Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av LLJ »

LarsRobert skrev "När det gäller att försöka få ihop det något sånär landskapsmässigt så är min erfarenhet, som är ganska liten, att det verkar stå långt ner på banplanerarens lista. Frågan är väl snarare om det ens finns med i planerandet? Måste vara omöjligt då planeraren inte kan veta hur alla moduler ser ut.

Dubbelspår är en bra tanke men man måste nog också bygga det man själv känner för om det ska kännas roligt."

Det där med landskapsmässigt beror mycket på vilken modulstandard de deltagande modulerna har. MMM-2R har ju i princip bara en gavelstandard när det gäller den övre konturen medans FREMO H0-RE har två, F (flasch) och B (Berge) som anges på modulritning. SIH0 har ytterligare en helt plan profil. Vid FREMO-träffar försöker man att anpassa så att gavelprofilerna matchar, så ibland behövs moduler som har olika profil i var kant eller B-profil men vänd åt andra hållet.

Att tänka på när det gäller dubbelspår är att det ger skapar utrymme till mycket mer trafik, som även stationerna skall klara att svälja. Annars skapas bara flaskhalsar och nyttan med dubbelspåret försvinner.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av UBJ »

Först, jag tycker man ska bygga det man känner för.
När det gäller banplaneringar så tror jag att man måste tänka på vad det är för en bana man planerar.
Är det en bana för trafikspel eller enbart visning tex.
När det är visning så tror jag att man försöker sätta ihop modulerna som stämmer bäst landskapsmässigt, är det trafikspel så är funktionen överordnad.
Sedan påverkar lokalens utseende, man kanske måste sätta ihop moduler som passar mindre bra bara för att få ihop banan.
Jag känner igen det hopplösa med att ha moduler på olika ställen i banan, ett tag anmälde jag flera linjemoduler och fick dom utspridda i banan. På senare år har jag anmält en station eller en linjemodul som består av två delar (som inte får delas).
Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av hakang »

LLJ skrev: 2017-10-20, 22:14MMM-2R har ju i princip bara en gavelstandard när det gäller den övre konturen...
En liten korrigering/kommentar, MMM har i praktiken oändligt många gavelstandarder eftersom gavelutformningen är helt fri. Något man lätt ser/inser om man besöker en MMM-bana.

/H
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av LarsRobert »

Att lokalen styr banbygget förstår jag mycket väl. Svårt att ändra verkligheten efter kartan...
Nu var inte mitt inlägg menat som någon kritik av banplanering eller av det fria kreativa utrymmet inom MMM-standarden. Tvärtom. Min avsikt var att ge en förklaring till den påstådda bristen av linjemoduler och hur man kanske kan få deltagare att ta med sig några fler moduler till träffarna. För moduler finns det nog. Nu finns risken att man inte anmäler så många moduler pga risken att få dessa utspridda över banan. Något som UBJ också bekräftar.
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av SethSwede »

En viktig poäng också är om en modlbyggares moduler sitter tillsammans så flytter sammanhängande av landskapet ihop. Tyresö är en svår plats för alla vinklar, precis som dom gamla tiderna i Gävle lokstallen!
Men du har rätt LarsRobert. Modulträffar ska inte upplevas som stressiga.
tipps, försökt att beskriva dina önskemål när du anmäler moduler. Skriv " önskar att alla mina linje moduler ska stå sammanfogade "
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av LarsRobert »

Stressen uppstår när vi ska riva och man har moduler på flera ställen. Alltid uppehåller man någon annans rivning eftersom man inte kan vara överallt samtidigt.

Ska prova att ange önskemål nästa gång jag anmäler moduler. Hoppas bara det uppmärksammas innan banplanen presenteras för då vill man inte gärna påpeka saker som gör att banan måste ritas om. Det brukar vara ganska lite tid mellan banpresentationen och körningen.

Vill återigen påpeka att det inte är något gnäll från min sida utan bara ett försök att få fler att anmäla fler moduler till träffarna.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av Johnny »

Om man har moduler som står på egna ben är ju inte rivningen något problem. Hade med ett femtontal linjemoduler till Arendal senast. De var utspridda över hela hallen (1200 m2). Det fungerade bra.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av StaffanWiman »

Om ens egna moduler har ben eller inte spelar väl ingen roll. Det avgörande är om grannarnas har det...
Jag har inte så många moduler men kan tänka mig att det kan vara problem om man har många och många grannmoduler är benlösa och man har långt att åka och ska jobba dagen därpå.

Staffan
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av LarsRobert »

StaffanWiman skrev: 2017-10-21, 17:51 Om ens egna moduler har ben eller inte spelar väl ingen roll. Det avgörande är om grannarnas har det...
Jag har inte så många moduler men kan tänka mig att det kan vara problem om man har många och många grannmoduler är benlösa och man har långt att åka och ska jobba dagen därpå.

Staffan
Mitt i prick Staffan! Bra sammanfattning av problmet.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjemoduler (ny tråd från Tyresö tråden)

Inlägg av Johnny »

OK, alla moduler bör stå på egna ben. då är det inget problem att ha sina linjemoduler utspridda. (Apropå långt att åka, från Arendal tar det tio timmar hem)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"