Shinohara H0n3-växlar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av daniel »

Hej,

Jag sitter och tittar på HaboHobbys sortiment av Shinohara treskensväxlar för H0n3:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... shinohara/

Dock saknar jag en växel där enbart smalspåret viker av. Tillig har motsv. för H0e, t ex:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... hoger.html
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... hoger.html

Har inte Shinohara något motsvarande? Är det ombyggnad av växel (borttagning av räler) som gäller om man vill ha en sån växel?

Någon som har bättre förslag?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av LLJ »

Att bygga om en Shinohara treskens-växel känns onödigt dyrt.

Tillig:s variant för H0e är inte så bra, på tok för snäv radie för smalspåret (273 mm radie). Annars kunde man kanske ha utgått ifrån den.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av Robban »

Shitohara´s H0n3 växlar är tydligen inge vidare med mycket strul.
Roland L borde egentligen svara med vad som händer då han fått bygga om sina.

Robban
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av daniel »

Vad rekommenderas istället? Peco-räls från HaboHobby? Andra leverantörer?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av Eke »

Har suttit och vridit och vänt på en roco EW10 normalspårsväxel länge nu för att försöka klura ut om den går att bygga om!
Vill ha en växel med normalspår rakt fram och avikande smalspår till vänster likadant som det delar sig i Jenny utanför västervik.
Mycket pyssel blir det men jag tror det går, ta bort ena växeltungan och lägg in ett treskensspår som viker av mot väkelkorset, tror Roco eller Tillig har lösa rälsbefästningar att limma på sliprarna.
Ta sedan en 6 mm pinnfräs och fräs av sliprarna i mitten från ytterdelen av kurvspåretr in till i höjd med växelkorset.
Sedan det som jag tror svåraste momentet, att resterande sliprar mellan spårkorset och i höjd med där växeltungan möter rälen måste succesivt kapas i längd för att bibehålla 10,5 mm spårvidd mot tredje skenan mellan normalspårsrälerna! Sedan limma ihop sliprarna så att det blir 10,5 mm ut i kurvspåret!
Antagligen är det lättare att limma fast sliprarna i underlaget så att spårvidden blir rätt och sedan spackla upp eventuella glipor där slipershalvorna möter varandra på mitten.
Rent teoretiska tankegångar, och säkert en massa tänkande och lite misslyckanden. Men så kanske man kan få till det?


Mvh. Eke
SethSwede
Inlägg: 579
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av SethSwede »

Hej
Är det lättare att bygga allt från en vxl bygg satts med modifieringar? Kommer ihåg hur Johan Olsson byggde en vacker handbyggd kors och vxl för mig länge sedan.
1.Han utgick från en stor bit etsplåt
2. Byggde med lösa rälsbitar
3. Därefter sågade alla bitar för att forma en kors i en kurva.
4. Efter många träffar och många resor i släpvagn till Danmark så håller detta bättre en allt annat som är köpt!
Min personliga slutsats för pålitlig växlar efter allas bedömningar och erfarenheter med Peco,Tilling och Shinohara:
1. Köp Peco växlar för standard vxlr. Jag får blandade åsikter om Tillig från erfarna och skickliga byggare
2. Bygg från scratch om man ska ha en växel, kors etc som inte går att köpa.
Jag ska själv prova bygga växlar för Modesto industri nästa vinter
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Shinohara H0n3-växlar

Inlägg av JanFrelin »

Kan vara lättare att bygga växel själv. Fast tracks har säkert mallar för H0/H0n3, då kan du få den konfiguration du önskar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"