Spårledning på angränsande linjemoduler

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av Otto BvL »

Peter:
Självklart skall spårmatningen dras obruten genom alla moduler enligt regelverket! Hur den matningen sedan används mot spåret inom modulen/ sektionerna är en helt annan sak.

Lars:
Ingen strömtransformator med kortsluten ingång fungerar! Däremot är spänningsfallet lägre än över strömavkännare enligt diodprincipen, varför kortslutningen med oavsiktliga spänningsfall i ledningsdragningen inte alltid blir mindre än strömtransformatorn.

Enklast vore en spårledning som utan spänningsfall i spårmatningen kunde känna av nollgenomgångarna i digitalsignalen!

Mvh Otto
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av daniel »

Otto BvL skrev:Lars:
Ingen strömtransformator med kortsluten ingång fungerar! Däremot är spänningsfallet lägre än över strömavkännare enligt diodprincipen, varför kortslutningen med oavsiktliga spänningsfall i ledningsdragningen inte alltid blir mindre än strömtransformatorn.
Strömtransformator med kortsluten ingång? Hur tänker du här?
Otto BvL skrev:Enklast vore en spårledning som utan spänningsfall i spårmatningen kunde känna av nollgenomgångarna i digitalsignalen!
Kan du utveckla det? Jag är intresserad av elektronik men har måttliga kunskaper inom området och vill ha spårledning på min hemmabana.

Med vänlig hälsning
Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av AndersB »

daniel skrev:
Otto BvL skrev:Lars:
Ingen strömtransformator med kortsluten ingång fungerar! Däremot är spänningsfallet lägre än över strömavkännare enligt diodprincipen, varför kortslutningen med oavsiktliga spänningsfall i ledningsdragningen inte alltid blir mindre än strömtransformatorn.
Strömtransformator med kortsluten ingång? Hur tänker du här?
Teori och praktik...

En ideal bild över spårgränsen skulle kunna se ut som nedan.
Spårströmsledningen i nedankanten matar spåren på varsin modul med ström.
Den ena modulen har en spåravkänning med någon okänd resistan, RT (eller impedans, induktans...).
Eftersom inget finns på den andra ledningen upp till loket så har den ledningen 0 ohm, dvs den "kortsluter" RT och därmed ges ingen spårindikering.
Bild

Men vi tillbringade den gångna helgen på mässa i Köge och där demade vi bl.a. en automatisk järnvägsövergång och körde då in ett lok halvvägs på en indikerad modul (bommar som då fälldes automatiskt). Detta fungerade, bommarna gick ner trots att loket stod precis som på bilden.

Så i praktiken ser nog modulerna ut som på nästa bild.
Varje ledning, boggie etc. har en liten resistans. Därmed fördelas strömmen upp till loket mellan båda vägarna och om tillräckligt med ström tar vägen via "RT", då får vi indikering.
Bild

Ovanstående bild skulle då innebära att indikeringen med en strömtransformator och med ett lok över rälsskarven, antagligen fungerar tillfredsställande.
Däremot finns det kanske en liten risk att en ensam vagn med motstånd på hjulaxlarna inte skulle indikera, eftersom den antagligen ligger väldigt nära gränsen på vad en indikering reagerar på.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av AndersB »

AndersB skrev: Däremot finns det kanske en liten risk att en ensam vagn med motstånd på hjulaxlarna inte skulle indikera, eftersom den antagligen ligger väldigt nära gränsen på vad en indikering reagerar på.
När jag läser vad jag skrev...
"en ensam vagn med motstånd på hjulaxlarna" har antagligen inte hjulaxlarna hopkopplade, så den kommer ju inte att ha strömupptagning som är gemensam på båda sidor om skarven. Alltså borde den indikera helt OK så fort axeln kommer över på den indikerade modulen...
mvh/anders
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av Otto BvL »

daniel skrev:
Otto BvL skrev:Lars:
Ingen strömtransformator med kortsluten ingång fungerar! Däremot är spänningsfallet lägre än över strömavkännare enligt diodprincipen, varför kortslutningen med oavsiktliga spänningsfall i ledningsdragningen inte alltid blir mindre än strömtransformatorn.
Strömtransformator med kortsluten ingång? Hur tänker du här?
Detta har förklarats bra av AndersB!
daniel skrev:
Otto BvL skrev:Enklast vore en spårledning som utan spänningsfall i spårmatningen kunde känna av nollgenomgångarna i digitalsignalen!
Kan du utveckla det? Jag är intresserad av elektronik men har måttliga kunskaper inom området och vill ha spårledning på min hemmabana.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag är rädd för att detta är omöjligt!
Men på Din hemmabana behöver Du inte ta hänsyn till modulkravet med en genomgående "oförstörd" DCC matarledning och då finns det redan många alternativ! Oavsett vilket Du väljer; tänk på att de spår som inte skall indikeras skall matas via ett spänningsfall motsvarande det som spåledningarna ger. Detta kan vara gemensamt för alla sådana spår, kan utgöras av en gemensam spårledning av samma typ som Du Du använder för De indikerade spåren.

Mvh Otto
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av daniel »

Tack till både AndersB och Otto! :)

På hemmabanan kommer jag nog ha spårledning på samtliga spår och då bör det nog inte vara något större problem. Dock kommer jag mest använda spårledningskort som har dioder för avkänningen istället för strömtransformatorer, eftersom jag har köpt på mig ett antal sådana kort tidigare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av Johnny »

På vilket sätt blir DCC-signalen förstörd för att man detekterar strömmen?
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av Otto BvL »

Johnny skrev:På vilket sätt blir DCC-signalen förstörd för att man detekterar strömmen?
Den genomgående DCC-matningen får inte ha några spänningsfall pga seriella strömdetektorer!

Om man sen har strömdetektorer mellan denna och spåren inom modulen är OK. Men man måste vara införstådd med att lok/motorvagnar under passage av skarven till/från modulen kortsluter ström detektorerna! Åtgärder mot detta har diskuterats tidigare i tråden.

Mvh Otto
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: Spårledning på angränsande linjemoduler

Inlägg av Otto BvL »

daniel skrev:Tack till både AndersB och Otto! :)

På hemmabanan kommer jag nog ha spårledning på samtliga spår och då bör det nog inte vara något större problem. Dock kommer jag mest använda spårledningskort som har dioder för avkänningen istället för strömtransformatorer, eftersom jag har köpt på mig ett antal sådana kort tidigare.

Med vänlig hälsning
Daniel
DCC-matningen är mycket störande, därför är detektorer med seriedioder mindre störkänsliga. De som har två dioder i serie än mindre!
Man bör höja utspänningen för kompensera för spänningsfallen!
Skydd mot störningar är omfattande och borde därför diskuteras i en egen tråd!

Mvh Otto BvL
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"