Det beror på vilken dekoder man har. Jag har varit med om dekodrar som har ett kort och ett långt ljud.LLJ skrev:Vad har man för nytta av en fast kort signal? Om signalen ljuder så länge som F-knappen är intryckt så kan alla längder fås. Att sedan en del moderna lok har flera olika signalhorn får anses som specialfall.
/Lars
Funktionsknappar för alla!
Re: Funktionsknappar för alla!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Funktionsknappar för alla!
****JanFrelin skrev:Mer vanligt behov: "tåg kommer" framför signal ställd till stopp, för att Tkl sover.
Ha ha! Ja, för Tkl sover ju alltid, om infartssignalen står i stopp
Men det är inte "Tåg kommer", som ges i det läget (jag förutsätter att ni kör med tåganmälan på modulkörningara). Man blåser "Beredd" (tre korta ...). När Tkl vaknat, och ställer signalen till "Kör"/"Kör 40", så har man, genom "Beredd", bundit sig för sth 30, och hinder i tågvägen.
Re: Funktionsknappar för alla!
Enligt säo 1959 skall man först ge tåg kommer, för att sedan ge beredd, om signalen envisas med att visa stopp.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Funktionsknappar för alla!
****JanFrelin skrev:Enligt säo 1959 skall man först ge tåg kommer, för att sedan ge beredd, om signalen envisas med att visa stopp.
Javisst, en miss av mig
Re: Funktionsknappar för alla!
Gör som det passar dig bäst Lasse, som tur är så går det ju att göra som man vill!LLJ skrev:Men ännu enklare genom att först trycka kort på F2 och sedan långt på F2. Dvs. Fast längd ser jag ingen användning för.Eke skrev:Kort signal är mycket bra, och vill du ha kort-lång signal på ett snyggt sätt så trycker du F6 och sedan F2 och stänger av lagom snabbt så får du ett snyggt "lägg om växeln", betydligt svårare med bara lång signal på F2!LLJ skrev:Vad har man för nytta av en fast kort signal? Om signalen ljuder så länge som F-knappen är intryckt så kan alla längder fås. Att sedan en del moderna lok har flera olika signalhorn får anses som specialfall.
/Lars
Mvh. Eke
Sedan vore det intressant med en standardmappning för FRED, UT4 , LH90 och andra handtag med F0-F8. De är ju trots allt vanliga vid trafikspel och räcker ganska långt.
/Lars
Angående mappning för Fred, LH90 och UT4 så har jag tagit väldigt stor hänsyn till dom körkontrollerna och har fått till en mycket bra logik som är lätt att hålla i huvudet, samtidigt som jag har fått in väldigt många funktioner för den som vill trots det lilla antalet funktionsknappar.
För den som inte vill ha en massa extra så är det bra att strunta i det, då funkar det som vanligt, och vill nästa förare på loket vara mer avancerad så funkar det också!
Måste bara korrekturläsa lite och fila på några småsaker innan jag släpper det, samt testa att mappa om ett ESU-lok för att se att allt funkar som det ska tillsammans, har bara testat vissa av lösningarna delvis och på olika lok ännu så länge!
Hälsningar Eke
Re: Funktionsknappar för alla!
Jag har sammanställt en lista med de vanligaste ljudsignalerna som används från tåg vid svenska järnvägar.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ljud ... n+t%C3%A5g
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ljud ... n+t%C3%A5g
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Funktionsknappar för alla!
Bra Janne!
Men en kort signal, har den haft olika betydelse? Jag trodde den betydde "uppfattat"!
Mvh. Eke
Men en kort signal, har den haft olika betydelse? Jag trodde den betydde "uppfattat"!
Mvh. Eke
Re: Funktionsknappar för alla!
Det är väl i princip betydelse två under "giv akt".Eke skrev:Bra Janne!
Men en kort signal, har den haft olika betydelse? Jag trodde den betydde "uppfattat"!
Mvh. Eke
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan