Tillig byggsats växlar och DCC

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
PeterArneke
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av PeterArneke »

Hej,

jag håller på och planerar en station bestående av ett par moduler. :geek:

Jag funderar just nu över vilka växlar jag ska använda och jag har fastnat för Tillig 85451 W3 9°. :D
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85451.html

Bild

Hade tänkt använda den mestadels som Y-växlar men också som svagt böjda kurvväxlar. :roll:

Men så slog en tanke mig.... är Tillig 85451 W3 DCC vänlig? :o

Tips, tankar? :?: :?: :?:
Peter Arneke

E-post: peter@arneke.net
Tfn: 0762-192316
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av daniel »

Använd färdiga växlar, inte byggsatsväxlar, på moduler. Det kommer bara leda till problem att använda byggsatsväxlar.

Tilligs färdiga växlar fungerar bra och är DCC-vänliga från fabrik. Med byggsatsväxlar måste du DCC-säkra själv.

Moduler trafikeras av ett vitt spektrum av rullande material, allt från fine-scale lok till gamla vagnar med stora flänsar.

Så använd enbart färdiga växlar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PeterArneke
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av PeterArneke »

Är det någon som har erfarenhet av att lyckas med Tilligs byggsatsväxlar på moduler?
Peter Arneke

E-post: peter@arneke.net
Tfn: 0762-192316
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Köp färdiga. Dom pengar man spara på byggsats är inte värt krabbet

Man kan böja dom färdigbyggda lite med om man vill ha kurvväxel av dom
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av z750asn »

PeterArneke skrev: 2017-09-03, 18:02 Är det någon som har erfarenhet av att lyckas med Tilligs byggsatsväxlar på moduler?
Jag har byggt ihop några av Tilligs växelbyggsatser.
De fungerar bra när man fått ihop dem. De jag köpte var inte DCC vänliga genom att tungorna var kapade.
Jag använde mig av Tortoise motor och brytarna för att endast mata en av tungorna, den andra växeltungan var helt strömlös.

Det som jag upplevde som svårigheten var att få växelföraren på rätt plats och passa in själva spårkorset rätt.

Är inte prisskillnaden allt för stor så skulle jag satsa pengarna på de färdigbyggda.

Mvh
Anders S
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av RickardNordström »

Jag har ett gäng Tillig elite EW3 växlar till salu. 200:- st är galet bra pris för nya växlar. Hör av dig via pm om intresse finns.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av BengtOhliv »

Peter
Använd färdiga växlar! Då vet Du att de fungerar. Om Du misslyckas med någon så är "vinsten" förlorad. Satsa istället energin på att skapa landskap och liknande på din modul.
Hälsningar
Bengt Ohliv
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av fs_toni »

Hoppas ingen misstycker att jag utvecklar ämnet Tilligs växlar lite?
Jag blev lite fundersam även avseende Tilligs out-of-the-box växlar av typen Elite EW5 EW6... Jag hörde från en "säker källa" att för en vanlig enkel amatör som jag så fanns det en del risker för tillförlitlighet hos dessa helt enkelt för att växeltungan med nödvändighet blir så lång och smal och vek på dessa slanka växlar, att det kan vara problem att få tågen att spåra korrekt. Därutöver att den elektroniska kopplingen krävde viss handpåläggning. Samt slutligen att anpassningen till MMM eller FREMO spårlägen i dubbelspår 57mm eller 50mm tydligen inte heller var självklar utan passbitar. Att använda Tillig EW5 EW6 till stickspår eller lastplatser är ju en sak, men att använda den ute på en dubbelspårslinje och i en terminal med ständiga växlingar kräver ju hög funktion och tillförlitlighet!

Summa summarum så överväger jag att använda Pecos "large"-växlar istället framöver på min framtida kommande kombi-terminals-modul. Någon som har kommentarer eller erfarenheter kring funktion och tillförlitlighet valet mellan Peco Large eller Tillig Elite EW5 EW6?
(Ja jag vet att Tillig anses som snyggare och mer förebildsriktig, men för mig går funktion och tillförlitlighet ABSOLUT först!)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av ErikKuiper »

Pecos växlar är funktionsmässigt "rock solid". Partiet som rör växeltungorna är dock inte det vackraste. Tilligs växlar är som du skriver lite känsligare, men EW6 och EW5 är vackert slanka.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Inlägg av LLJ »

Med tanke på den mängd Tillig Ew5/Ew6 växlar som finns på en ganska stor mängd FREMO H0-RE moduler så upplever jag inte att de växlarna är urspårningsbenägna. Men visst, tungorna är tunnare.
En minst lika viktig del är back to backmåttet på axlarna på de fordon som körs genom växlarna, och detta gäller även Peco, även om marginalen där är större.
Vad för handpåläggning som krävs för det elektriska vet jag inte, kanske det syftar på den första generationen Tillig växlar?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"