Schassikontakter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Schassikontakter

Inlägg av Eke »

Hmm....den blå är väl honan, ser inte den ut att passa med en vanlig hane? Någon som har en och kan testa?

Mvh. Peter
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Schassikontakter

Inlägg av AndersB »

Det funkar bra med vanliga hanar, jag använder sådana i boostrarna.
Så Daniels variant funkar rent tekniskt - sen vad AmN skulle säga på en körning är ju en annan fråga...
mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Schassikontakter

Inlägg av AndersB »

AndersB skrev:Det funkar bra med vanliga hanar, jag använder sådana i boostrarna.
Så Daniels variant funkar rent tekniskt - sen vad AmN skulle säga på en körning är ju en annan fråga...
mvh/anders
Bara för att förtydliga - det är alltså vanliga banan-hannar som passar till säkerhetshonorna.
Säkerhetshannar göre sig icke besvär med vanliga banan-honor (häri ligger säkerheten).

Conrad.de har en hel del - men kanske inte "honor för sladd".
Just "honor för sladd" var lite svåra att få tag på och tydligen en av anledningarna att övriga Fremo-standarder inte bytt till "säkerhetsbananer".
Sök på t.ex. "Sicherheits-Lamellenstecker".

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Schassikontakter

Inlägg av LLJ »

AndersB skrev: Bara för att förtydliga - det är alltså vanliga banan-hannar som passar till säkerhetshonorna.
Säkerhetshannar göre sig icke besvär med vanliga banan-honor (häri ligger säkerheten).

mvh/anders
Det är här som "problemet" ligger, dvs att kunna koppla americaN med säkerhetshane ihop med N-RE med vanliga banankontakter.
Att ha en skarvsladd med olika kontakttyper så som Daniel skrev förut fungerar givetvis men vad har man då vunnit säkerhetsmässigt?

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Schassikontakter

Inlägg av Johnny »

Vill absolut avråda från lösa skarvkablar med säkerhetskontakt i ena änden och "vanlig" kontakt i andra änden. Med en sådan så saboterar man hela idén med säkerhetskontakter.

Minimikravet inom Fremo är annars att endast fasta kablage får användas. Detta finns med i Fremos regler för officiella Fremoträffar.

//Johnny
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 962
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Schassikontakter

Inlägg av kasoe »

Vill absolut avråda från lösa skarvkablar med säkerhetskontakt i ena änden och "vanlig" kontakt i andra änden. Med en sådan så saboterar man hela idén med säkerhetskontakter.
Kan man ändå inte se detta som ett specialfall? Det finns EN norm i FREMO (sägs det mig...) som har fört in säkerhetskontakter, AmN. Troligen beroende på att de ändå var på väg att uppdatera normen när detta var som hetast. Det var ju uppe även här som ett "kommande krav". När det sen inte blev något av och det idag bara finns i AmN normen utan avsikt att föras in i andra normer så ser jag inte några problem med att varken gå runt eller ifrågasätta det säkerhetstänk som ligger bakom, det har ju i princip redan förkastats av alla andra...?

OM det nu är så att det (fortfarande) är på väg in i andra normer så måste man ju ändå inse att det måste bli en övergångsperiod och inte strikt hävda att det bara får vara säkerhetskontakter från "dag 1"...

En lite mer pragmatisk syn från,
Anders Ö - som påverkas av ärendet...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Schassikontakter

Inlägg av Johnny »

De flesta Fremonormer har löst säkerheten på ett annat sätt. Det sätt man har valt är att lösa kablar inte är tillåtna, samt att det finns ett max "nedhäng" för de fasta kablarna.

Därför är det de lösa kablarna med säkerhetskontakter i ena änden och vanliga kontakter i andra änden jag vänder mig emot. Detta strider ju såväl mot AmN-normen som de andra normerna.

//Johnny
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 962
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Schassikontakter

Inlägg av kasoe »

Därför är det de lösa kablarna med säkerhetskontakter i ena änden och vanliga kontakter i andra änden jag vänder mig emot. Detta strider ju såväl mot AmN-normen som de andra normerna.
Korrekt poäng!

Vi får väl välja hur vi ska göra med våra moduler. Att kontakterna är "dyra" må vara men samtidigt finns mycket annat på en modul som står för större kostnader och... Tja, det kostar att ligga på topp... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"