LENZ->Z21
Re: LENZ->Z21
Hej
Just nu testar jag på min anläggning hemma som har samma växeldefinition +/- som på klubben. När jag använder spårutgången på Z21 direkt så funkar växlarna OK, knepigt eller hur?
Jag skall nu prova samma sak men med LENZ-booster och ROCO-bosteradaptern (så som jag gjorde på SMJ) för att se hur det då blir! Resultatet får avgöra hur fortsatta undersökningar skall se ut.
Mvh Otto
Just nu testar jag på min anläggning hemma som har samma växeldefinition +/- som på klubben. När jag använder spårutgången på Z21 direkt så funkar växlarna OK, knepigt eller hur?
Jag skall nu prova samma sak men med LENZ-booster och ROCO-bosteradaptern (så som jag gjorde på SMJ) för att se hur det då blir! Resultatet får avgöra hur fortsatta undersökningar skall se ut.
Mvh Otto
Funderar på vad som händer om du polvänder kablarna mellan Z21 och CDE-adaptern, boosterutgången har ju bara den positiva delen av DCC-signalen.
Eller driv bara någon av boostrarna direkt från boosterutgången på Z21, den ger 65 mA så det funkar! Det kan ju vara CDE-adaptern som dummar sig även om jag inte tror det.
Har ni jordat alla boostrarna och centralen med varandra? Testa utan i så fall!
Mvh. Eke
Eller driv bara någon av boostrarna direkt från boosterutgången på Z21, den ger 65 mA så det funkar! Det kan ju vara CDE-adaptern som dummar sig även om jag inte tror det.
Har ni jordat alla boostrarna och centralen med varandra? Testa utan i så fall!
Mvh. Eke
Eke
Tack för tipsen!
Lägger dom i pipelinen för test hemma (på SMJ måste anläggningen vara körbar när jag lämnar den så jag måste återställa efter prov vilket gör det dubbelt så jobbigt). Har ingen samjordning vare sig på SMJ eller hemma.
Mvh Otto
Tack för tipsen!
Lägger dom i pipelinen för test hemma (på SMJ måste anläggningen vara körbar när jag lämnar den så jag måste återställa efter prov vilket gör det dubbelt så jobbigt). Har ingen samjordning vare sig på SMJ eller hemma.
Mvh Otto
Eke
Efter test hemma med samma uppkoppling som på SMJ (med boosteradapter och booster LV102) gick växlarna åt rätt håll, märkligt!
Nu skall jag testa med Dina tips och se om växlarna då går åt fel håll.
Efter test hemma med samma uppkoppling som på SMJ (med boosteradapter och booster LV102) gick växlarna åt rätt håll, märkligt!
Nu skall jag testa med Dina tips och se om växlarna då går åt fel håll.
Eke
Nu har jag testat ett av dina förslag:
1) Efter att tillfälligt rånat en av hemtelefonerna på 4-polig korsad kabel med modulär-kontakt har jag provat med polvänd förbindelse mellan Z21 och CDE adaptern.
Resultat: CDE-boostern sväljer inte signalen, utan blinkar rött.
2) Har inget 4-pol krimpverktyg, så lite svårt just nu!
Efter att i stället polvänt förbindelsen mellan CDE-adaptern och CDE-boostern funkar att OK igen!
Polariteten i CDE-anslutningen spelar tydligen ingen roll (E-tråden ej kopplad)!
Med vänlig hälsning, Otto
Nu har jag testat ett av dina förslag:
1) Efter att tillfälligt rånat en av hemtelefonerna på 4-polig korsad kabel med modulär-kontakt har jag provat med polvänd förbindelse mellan Z21 och CDE adaptern.
Resultat: CDE-boostern sväljer inte signalen, utan blinkar rött.
2) Har inget 4-pol krimpverktyg, så lite svårt just nu!
Efter att i stället polvänt förbindelsen mellan CDE-adaptern och CDE-boostern funkar att OK igen!
Polariteten i CDE-anslutningen spelar tydligen ingen roll (E-tråden ej kopplad)!
Med vänlig hälsning, Otto
En mycket märklig historia!
Jag har kollat i Lenz manual om det gick att invertera växellägena i centralen men hittar inget om det, hade något svagt minne om en sådan funktion men kan minnas fel!
Har du samma växeldekoder hemma som ni har på klubben?
Fungerar växlarna riktigt på både Z21-spårutgång och Z21-boosterutgång hemma?
Mvh. Eke
Jag har kollat i Lenz manual om det gick att invertera växellägena i centralen men hittar inget om det, hade något svagt minne om en sådan funktion men kan minnas fel!
Har du samma växeldekoder hemma som ni har på klubben?
Fungerar växlarna riktigt på både Z21-spårutgång och Z21-boosterutgång hemma?
Mvh. Eke
Otto: Ta med dig de växlar du har hemma till SMJ när du provar Z21:an där. Om växlarna på SMJ är omvända medan växlarna hemma är rättvända, så hade det varit intressant att se om dina hemma-växlar är rättvända på SMJ.
Om du inte har växlarna lösa så kanske du kan skruva fast en växelmotor och dekoder på en träplatta och märka ut på träplattan vad som är rakläge resp. kurvläge. Syftet är ju bara att kolla om växeln går åt rätt håll.
Med vänlig hälsning
Daniel
Om du inte har växlarna lösa så kanske du kan skruva fast en växelmotor och dekoder på en träplatta och märka ut på träplattan vad som är rakläge resp. kurvläge. Syftet är ju bara att kolla om växeln går åt rätt håll.
Med vänlig hälsning
Daniel
Det är inte så att växeldekodrarna kan vara inverterade på klubben?
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Har använt dekodrarna på samma sätt hemma och på klubben!
Men hur är det med Z21-appen, kan man där vända Z21-definitionen generellt på normalt och omlagt läge eller gäller detta enbart individuella växlar?
Mvh Otto
Men hur är det med Z21-appen, kan man där vända Z21-definitionen generellt på normalt och omlagt läge eller gäller detta enbart individuella växlar?
Mvh Otto
Det blev samma resultat, det funkade som det skulle!Otto BvL skrev:Hej
Mvh Otto
Skall nu prova med att använda den andra Expressnet-kanalen R-BUS för LH100! Återkommer!
Mvh Otto