H0 planering - officiell
Re: H0 planering - officiell
Mindre justeringar och förtydligande av programmet på H0
* Trafikspelet är 12 speltimmar och vid normal spelhastighet är trafikspelet 2 timmar.
* Vi budgeterar 3 timmar per trafikspel inkl. uppsättning.
* Vi bryter senast kl 21.00 för fri körning på fredagen, oavsett om trafikspelet är klart.
* Vi kör ETT trafikspel under publika körningen på lördagen. Därefter körning med bemannade stationer och valfria tåg.
* Vi sätter upp trafikspelet kl 08.00 på lördagen och kommer igång med trafikspelet kl 9.00. Detta för att trafikspelet ska vara igång när publiken kommer.
Programmet för H0 blir på fredagen
08.00 Förberedelser inför trafikspel
09.30 Trafikspel 1
12.00 Lunch
13.30 Trafikspel 2
16.30 Trafikspel 3
18.00 Middag
Efter trafikspel 3 fri körning, dock senast 21.00.
Programmet för H0 blir på lördagen
08.00 Förberedelser inför trafikspel
09.00 Trafikspel 4
Efter trafikspelet, körning med bemannade stationer och valfria tåg.
15.00 Fri körning resten av dagen, om möjligt med bemannade stationer.
Med vänlig hälsning
Daniel Bergqvist
Huvudansvarig för DreamTrack
* Trafikspelet är 12 speltimmar och vid normal spelhastighet är trafikspelet 2 timmar.
* Vi budgeterar 3 timmar per trafikspel inkl. uppsättning.
* Vi bryter senast kl 21.00 för fri körning på fredagen, oavsett om trafikspelet är klart.
* Vi kör ETT trafikspel under publika körningen på lördagen. Därefter körning med bemannade stationer och valfria tåg.
* Vi sätter upp trafikspelet kl 08.00 på lördagen och kommer igång med trafikspelet kl 9.00. Detta för att trafikspelet ska vara igång när publiken kommer.
Programmet för H0 blir på fredagen
08.00 Förberedelser inför trafikspel
09.30 Trafikspel 1
12.00 Lunch
13.30 Trafikspel 2
16.30 Trafikspel 3
18.00 Middag
Efter trafikspel 3 fri körning, dock senast 21.00.
Programmet för H0 blir på lördagen
08.00 Förberedelser inför trafikspel
09.00 Trafikspel 4
Efter trafikspelet, körning med bemannade stationer och valfria tåg.
15.00 Fri körning resten av dagen, om möjligt med bemannade stationer.
Med vänlig hälsning
Daniel Bergqvist
Huvudansvarig för DreamTrack
Re: H0 planering - officiell
Svart tyg:
Alla på H0-banan behöver ta med sig svart tyg till banan. Alla bör ha svart tyg motsvarande de antal meter moduler man har med sig. Sedan kan tyget placeras vid annan modul beroende på behov.
Förslag på tyg: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/33080380/
Med vänlig hälsning
Daniel
Alla på H0-banan behöver ta med sig svart tyg till banan. Alla bör ha svart tyg motsvarande de antal meter moduler man har med sig. Sedan kan tyget placeras vid annan modul beroende på behov.
Förslag på tyg: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/33080380/
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Stationer och bemanning
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Godstrafikens upplägg
Nu börjar godstrafiken ta form. Det blir ett upplägg med Nävhyttan som primär hubb. Dit går de flesta godståg på förmiddagen. De går åter under eftermiddagen. Borås Västra kommer att fungera som sekundär hubb, och det kommer att gå ett fjärrgodståg-tågpar mellan Borås Västra och Nävhyttan. Utöver detta körs ett antal specialgodståg till bla Buddby, Ryr Timmer, Love Hamn, Nättelund som jag återkommer till i ett senare inlägg.
Preliminärt kommer följande godslinjer att trafikeras:
På respektive station sker rangering från/till godskunder men man behöver inte rangera in vagnar i specifik ordning i avgående godståg.
I Nävhyttan och Borås Västra kommer lokföraren av ankommande godståg att få ansvaret för att för hand sortera in vagnar på rätt spår och plats i avgående godståg. Nedan exempel på information om blockning som kommer att finnas på Nävhyttan.
Synpunkter och frågor mottas via PM eller e-post.
Preliminärt kommer följande godslinjer att trafikeras:
- Lokalgodståg Sydpolen - Tibro - Borås Västra
- Lokalgodståg Gemla - Räppe - Salsborg
- Fjärrgodståg Borås Västra - Salsborg - Nävhyttan
- Lokalgodståg Oredal - Furudal - Fäboda - Nävhyttan
- Lokalgodståg Nättelund - Love Hamn - Alvesta - Nävhyttan
- Lokalgodståg Gretlanda - Vagnsärad - Nävhyttan
På respektive station sker rangering från/till godskunder men man behöver inte rangera in vagnar i specifik ordning i avgående godståg.
I Nävhyttan och Borås Västra kommer lokföraren av ankommande godståg att få ansvaret för att för hand sortera in vagnar på rätt spår och plats i avgående godståg. Nedan exempel på information om blockning som kommer att finnas på Nävhyttan.
Synpunkter och frågor mottas via PM eller e-post.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Banritning
Senaste banritningen med inritade gångvägar för lokförare. De rosa används under visningen, då alla lokförare går inne i banan.
- Bilagor
-
- Anmälda moduler.pdf
- (379.21 KiB) Nerladdad 289 gånger
-
- Bandelar.pdf
- (350.35 KiB) Nerladdad 278 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Telefonsystem
Så verkar det som vi fått klarhet när det gäller telefonsystem på banan. Vi kommer att ha två system med trådlösa telefoner:
Borås Västra blir utan telefon och tågklareringen sköts muntligt med TKL i Tibro. Eventuellt kan det bli ett tredje telefonsystem här, vi får se.
- System 1 [MMM]: Nättelund - Love Hamn - Alvesta - Fäboda - Vagnsärad - Nävhyttam
- System 2 [TF]: Fäboda - Furudal - Oredal - Salsborg - Tibro - Sydpolen
Borås Västra blir utan telefon och tågklareringen sköts muntligt med TKL i Tibro. Eventuellt kan det bli ett tredje telefonsystem här, vi får se.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Banritning och bygge
Uppdaterad banritning. På grenen Salsburg - Mötesspåret har Myrbergs flyttats till andra sidan Mötesspåret och Peter Arnekes modul lagts till.
Den första ritningen är banritningen som vi bygger banan efter.
Den andra ritningen innehåller namnen på de som har med sig modulerna till träffen. Alltså inte modulägaren. Samt planerad ankomsttid för modulerna. De röda strecken är för att bunta ihop de moduler som transporteras av samma person.
Den tredje ritningen visar sju punkter som vi kommer mäta upp och märka upp på golvet direkt när vi får tillgång till lokalen. Med dessa riktpunkter hoppas vi att det ska gå snabbare att få upp banan.
Med vänlig hälsning
Daniel
Den första ritningen är banritningen som vi bygger banan efter.
Den andra ritningen innehåller namnen på de som har med sig modulerna till träffen. Alltså inte modulägaren. Samt planerad ankomsttid för modulerna. De röda strecken är för att bunta ihop de moduler som transporteras av samma person.
Den tredje ritningen visar sju punkter som vi kommer mäta upp och märka upp på golvet direkt när vi får tillgång till lokalen. Med dessa riktpunkter hoppas vi att det ska gå snabbare att få upp banan.
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Nyheter i trafikspelet
Det är mycket trafik inplanerat så det blir som vanligt en utmaning. Men vi kan alltid justera farten på klockan och stoppa om det kör ihop sig.
Det finns några nyheter i trafikspelet:
Det finns flera trådar här på forumet som tipsar om hur man gör sådana, bara att söka.
Frågor och synpunkter? Skicka PM eller mejla.
Det finns några nyheter i trafikspelet:
- En synpunkt från förra året var att tågnummer skulle vara udda i en riktning och jämna i den andra. Det har för med sig att vissa tåg byter nummer längs vägen.
- Alla tjänster får en svårighetsgrad 1-3, där 1 är enklast och 3 svårast. Gäller både för stationstjänster och loktjänster.
- Alla tjänster på stationerna kommer att kunna bokas i förväg, detta gäller även de stationer som bemannas under visningen.
- Varje trafikspel kommer att motsvara en veckodag, och vi börjar på Måndag, trafikspelet därefter blir Tisdag osv.
- Några få tåg och omlopp har specifika gångdagar, t.ex. körs ett tåg ena vägen M,O,F och åter Ti,To,Lö. Får vi se hur det funkar.
- Alla personvagnar går i egna omlopp och skall därför ha var sitt vagnskort. Vagnväxling kommer att ske i Tibro och Alvesta i vissa tåg.
- Det kommer att finnas färdiga fraktsedlar för en rad godstransporter. Till dessa transporter behövs vagnar.
- För att få bättre koll på vad som skall ställas upp på varje station innehåller Startuppställning nu alla lok och vagnar per station, inklusive de med förgenererade fraktsedlar.
Det finns flera trådar här på forumet som tipsar om hur man gör sådana, bara att söka.
Frågor och synpunkter? Skicka PM eller mejla.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Lokadresser
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Samlat lok- och vagnsbehov
Sista uppdateringen av bidrag med linjelok, växellok, personvagnar och godsvagnar till trafikspelen.
Anmälan är nu stängd. Vi löser det sista på plats.
Anmälan är nu stängd. Vi löser det sista på plats.
- Bilagor
-
- Lok och vagnsbehov.pdf
- (75.09 KiB) Nerladdad 287 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten