ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av PerreNygren »

Ok, tack Peter, då ska det bli kul och testa med "Sproggen" på mitt Ma

MJ-hälsning Perre
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av thomas.carlson »

Nja, den vita z21 saknar inte programmeringsutgång, det är bara att använda samma.
Antingen får man använda den i mitt fall medföljande extra pluggen och byta till ett annat spår, bygga om matning till olika spår med en switch eller lyfta av alla andra lok från banan.
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en trådlös router (10814) och tankade hem appen till luren.
Då går det alldeles utmärkt att läsa och programmera långa värden (och cv29 sköter sig själv vid lång adress).
Hittar just nu i skrivande stund inga lok här hemma med cv´n högre än 170, men enligt appen ska det funka upp till 1024.
Har inte provat med musen för att jag är lat (och vet i f-n var jag lagt manualen....)

Robban

Jag har testat med appen till Androidluren och jag tycker inte att jag kan komma åt dom högre CV-adresserna, dvs över 29. men jag har väl inte dykt tillräckligt djupt. Skall göra ett försök igen.

Det är den här Busen som saknas på vita z21
Svart Z21.jpg
Den gör att man kan programmera alla CV på ett sk "programmeringspår" typ ett stickspår eller ett hellt fristående spår.

Frågan kvarstår om det finns ett billigare system som fungerar med Rocos system.

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av Robban »

Den utgången behövs inte för att programmera de högre cv-värdena.
Kolla här http://www.z21.eu/content/download/1543 ... ite_DE.pdf högst upp på sidan 2 hur du kan koppla ett evt. programeringsspår.
Eller ha bara 1 lok på banan, jag kan gå in på både Program On Main och Program Track och läsa alla värden utan bekymmer (tog med mig ett LokSound 4 lok hem idag för att testa med).
Men jag ser nu att du skriver ANDROIDlur, troligtvis där problemet ligger och inte i z21´an.
Slängde ut appen ur mina plattor rätt fort för det var mycket som inte funkade, provade med jobbets aJfån och hur mycket det än tar emot att erkänna så funkade allt klockrent i den.

Robban
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av daniel »

Så du menar att Z21:ans app på Android inte fungerar bra men att Z21:ans app på iPhone fungerar bra?

Med vänlig hälsning
Daniel
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av Robban »

Ja tyvärr.
Hade den på någon av mina plattor eller privatluren mot MMM´s svarta i Tyresö senast och det var strul med högre F-funktioner.
Ska tanka hem den i em. på nyaste plattan och se om det är samma mot den vita nu.

Robban
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av Robban »

Så då är det testat.
AnnDråjjd 4.2.2 på telefon typ gammal, z21 app 2.6.8
AnnDråjjd 5.1 på klösbrädan, z21 app 2.6.8
Vit z21start, Firmware 1.28, Hardware version 3.
Nu fungerar det ju naturligtvis hur bra som helst.................. :? Bild

Kommer tyvärr inte ihåg vilken version det var på appen förra gången jag testade då det inte funkade.
Men på den där andra luren med ett hAlvrötet äpple på har jag version 2.3.13

Robban
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av PerreNygren »

Skulle vara glad om vi tar upp programmering av ZIMO-decoder här. ;) (Allstå inte bara hur man ändrar vissa CV-värden, det fixar ESU-lokprogrammer oxå med alla fabrikat av decoder)

Jag har ESU i de flesta av mina lok, och har oxå en ESU-lokprogrammer, så vad gör jag med mina Roco-lok som nu har ZIMO, hur går man enklast till väga, köpa sprog(vad missar man med denna jämfört med tillverkarens egna)?, sälja ZIMO-decodrarna och köpa ESU istället?, köpa en programmer även för ZIMO (den är dyr)

Jag har testat mitt Ma, med en sprog nu, men det är omständigare än med ESU, dock verkar ZIMO ha fler inställningsmöjligheteter, flyttade ett par F-funktioner och kan nu köra med lång resp kort utrullning, såg att utrullning oxå går att stänga av helt, så det går att lägga på en ytterligare F-knapp

Men som sagt, jag önskar höra synpunkter på funktionsmappning av ZIMO, så jag vet vad jag ska köpa i framtiden, kanske Roco-lok utan decoder och sedan köpa ESU och eftermontera ??? :?

MJ-hälsning Perre
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"