Roco överföringsvagn

Allmänt om H0
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Roco överföringsvagn

Inlägg av UBJ »

Tagit lite mått på vagnen som kan transportera normalspårsvagnar på H0espår.
Minsta möjliga axelavstånd på normalspårsvagnen är ca 17 mm och maximalt är 73,5.
Nmjs g-vagn passar precis!
Jag har sett att man i modell kan transportera boggivagnar med en boggi på var sin vagn.
Stängerna som man kopplar mellan två överföringsvagnar eller till loket eller till annan vagn får man med i tre längder 17,5 mm 46 mm och 56 mm.
Vi får göra lite praktiska tester för att se vilka vagnar som funkar och vilka som inte funkar.
Grejerna som låser vagnens hjulaxel känns lite klena, tester får väl visa om det håller.
Man får tyvärr inte med några extra sådana men troligen räcker det att ha dom på ena sidan av vagnen.
En bra vinklad pincett tror jag är lämpligt verktyg för att snäppa dit dom.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Roco överföringsvagn

Inlägg av daniel »

Spännande! :)

Att tänka på om man transporterar en boggivagn på dubbla överföringsvagnar är att bara den ena boggin ska låsas vid vagnen. Den andra boggin behöver kunna åka fram och tillbaks på vagnen för att klara kurvor. Åtminstone är det så man gjorde i skala 1:1.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco överföringsvagn

Inlägg av LLJ »

Lite videoklipp:
Zuidbroek 2010 #1
Zuidbroek 2010 #2

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Roco överföringsvagn

Inlägg av UBJ »

Här skriver jag lite om bygget av spåret för överföring på en av mina H0e-stationer.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 9186.0#new

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco överföringsvagn

Inlägg av LLJ »

Är Roco:s överföringsvagn är kortare än Liliput:s överföringsvagn? Ser så ut på bild.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"