Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: 2017-07-03, 17:57 @eke: Vad är anledningen till att Modul Syd / MMM använder 16 V till H0-2R? (Att H0-3R använder 16 V är inte lika konstigt då Märklin historiskt använt högre spänning)
Skulle det gå att sänka till 14 V och på det viset slippa att sin boostrarna är inställd fel ifall man använder den till flera skalor / standarder?
Det verkar som 14 - 14.5 V är "mer normalt".

/Lars
LV101 justeras i 1,5 voltssteg och 14 är inte möjligt att få! 13 eller 16 volt är närmaste hela volttal, Lenzboostrar är känsliga för spänningsskillnader i boostergränser så det känns onödigt att fresta dom i onödan, men är förövrigt mycket bra boostrar.
Jag misstänker att dom problem som tidigare varit med spontan reset av dekodrar och andra lustiga fenomen som att funktionsmappning ändrat sig beror på för låg spänning till följd av dåligt uppfyllt utlösningsvilkor vid kortslutningar! Vi har tidigare haft väldigt dåligt med boostrar varvid boosterdistrikten varit för långa, 16 volt ger extra säkerhetsmarginal och jag ser inga nackdelar. 16 volt är också det normala i H0 och jag har inte fått någon vettig förklaring till varför Fremo använder 14 volt, det är snarare så att det är 14 volt som är det mindre normala i H0-sammanhang!
Jag tror att det är troligare i sverige att boostrar används omväxlande för 2R och 3R så även då är 16 volt att föredra, skulle vi dessutom få till en gemensam 2R-3R bana med gemensam central i framtiden blir 16 volt ett krav för att allt ska fungera!
Egentligen tycker jag det är ett ickeproblem, Lenz LV101 som är den booster som är svår att ställa om spänningen på är också den som inte kan leverera 14 volt, LV102 och Tams B4 ändras lätt via cv-programering och proceduren tar bara några minuter och görs alltid då man ändå vill sätta att railcom är avstängt samtidigt! (det har hänt att LV102 glömt mellan träffar att railcom varit avstängt, så jag kollar alltid det)
Dom flesta LV101 finns inom modulsyd (minst 5 st) och behöver inte tas med på fremoträffar då det verkar finnas tillräckligt med boostrar där!

På DT17 använde vi 11 boostrar på 2R, Lenz LV101, Lv102 och Tams B4 blandat. Samtliga inställda på 16 volt och synkade vad gäller C och D från boosterbuss och spårutgångar med synkade färger. Alla boostergränser var perfekta utan minsta missljud vid krypande passage över boostergräns och jag tror tror helt utan fasfel som behövde felsökas vid idriftsättandet. (Möjligen ett vid vagnsärad)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Men används inte LV101 vid Fremo H0 träffar utanför Sverige?

/Lars, som har både LVZ100 (omkopplingsbar till att enbart vara booster) och Tams B4
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Nicke »

Nu handlar detta ju mest om 2R, men eftersom 3R nämndes vill jag säga att vi gått upp till 17V, då Märklins ljuddekodrar gillar lite extra spänning...
(DB-4 och Merg justeras på trafon, 18V DC in ger ca 1V lägre ut.)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Vid kombinerad 2R/3R får nog allt 3R nöja sig med 16V. Har själv ett antal 2R lok utrustade med mSD dekodrar och kan inte påminna mig att jag har haft några problem med dem när de gått på 14 V.
Däremot har jag ett antal amerikanska dekodrar som inte gillar RailCom, men det är en annan inställning, som skall stängas av på boostrarna (borde vara default av från tillverkaren).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: 2017-07-04, 10:02 Men används inte LV101 vid Fremo H0 träffar utanför Sverige?

/Lars, som har både LVZ100 (omkopplingsbar till att enbart vara booster) och Tams B4
Jo, LV101 används säkert utomlands, men jag tror inte jag sett någon på dom träffar jag besökt!
(inte för att jag tittat så noga så jag kanske missat någon ;) )
Men det blir en spänningsskillnad som känns lite onödig när det faktiskt blir perfekt med 16 volt.

Mvh. Eke
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Johnny »

LLJ skrev: 2017-07-04, 10:02 Men används inte LV101 vid Fremo H0 träffar utanför Sverige
För användning på sådana träffar skall spänningen ställas på 14,5 V
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Kanske därför N-RE har 14.5 V i sin standard?

Hur stora skillnader i spänning kan man ha i en boosterskarv innan det börjar bli problem?
T.ex. en hårt belastad booster (ej kortslutning) och en obeslatad i boosterområdet bredvid. Ger det problem?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: 2017-07-04, 23:16 Kanske därför N-RE har 14.5 V i sin standard?

Hur stora skillnader i spänning kan man ha i en boosterskarv innan det börjar bli problem?
T.ex. en hårt belastad booster (ej kortslutning) och en obeslatad i boosterområdet bredvid. Ger det problem?

/Lars
Jag vet inte hur stor skillnad man kan tolerera, det är också en orsak till att jag hellre har exakt samma spänning på alla boosterdistrikt.
Det är boostern med lägst spänning som tar stryk!
Om jag får spekulera lite så kan jag tänka mig att risken är störst när boostern med lägst spänning är utan belastning och att det då kan uppstå ett "strömtryck" in mot slutstegstransistorerna pga. grannboosterns högre spänning!
Obs! Detta är endast en lekmans teorier! ;)

Mvh. Eke
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av AndersB »

Nackdelen med en enkel lista är att det blir en del oro och frågor...
LLJ skrev: 2017-07-02, 12:59Och är Digikeis Booster 5030 dålig?
Daniel Rydell skrev: 2017-07-03, 14:54Gällande n-skala, hur fungerar det att blanda de boostrar som rekommenderas för n-Re respektive americaN?
LLJ skrev: 2017-07-03, 15:23Vore dock intressant att veta om "N-RE boostrarna" och "americaN boostrarna" fungerar ihop eller inte.
Eriks lista är namnen på de vanligaste boostrarna inom resp. grupp.
Dessa boostrar har varit med ett tag och man har inte noterat några direkta problem med dom. Det innebär ju dock inte att det inte kan finnas problem om någon speciell dekoder råkar användas eller det är någon annan udda omständighet.

Men det betyder inte heller att alla andra boostrar eller kombinationer av boostrar är problematiska!
Andra kombinationer har använts på körningar utan några problem - men dom har inte varit med lika länge eller dom är inte lika vanliga.

På N-RE-körningar har många andra boostrar deltagit utan problem.
Säkert inte någon komplett lista men iallafall: Roco (ombyggda) är ofta med, Lenz (i olika varianter) har varit med flera gånger, samt enstaka gånger så har Digitrax (olika varianter), Spax, och Digikeijs varit med.
Men det finns inte noterat i vilka kombinationer (vid boostergränserna) dessa har förekommit, så ingen kan säga att allt funkar alltid.

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Erfarenheter från H0-RE ger att Digitrax fungerar mindre bra ihop med Lenz och Tams-B4 då omslagstiden för kurvan skiljer för mycket.
Däremot så fungerar ett antal Zephyr inställda som booster väldigt bra, har använts av americaN före inköpen av Tams-B4.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"