Loconet och funktionstangenter
Re: Loconet och funktionstangenter
Lite OT: En annan sak som framkom i FREMO forumet var att IB inte hade fullt stöd för 28step/128steg utan det kunde bli problem vid användning av flera centraler och den elektronik som FREMO tagit fram för att flytta ett handtag från en central till en annan. Därför använder man Digitrax DCS100 istället. Undrar hur Z21 fungerar i motsvarande läge?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Loconet och funktionstangenter
Enligt LAN-protokollet stöds 14/28/128 fartsteg, så det troliga är väl att Z21 lyssnar på vad körhantagen skickar. I så fall borde det fungera med även 14/28 fartsteg på en anläggning med flera centraler. Bara att testa.
Hur ställer man in fartsteg i en FREDI? Det verkar ju inte gå att göra via knappsatsen.
Re: Loconet och funktionstangenter
En central med LocoNet har en tabell över aktiva lok. I denna tabell, SLOT-tabellen, i fältet SLOT_STATUS1, har bitarna 0 - 2 info om vilken dekoder som sitter i loket:
3 BITS for Decoder TYPE encoding for this SLOT
011=send 128 speed mode packets
010=14 step MODE
001=28 step. Generate Trinary packets for this Mobile ADR
000=28 step/ 3 BYTE PKT regular mode
111=128 Step decoder, Allow Advanced DCC consisting
100=28 Step decoder ,Allow Advanced DCC consisting
Om körkontrollen ska kunna flytta med info om 28/128-dekoder mellan två centraler så förutsätter det att den mottagande centralen accepterar att körkontrollen talar om för centralen vad det är för dekoder. Det kan vara så att IB inte tillåter det. Jag har ingen IB, men om någon har en IB och en LocoNet-körkontroll där man kan välja 28/128 i körkontrollen så skulle det vara intressant att se om IB accepterar det från körkontrollen.
Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
Med vänlig hälsning
Daniel
3 BITS for Decoder TYPE encoding for this SLOT
011=send 128 speed mode packets
010=14 step MODE
001=28 step. Generate Trinary packets for this Mobile ADR
000=28 step/ 3 BYTE PKT regular mode
111=128 Step decoder, Allow Advanced DCC consisting
100=28 Step decoder ,Allow Advanced DCC consisting
Om körkontrollen ska kunna flytta med info om 28/128-dekoder mellan två centraler så förutsätter det att den mottagande centralen accepterar att körkontrollen talar om för centralen vad det är för dekoder. Det kan vara så att IB inte tillåter det. Jag har ingen IB, men om någon har en IB och en LocoNet-körkontroll där man kan välja 28/128 i körkontrollen så skulle det vara intressant att se om IB accepterar det från körkontrollen.
Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Loconet och funktionstangenter
Eller fråga på FREMO-forum, då jag antar att du inte har tillgång till en sådan FREMO elektronikbox som används vid gränsen mellan två LN-centraler?StefanFjällemark skrev: ↑2017-10-02, 20:25Enligt LAN-protokollet stöds 14/28/128 fartsteg, så det troliga är väl att Z21 lyssnar på vad körhantagen skickar. I så fall borde det fungera med även 14/28 fartsteg på en anläggning med flera centraler. Bara att testa.
I Kolding användes en annan utrustning från LDT, men den verkar inte funka lika bra som FREMO:s. Eller om det beror på att man använde IB.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Loconet och funktionstangenter
Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCCdaniel skrev: ↑2017-10-02, 20:53 Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Loconet och funktionstangenter
Var får man tag på en sådan?
Re: Loconet och funktionstangenter
Bifogad bild är saxad från manualen till Digitrax Zephyr Extra. DCS51 är ett annat namn på centralen.StefanFjällemark skrev: ↑2017-10-02, 22:15Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCCdaniel skrev: ↑2017-10-02, 20:53 Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
Svaret är alltså att man kan ställa i centralen vilken dekodertyp ett visst lok har.
Har du mailat och frågat om källkoden till Fredi också? Eller frågat på Fremo-forumet om källkoden? Jag är också intresserad av binärkoden (hexkoden) till Fredi så jag kan försöka programmera om min Fredi som inte fungerar.StefanFjällemark skrev: ↑2017-10-02, 22:15 Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCC
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Loconet och funktionstangenter
Problemet med källkoden är löst.
Dels behövde jag checka ut HEAD istället för FREDI_1_8 för att få med hela källkoden. Dels ligger definitionerna av tangenterna i filerna keyInp.h och keyInp.c, istället för i sysdef.h där man normalt lägger den typen av definitioner.
Nu håller jag på med att försöka kompilera källkoden för att se om jag kan programmera om min Fredi.
Med vänlig hälsning
Daniel
Dels behövde jag checka ut HEAD istället för FREDI_1_8 för att få med hela källkoden. Dels ligger definitionerna av tangenterna i filerna keyInp.h och keyInp.c, istället för i sysdef.h där man normalt lägger den typen av definitioner.
Nu håller jag på med att försöka kompilera källkoden för att se om jag kan programmera om min Fredi.
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Loconet och funktionstangenter
Och det är väl det som är problemet när man har en anläggning med flera centraler. Enligt FREMOs forum är det viktigt att antalet fartsteg kommer från körhandtaget och inte skall behövas ställas in i varje central för varje lok.
Re: Loconet och funktionstangenter
Nu missförstod du mig. Eftersom det är omöjligt att ställa antalet fartsteg på en Fred så måste man använda en annan körkontroll för det, alternativt ställa det på centralen. Sedan när man dispatchar loket till Fred:en får den läsa av antalet fartsteg från centralen. Jag är inte säker, men jag gissar att det är så Fred:en agerar idag.StefanFjällemark skrev: ↑2017-10-03, 08:42Och det är väl det som är problemet när man har en anläggning med flera centraler. Enligt FREMOs forum är det viktigt att antalet fartsteg kommer från körhandtaget och inte skall behövas ställas in i varje central för varje lok.
Därmed bör Fred:en kunna tala om för centralen antalet fartsteg på loket. Problem uppstår dock om centralen inte accepterar att körkontrollen talar om för centralen hur många fartsteg dekodern har. Ett tänkbart skäl är att Intellibox stödjer både DCC och Motorola, vilket innebär att man i Intelliboxen kan ställa om ett visst lok har DCC-dekoder eller Motorola-dekoder. Och eftersom LocoNet inte har stöd för Motorola-dekodrar så blir det per definition fel om en körkontroll talar om för Intellibox:en att det sitter en DCC-dekoder i loket när det i själva verket sitter en Motorola-dekoder i loket.
Med reservation för att jag inte vet säkert hur det funkar, så ovanstående är spekulationer.
Med vänlig hälsning
Daniel