Dela flexräls?

Allmänt om H0
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Dela flexräls?

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan

Jag har precis limmat fast rälsen på mina första moduler med flexräls. Ändarna är lödda och filade. Jag valde att limma fast en hel bit per modul, dvs ingen skarv på modulen. Tanken var att göra ett snitt i rälsen senare för att ta upp ev rörelser i underlaget. Nu till frågan: Bör jag fästa rälerna på något sätt vid snittet? T ex en droppe superlim eller tar det bort hela finessen med snittet? Hur stor är risken att det spricker om jag inte snittar?

Tacksam för svar och förslag.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3551
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dela flexräls?

Inlägg av daniel »

Eftersom hela poängen med snittet är att rälerna ska kunna röra sig så bör du inte limma fast ändarna.

Har du en Dremel eller motsvarande så använd den. Själv har jag en Cotech som är en Dremel-kopia. Clas Ohlsson har diamantkapskivor till Dremel som fungerar bra. Men prova gärna först på en "fulmodul" så du känner hur det funkar. Andra har haft problem med att dessa kapskivor kan haka fast i rälsen och riva upp den så var försiktig. Och tänk på ögonen, använd skyddsglasögon. Om du inte har en Dremel eller liknande så är det säkert någon annan som har.

När du gör kapningen så kapa inte båda rälerna på samma ställe utan ha 10 slipers mellan de två snitten. Då kommer den ena rälen hålla spåret vid den punkt där den andra rälen är kapad.

Nästa gång rekommenderas varmt att kapa rälerna i förväg innan du fäster rälsen på modulen. Det är säkrare.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Dela flexräls?

Inlägg av LarsRobert »

Tack för de tipsen Daniel! Speciellt det att förskjuta snitten från varandra. Det hade jag inte tänkt på själv. Har lite överblivet att träna på. Kommer att försöka hålla fast rälsen lite lätt med tvingar när jag kapar. Så gjorde jag i ändarna och det funkade bra.
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Dela flexräls?

Inlägg av LarsRobert »

Det gick bra. Kapade väldigt försiktigt med en rälssåg. Nästan osynliga snitt.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"