Det är, vad jag förstår, ett absolut krav på Fremos körningar.
Någon har redan pekat med hela handen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Mvh UB
Jodå, inga problem. Jag gör så. Jag skrev faktiskt det redan i första inlägget om du kollar det igenUBJ skrev: ↑2018-09-28, 08:24 Toni, jag förstår inte varför du gör det så svårt. Det är ju hur enkelt som helst, sätt Fleischmann 6511 på alla godsvagnar och andra vagnar som ska kopplas mot lok eller kunna rangeras i trafikspelet.
Det är, vad jag förstår, ett absolut krav på Fremos körningar.
Någon har redan pekat med hela handen.
Mvh UB
Jag jobbar i en branch där procedurer, rutiner, standarder m.m. styr i princip allt man gör, hög nivå av formalism. Och en sak jag har med mig från alla kurser i olika standarder m.m. jag gått är en expert som en gång klart och tydligt deklarerade vad som var "Best practice", det finns många sätt att göra saker, flera nivåer och olika standarder att följa. Men, vill man vara säker på att göra rätt och effektivt så gällde det att "Pick ONE and use it!".Den förståelse jag hittills har fått av denna tråd är nog ungefär som Hakang skrev: "det bästa blir det godas fiende", d v s eftersom 6511 är bäst och alltid funkar, så är det säkrast att ha ett påbud om att alltid ha det (även om det skulle råka finnas en massa andra koppel som funkar tillräckligt bra).
Jag tycker tvärtom det blir onödigt arbete och onödig kostnad att tvingas byta ut fullt fungerande koppel. Än mer arbete blir det när kopplen är av den gamla sort som var direkt infäst i vagn-karossen utan att ha en ficka!kasoe skrev: ↑2018-09-28, 09:30Så enkelt är det nog, om man säger att "6511 är bra, funkar och är enkelt", varför ska man då ge sig in i en enorm bedömningsrunda för att hitta alla möjliga varianter som också fungerar? Det blir onödigt arbete... Jag tycker inte att "det bästa blir det godas fiende", man har helt enkelt hittat något som är "bra nog" och sen sagt "Använd det, det funkar, vi vet det..."Den förståelse jag hittills har fått av denna tråd är nog ungefär som Hakang skrev: "det bästa blir det godas fiende", d v s eftersom 6511 är bäst och alltid funkar, så är det säkrast att ha ett påbud om att alltid ha det (även om det skulle råka finnas en massa andra koppel som funkar tillräckligt bra).
Den logiken är väl ganska enkel? (Åtminstone om man håller med...)
/Anders Ö
Bra poäng. Men eftersom jag i praktiken inte upplevt detta problemet speciellt ofta så därav funderingen/frågan om vi inte har en regel här som är onödigt exkluderande?Daniel Rydell skrev: ↑2018-09-28, 11:22 Men om koppel X och Y fungerar bra mot 6511 men inte mot varandra?
Jag tycker att det är viktigt att vagnar kopplar på/av lätt samt inte lossnar under färd. Övrigt - inklusive tjuvkoppling - känns som man med minimalt handhavande kan hantera utan att behöva särskilda krav och regler. Men det är som sagt min personliga åsikt och jag respekterar att FREMO eller träffarrangör bestämmer vad som gäller och som jag följer.