AlexanderEhn skrev: ↑2018-01-22, 22:17
RickardNordström skrev: ↑2018-01-22, 22:02
StefanFjällemark
I trafikspelet bakas in bokningsbara valfria tåg för de som vill lufta sina egna tåg även under trafikspelen.
Detta fungerade inte alls bra i Timmele 2017.
15 minuters körning från 1 station och samma tid tillbaks till ursprungsplatsen. Som ersättning/kompensation för fri körning är detta inget jag kan rekommendera om man inte lägger mer tid på att göra uppdraget betydligt längre och mer aktivt.
Det här gör mig nyfiken, och även det kanske borde ha en egen tråd då min fråga är mer generell än just kopplat till DreamTrack.
- Vad kännetecknar ett bra upplägg för en kul fri körning?
Klarerare på varje station? Andra som kör så det blir liv & rörelse och möten?
Hallå Alexander.
Fri körning har för mig alltid varit förknippad med klarerare på stationerna och att samtliga deltagare är med och kör under mer fria och minglande former. Tågen återspeglas mer som de ser ut i verkligheten istället för en brokig sammansättning av vagnar som deltagarna är mindre rädda om. Tyvärr besitter inte alla utövare känslan av försiktighet. För ett Hg lok eller X2000 från Jeco med slirskydd kan det räcka med en 1cm knuff för att skada ett kugghjul. Likaså vädrade vagnar tål inte hur mycket blod, svett och tårar som helst. Det är stundtals svårt att få till tåg som inte bryter över epokgränserna. Senast i Timmele drog ett D lok i 40-tals utförande blå/röda SJ godsvagnar. Därav gillar jag den fria körningen då de tåg som trafikerar banan mer påminner om hur det faktiskt kan se ut samt brukar tågen vara betydligt längre.
AlexanderEhn skrev: ↑2018-01-22, 22:17
- Vad tänker du på med ett "mer aktivt" uppdrag.
Rundgång? Växling? Väntetid på en station?
Jag hade önskat att detta fria tåg hade varit mer aktivt/integrerat i trafikspelet. Som det var i Timmele om jag minns rätt låg tåget placerat 1 timme in i trafikspelet. Därav kunde man inte köra något uppdrag innan utan man fick vänta. Självklart fanns det annat att göra. Men innan jag insåg att detta uppdrag var belagt med väntetid utöver det vanliga var det för sent. Att låta uppdraget vara såpass kort att man bara kör mellan 2 stationer under 30min realtid känns underarbetat. Poängen med det bokningsbara valfria tåget var att få köra med sina egna tåg integrerat i trafikspelet utan växling/på och avkoppling. Det kändes inte så. En bidragande orsak till detta var att det var för kort och händelselöst vilket också kan bero på den trafikinfarkt (Folksamling) som samtidigt pågick i Vagnsta i ena änden av banan.
Summasumarum tycker jag att detta fria tåg borde ha legat rullande under hela trafikspelet och/eller uppdelat på 2 pass.
Jag har inte deltagit aktivt på någon DreamTrack träff, så jag vet faktiskt inte hur uppläggen har varit annat än den fria körningen under publiktiden.
Dock av vad som finns tillgängligt från tidigare träffar på forumet kan man dra slutsatsen att trafikspelen har blivit längre tidsmässigt och att den fria körningen på lördagen under publiktiden är utbytt. Jag ser igentligen inget problem i att köra trafikspel på den publika körningen. Tågen kommer säkert rulla som de skall. Det finns en hel del rutin i dem som deltager på DreamTrack.
Nackdelen kan dock vara som jag skrev tidigare att tågens sammansättning blir lidande. En brokig sammansättning av vagnar och lok kanske inte är till fördel för publiken som jag tror önskar en hög igenkänningsfaktor. Jag vill också tro att det är med fördel att man vänder på steken och har mer heltåg som rullar med mindre växling under den publika tiden.
Tänk på att det är besökarna som står för intäkterna. Det räcker inte endast med att de som håller på med modelltåg besöker DreamTrack. Vardagsfolket med barnfamiljer är huvudsponsorn. Det är dem ni skall charma.
Att köra tåg i 11 timmar med raster är att jämföra med en dag på jobbet. Hjärnan går på högvarv. Man blir väldigt trött av all aktivitet. Den fria körningen tillsammans med kamraterna blir en avlösande ventil som vi vet många uppskattar. Men är man trött så är man. Jag får lite känslan av att några tror att de som vill ha fri körning inte har någon åsikt kring huruvida de kör ensamma eller har sällskap. Det är ett oerhört stort misstag om man resonerar så. Fri körning känns helt meningslöst för de flesta om inte de kamrater man kört trafikspel med innan också deltager på den fria körtiden. Tänk på det och ställ upp för varandra. En god kamratanda gynnar alla oavsett vad man gillar bäst.
Att dela upp banan i olika delar är inte alls att rekommendera.
Det går hur bra som helst att komma överens och samsas på de moduler som finns. Jag vågar påstå att ju större bana desto roligare har man. Variation är nyckeln till framgång.
Kan inte minnas eller hört att detta varit ett jätteproblem tidigare med fördelningen mellan fritt och trafikspel. I detta fallet tycker jag att man kunde gjort en kamratligg kompromiss på fredagskvällen. Så verkar det inte bli. Ni får vara nöjd med de 3-4 timmar fri körning som finns tillgängliga och hoppas på att så många som möjligt deltager så man får en stunds kamratlig kvalitetstid tillsammans.
Modul syds styrelse har fattat ett beslut i denna fråga och det får vi respektera och jag önskar er lycka till.
Mvh Rickard
