LLJ skrev:...det man skall tänka på är att MMM och FREMO har lite olika syften med sina moduler.
MMM har mer inriktat sig på publika körningar (även om det nu på senare tid även börjar bli en del trafikspel).
FREMO kör trafikspel på realistiskt sätt i ett realistiskt landskap och har i princip inga publika körningar.
Olika förutsättningar ställer olika krav på modulerna.
I viss mån stämmer nog detta, dvs Fremos hela idé är att köra trafikspel, hur realistiska dessa görs beror på ambitionsnivån för träffen och kan variera inom tämligen vida ramar. Åskådare tillåts ibland men det står helt klart att körningarna görs för Fremoiterna och några kompromisser för att tillfredsställa den gluttande menigheten görs icke!
MMMs idé är att köra realistiska tåg på stora banor som löper genom ett realistiskt landskap, egentligen som ett substitut för/komplement till de ynkliga hemmabanor vi normala männschor har plats med. Lokalerna som stått/ställts till förfogande har sen lett till att publika körningar blivit ett stort, och uppskattat, inslag, (möjligen är MMM-are teaterapor i något högre grad...). Efterhand har intresset för trafikspel vuxit inom MMM. På varje körning finns numer trafikspel inplanerade, naturligtvis under tider utan publik. (Trafikspel är OTROLIGT tråkiga att titta på, man ska deltaga!). Med respekt för att det finns en inlärningskurva för trafikspelandet så är det nog rimligt och ärligt att säga att MMMs trafikspel närmar sig Fremos i såväl art som natur. Kompromissen som görs på de mer 'publika' körningarna är att banan planerats för att funka publikt och inte i 1.hand som 'trafikspelsbana'.
Låt mig rekommendera den här 'rapporten' från en Fremokörning, skriven som en sorts jämförelse med MMM. Den är nu några år gammal och MMM har utvecklats en del sen dess, men läs i alla fall:
http://hakang.zmn.se/index/54897.html.
Jag vill också tillägga att den attityd som Fremo utstrålar är lite av 'så här gör vi, passar det är du varmt välkommen, passar det inte så kom inte hit', medan MMMs attityd alltid varit 'allt är ok, kom du bara'. Vad jag menar med det är att MMMs problem sen starten var tillgången på moduler/modulister. Att tacka nej till moduler som varit ofärdiga, felfärgade, felkurvade eller felprofilerade hade strypt tillgången på moduler och modulister på ett sätt som MMM inte hade/har råd med. Fremo har ju funnits i typ 750 år och har uppnått en kritisk massa som gör att de har 'råd' att sätta upp begränsningar för att köra en viss dag i en viss del av Tyskland exv. Inom MMM blandar vi än så länge allt möjligt för att få tillräckligt med moduler, i en framtid kanske vi också kan ställa krav men där är vi inte riktigt än.
Det känns inte relevant/korrekt att prata om att det skulle finnas olika syften med Fremo resp. MMM-moduler! Modulerna kan vara byggda på olika sätt men det har absolut ingenting med vilken norm som använts att göra. Man måste skilja på begreppen 'modulstandard' och 'modulkörningar'. Kom ihåg att det handlar om helt olika begrepp!
1 MMM modulstandard - tillåtande
2 Fremo modulstandard - striktare
Sen finns det andra begreppet som egentligen är HELT oberoende av det första:
3 MMM modulkörning - inriktad mot allmänt tågköra, 2-3 stora publika körningar/år, därtill ett antal mindre, interna körningar
4 Fremo modulkörning - 100%(?) trafikspel, inga publikkörningar
Till syn för sägen kan ju nämnas att det genomförts en ren Fremokörning på MMM-moduler, i MMMs regi men planerad och genomförd under ledning av våra Fremovänner från Norge.
/H
Ps. Väldans intressant ämne att diskutera, men attans vad det känns offtopic under rubriken 'Modulgavlar'... Ds.