Hej,
Jag sitter och tittar på HaboHobbys sortiment av Shinohara treskensväxlar för H0n3:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... shinohara/
Dock saknar jag en växel där enbart smalspåret viker av. Tillig har motsv. för H0e, t ex:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... hoger.html
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... hoger.html
Har inte Shinohara något motsvarande? Är det ombyggnad av växel (borttagning av räler) som gäller om man vill ha en sån växel?
Någon som har bättre förslag?
Med vänlig hälsning
Daniel
Shinohara H0n3-växlar
Re: Shinohara H0n3-växlar
Att bygga om en Shinohara treskens-växel känns onödigt dyrt.
Tillig:s variant för H0e är inte så bra, på tok för snäv radie för smalspåret (273 mm radie). Annars kunde man kanske ha utgått ifrån den.
/Lars
Tillig:s variant för H0e är inte så bra, på tok för snäv radie för smalspåret (273 mm radie). Annars kunde man kanske ha utgått ifrån den.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Shinohara H0n3-växlar
Shitohara´s H0n3 växlar är tydligen inge vidare med mycket strul.
Roland L borde egentligen svara med vad som händer då han fått bygga om sina.
Robban
Roland L borde egentligen svara med vad som händer då han fått bygga om sina.
Robban
Re: Shinohara H0n3-växlar
Vad rekommenderas istället? Peco-räls från HaboHobby? Andra leverantörer?
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Shinohara H0n3-växlar
Har suttit och vridit och vänt på en roco EW10 normalspårsväxel länge nu för att försöka klura ut om den går att bygga om!
Vill ha en växel med normalspår rakt fram och avikande smalspår till vänster likadant som det delar sig i Jenny utanför västervik.
Mycket pyssel blir det men jag tror det går, ta bort ena växeltungan och lägg in ett treskensspår som viker av mot väkelkorset, tror Roco eller Tillig har lösa rälsbefästningar att limma på sliprarna.
Ta sedan en 6 mm pinnfräs och fräs av sliprarna i mitten från ytterdelen av kurvspåretr in till i höjd med växelkorset.
Sedan det som jag tror svåraste momentet, att resterande sliprar mellan spårkorset och i höjd med där växeltungan möter rälen måste succesivt kapas i längd för att bibehålla 10,5 mm spårvidd mot tredje skenan mellan normalspårsrälerna! Sedan limma ihop sliprarna så att det blir 10,5 mm ut i kurvspåret!
Antagligen är det lättare att limma fast sliprarna i underlaget så att spårvidden blir rätt och sedan spackla upp eventuella glipor där slipershalvorna möter varandra på mitten.
Rent teoretiska tankegångar, och säkert en massa tänkande och lite misslyckanden. Men så kanske man kan få till det?
Mvh. Eke
Vill ha en växel med normalspår rakt fram och avikande smalspår till vänster likadant som det delar sig i Jenny utanför västervik.
Mycket pyssel blir det men jag tror det går, ta bort ena växeltungan och lägg in ett treskensspår som viker av mot väkelkorset, tror Roco eller Tillig har lösa rälsbefästningar att limma på sliprarna.
Ta sedan en 6 mm pinnfräs och fräs av sliprarna i mitten från ytterdelen av kurvspåretr in till i höjd med växelkorset.
Sedan det som jag tror svåraste momentet, att resterande sliprar mellan spårkorset och i höjd med där växeltungan möter rälen måste succesivt kapas i längd för att bibehålla 10,5 mm spårvidd mot tredje skenan mellan normalspårsrälerna! Sedan limma ihop sliprarna så att det blir 10,5 mm ut i kurvspåret!
Antagligen är det lättare att limma fast sliprarna i underlaget så att spårvidden blir rätt och sedan spackla upp eventuella glipor där slipershalvorna möter varandra på mitten.
Rent teoretiska tankegångar, och säkert en massa tänkande och lite misslyckanden. Men så kanske man kan få till det?
Mvh. Eke
Re: Shinohara H0n3-växlar
Hej
Är det lättare att bygga allt från en vxl bygg satts med modifieringar? Kommer ihåg hur Johan Olsson byggde en vacker handbyggd kors och vxl för mig länge sedan.
1.Han utgick från en stor bit etsplåt
2. Byggde med lösa rälsbitar
3. Därefter sågade alla bitar för att forma en kors i en kurva.
4. Efter många träffar och många resor i släpvagn till Danmark så håller detta bättre en allt annat som är köpt!
Min personliga slutsats för pålitlig växlar efter allas bedömningar och erfarenheter med Peco,Tilling och Shinohara:
1. Köp Peco växlar för standard vxlr. Jag får blandade åsikter om Tillig från erfarna och skickliga byggare
2. Bygg från scratch om man ska ha en växel, kors etc som inte går att köpa.
Jag ska själv prova bygga växlar för Modesto industri nästa vinter
Är det lättare att bygga allt från en vxl bygg satts med modifieringar? Kommer ihåg hur Johan Olsson byggde en vacker handbyggd kors och vxl för mig länge sedan.
1.Han utgick från en stor bit etsplåt
2. Byggde med lösa rälsbitar
3. Därefter sågade alla bitar för att forma en kors i en kurva.
4. Efter många träffar och många resor i släpvagn till Danmark så håller detta bättre en allt annat som är köpt!
Min personliga slutsats för pålitlig växlar efter allas bedömningar och erfarenheter med Peco,Tilling och Shinohara:
1. Köp Peco växlar för standard vxlr. Jag får blandade åsikter om Tillig från erfarna och skickliga byggare
2. Bygg från scratch om man ska ha en växel, kors etc som inte går att köpa.
Jag ska själv prova bygga växlar för Modesto industri nästa vinter
Re: Shinohara H0n3-växlar
Kan vara lättare att bygga växel själv. Fast tracks har säkert mallar för H0/H0n3, då kan du få den konfiguration du önskar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan