Gäller det även hållplatser? För det märkte jag på Hobbymässan förra året. Vi hade tre hållplatser på rad, en bro, och sen en stor station. Nu är det sällan jag kör rälsbussar eller lokaltåg, men när jag gör det stannar jag gärna på så många hållplatser som möjligt.LLJ skrev: ↑2017-10-13, 16:43 Det som jag saknar vid modulkörningarna är avstånd mellan stationerna. Ofta är det inte mer än några få meter. Fremo är ofta duktigare på detta med längre linje och låter hellre bli att ta med alla anmälda stationer för att istället få längre körsträcka mellan de som finns i banan.
/Lars
Trafikpel Tyresö
Re: Trafikpel Tyresö
Re: Trafikpel Tyresö
Det är generellt ett 'problem' att det byggs för få rena linjemoduler. Det är ju inte lika kul att bygga en helt vanlig, tråkig raksträcka eller kurva.
/H
/H
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Trafikpel Tyresö
Men det är betydligt enklare och vederbörande blir mycket populär hos banplaneraren. När jag ska planera bana tycker jag mycket om:
- Kurvor med små vinklar, dvs under 10 grader.
- Udda vinklar, dvs inte 90, 45, 30 utan 23, 41 etc.
- Långa rakor, enkel eller dubbelspår, tex. Jonas 6 meter långa dubbelspår, men också enstaka rakor som kan pusslas ihop till längre.
Senaste banan jag planerade, den i Timmele, hade hyfsat långa körsträckor mellan stationerna, minst 8 meter ofta längre, vilket ger en körsträcka på minst ytterligare 4 meter, då man räknar in körsträckan inne på stationerna. Så fanns det några hållplatser och lastplatser mellan några av stationerna. Här var det också flera moduler med udda kurv-vinklar. Dubbelspårsrakan var över 30 meter.
Re: Trafikpel Tyresö
Tackar, bra tips.StefanFjällemark skrev: ↑2017-10-15, 10:43 Men det är betydligt enklare och vederbörande blir mycket populär hos banplaneraren. När jag ska planera bana tycker jag mycket om:
- Kurvor med små vinklar, dvs under 10 grader.
- Udda vinklar, dvs inte 90, 45, 30 utan 23, 41 etc.
- Långa rakor, enkel eller dubbelspår, tex. Jonas 6 meter långa dubbelspår, men också enstaka rakor som kan pusslas ihop till längre.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 2015-03-29, 16:24
Re: Trafikpel Tyresö
Hej, på er alla MJ.
Det var mycket trevligt!! lite bilder:
Det var mycket trevligt!! lite bilder:
Re: Trafikpel Tyresö
Nja, tycker snarare tvärtom, finns inte så mycket kul att bygga på en stationsmodul då mesta av utrymmet tas upp av platt mark med massa spår...

-
- Inlägg: 1132
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Trafikpel Tyresö
Jag har byggt några linjemoder, raka och kurvor, och fler kommer det att bli. Har inte plats eller tålamod för några jätteprojekt.
Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna. Där känns en station lite smidigare med allt på samma ställe. Jag tror att det också kan vara en orsak till för få linjemoduler på banorna. Tror det finns många som inte orkar ta med sig fler moduler pga detta. Jag har känt att jag själv börjar nå det stadiet nu. Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.
Tillägg: Nu fick jag riktigt bra hjälp i Tyresö men har också varit med om motsatsen.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Trafikpel Tyresö
Det försöker jag faktiskt göra. I Timmele var det rätt mycket så.LarsRobert skrev: ↑2017-10-19, 19:48 Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.
Re: Trafikpel Tyresö
Förutom att banplanerarna tänker till även på denna punkten så kan ett tips till den som bygger linjemoduler vara att man hittar ett distinkt natur- eller miljötema runt spåren - och bygger dubbelspår! Det gör det mer attraktivt att hålla ihop dessa moduler vid banplaneringen.LarsRobert skrev: ↑2017-10-19, 19:48
Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna. Där känns en station lite smidigare med allt på samma ställe. Jag tror att det också kan vara en orsak till för få linjemoduler på banorna. Tror det finns många som inte orkar ta med sig fler moduler pga detta. Jag har känt att jag själv börjar nå det stadiet nu. Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.
Tillägg: Nu fick jag riktigt bra hjälp i Tyresö men har också varit med om motsatsen.
Jag har 7 meter dubbelspår linjemoduler! Jag har märkt att eftersom 4 av mina moduler har samma natur-tema (och dessutom tillsammans bildar en 90 grader kurva - varje modul är 22,5 grader), så hamnar dessa 4 ofta tillsammans i banplaneringen vilket är praktiskt och bra - även om modulerna är byggda för att fungera som fristående. Även de övriga modulerna hamnar oftast nära varandra eftersom de per definition ju oftast placeras där det är dubbelspår. Större risk att enkelspårsmoduler hamnar lite överallt på bi-banor...
Så bygg mer dubbelspår allihop!

Re: Trafikpel Tyresö
Det har stor betydelse om både min modul och angränsande modul står stadigt på egna ben. Så försök sträva efter att alla moduler så långt möjligt står självständigt. Det underlättar både uppmontering och nedmontering högst avsevärt. Det innebär dels att inte fästa benen i gaveln med bultarna som håller ihop två moduler, dels att varje modul har egna ben.LarsRobert skrev: ↑2017-10-19, 19:48 Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna.
Med vänlig hälsning
Daniel