LV101 justeras i 1,5 voltssteg och 14 är inte möjligt att få! 13 eller 16 volt är närmaste hela volttal, Lenzboostrar är känsliga för spänningsskillnader i boostergränser så det känns onödigt att fresta dom i onödan, men är förövrigt mycket bra boostrar.LLJ skrev: ↑2017-07-03, 17:57 @eke: Vad är anledningen till att Modul Syd / MMM använder 16 V till H0-2R? (Att H0-3R använder 16 V är inte lika konstigt då Märklin historiskt använt högre spänning)
Skulle det gå att sänka till 14 V och på det viset slippa att sin boostrarna är inställd fel ifall man använder den till flera skalor / standarder?
Det verkar som 14 - 14.5 V är "mer normalt".
/Lars
Jag misstänker att dom problem som tidigare varit med spontan reset av dekodrar och andra lustiga fenomen som att funktionsmappning ändrat sig beror på för låg spänning till följd av dåligt uppfyllt utlösningsvilkor vid kortslutningar! Vi har tidigare haft väldigt dåligt med boostrar varvid boosterdistrikten varit för långa, 16 volt ger extra säkerhetsmarginal och jag ser inga nackdelar. 16 volt är också det normala i H0 och jag har inte fått någon vettig förklaring till varför Fremo använder 14 volt, det är snarare så att det är 14 volt som är det mindre normala i H0-sammanhang!
Jag tror att det är troligare i sverige att boostrar används omväxlande för 2R och 3R så även då är 16 volt att föredra, skulle vi dessutom få till en gemensam 2R-3R bana med gemensam central i framtiden blir 16 volt ett krav för att allt ska fungera!
Egentligen tycker jag det är ett ickeproblem, Lenz LV101 som är den booster som är svår att ställa om spänningen på är också den som inte kan leverera 14 volt, LV102 och Tams B4 ändras lätt via cv-programering och proceduren tar bara några minuter och görs alltid då man ändå vill sätta att railcom är avstängt samtidigt! (det har hänt att LV102 glömt mellan träffar att railcom varit avstängt, så jag kollar alltid det)
Dom flesta LV101 finns inom modulsyd (minst 5 st) och behöver inte tas med på fremoträffar då det verkar finnas tillräckligt med boostrar där!
På DT17 använde vi 11 boostrar på 2R, Lenz LV101, Lv102 och Tams B4 blandat. Samtliga inställda på 16 volt och synkade vad gäller C och D från boosterbuss och spårutgångar med synkade färger. Alla boostergränser var perfekta utan minsta missljud vid krypande passage över boostergräns och jag tror tror helt utan fasfel som behövde felsökas vid idriftsättandet. (Möjligen ett vid vagnsärad)
Mvh. Eke