Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Hej,
Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?
Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.
Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?
Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv .
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv .
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
"Norm är det som byggs" - dvs den som bygger de första har initiativet...ErikKuiper skrev: ↑2019-01-27, 18:47 Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv .
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Jag har funderat på hur en dubbelspårskurva skulle se ut, om jag vill bygga en.StefanFjällemark skrev: ↑2019-01-25, 13:42 Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. viewtopic.php?f=11&t=3679&start=10.
- Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
ErikKuiper skrev: ↑2019-01-27, 18:47 Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv .
Aha! Detta är ju såklart relevant input.
Får erkänna att jag inte tänkte på spåravståndet. Tack Erik.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Ja.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Tack.StefanFjällemark skrev: ↑2019-01-28, 00:55Ja.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
fs_toni skrev: ↑2019-01-31, 16:18Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
Självklart! Har läst de trådarna och det är helt klart ett alternativ.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.