Fremo tågmagasin

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Som LLJ skriver så skulle jag också rekommendera minst EW3 (R1350) på växlar som används på modulträffar (givet att vi begränsar oss till Tilligs växlar). EW1 (R866) kan inte hantera 2-axliga vagnar med indragna koppel enligt FREMO H0-RE-normen.

Min erfarenhet är att 5 spår räcker i de flesta fall, men fler skadar aldrig. För bekväm hantering av vagnar i ett magasin skulle jag rekommendera minst ett c-c på 70 mm.

PS. Med Tillig EW1 antar jag att det är en växel med följande data som avses. Längd 228 mm. Vinkel spårkors 11 grader. Slutvinkel 15 grader. Radie avvikande spår 866 mm.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av daniel »

Här är ett förslag med EW3, 7 spår i bredd och c/c 60 mm. De två yttersta "växlarna" är inga växlar utan jag använder växlar för att få rätt kurvradier. Rakspåret till vänster om första växeln på vänstra modulgaveln är 50 mm.

Moduldelarna är 1224 x 500 mm. Jag har bara ritat vänstra delen av magasinet, den högra delen får "loklyft".

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
VäxjöRallarna tågmagasin.png
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av daniel »

DagCatoSkårvik skrev: 2017-07-17, 11:40 Hei Daniel :-)
En liten kommentar fra andre siden av grensen.
Ikke kall det Fremo togmagasin. Kaller du det Fremo togmagasin så sier du indirekte at det følger Fremos standard hvilket du jo ikke tenker gjøre. Kall det heller klubbmagasin eller modulmagasin. Da er du fri til å bruke de veksler du finner hensiktsmessig.
Du skriver at det er opp til banplaneraren om han vil ha med magasinet på treff eller ikke. I mine øyne er det ikke så enkelt. Melder du det på til et Fremo-treff tar ihvertfall jeg utgangspunkt i at magasinet er bygd etter Fremos standarder.

Og bare for å unngå misforståelser:
Hva dere gjør på modultreff er ikke min sak, men jeg svarer som jeg gjør fordi du kaller det Fremo togmagasin og ikke modulmagasin, dermed tror jeg at du kan tenke det å ta det med på Fremotreff.

MVH
Dag Cato
Hej Dag,

Sant, jag uttryckte mig olämpligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Byggett magasin,PLUS en 30 cm signalmodul, nyttja 2 olika gavlar , 1 st F96 ( Fremo gavel) , 1 st MMM 2R.
På magasinet gör du "multigavel" .
Signal modulen bör ha UT och IN signal med tågpåverkade återgång.
Skulle själv rekomendera något större radie på växlarna, annars kanske ni ångrar er i framtiden. Verkar som att även MMM börjat få upp ögonen för större radie då trafikspelandet ökar , då vill man ha driftsäkerhet.
Kanske finns någon som bygger industri moduler som kan behöva lite EW1:er som kan tänka sig köp eller byte.

Kanske lite "crowd founding" funkar ?
/F
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av daniel »

Spårplanen ovan är ritad med EW3-växlar och vi har tre EW3-växlar lösa på klubben idag. Totalt behövs sex växlar till de sju spåren.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av LLJ »

OT: Ew1 är väldigt snäva även för industrispår. Allt som byggs nytt idag bör minst ha 1000 mm radie, inklusive växlar, enligt min mening.
På en anläggning hemma eller klubbmoduler som inte lämnar klubblokalen fungerar det naturligtvis. Och kör ni amerikanskt så är problemet inte det samma som med europeiska fordon med buffertar.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"