerna Cerbère, Frankrike, och Port Bou, Spanien, kan ge viss inspiration.
http://www.bueker.net/trainspotting/sta ... erbere.php
MvH Dag


Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Eftersom ritningen blandar 2R och 3R blir det ju i praktiken en form av övergångsmodul. Vill du ha en rangerbangård, bygg en rangerbangård. Vill du kunna trafikera den med både 2R och 3R, bygg den istället med räls som klarar bägge systemen och kan ställas om mellan 2R och 3R. Men undvik att blanda rena 2R och 3R-avsnitt, för då blir den väldigt svårt att planera in i en modulbana.
Rangerbangårdar som kan kopplas in på en linje eller anslutas till en station är intressanta och passar ofta på trafikspel. Jag tycker till och med att det är bättre med rangerbangårdar som separata moduler än som integrerade på en station. Stationer med "inbyggda" rangerbangårdar blir långa, exempel Charlottendal och Vagnsta. Med en rangerbangård som separat "modul" blir det större flexibilitet och kan t.ex. användas som en egen trafikplats eller till nöds som magasin.