Dags för smalspår!

Allmänt om H0
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Dags för smalspår!

Inlägg av UBJ »

Jag brukar bygga i projekt till olika modulkörningar, efter helgens SSM-körning där jag byggde om mina kolonimoduler så är det dags att sätta igång ett nytt litet projekt.
Valet blir smalspår och varför begränsa sig till bara en spårvidd när det finns flera. :)
Jag har en station som jag kallar Trixinge, den är enkelspårig och har totalt tre mötesspår. Den kan ha Trix eller Märklins C-spår beroende på vad jag känner för.
(Tibros bakgrundssektioner med Faller car-vägen passar bra bakom Trixinge).

Här finns plats för en smalspårstation i framkanten. Min första tanke var H0e eftersom jag har ett 10-tal H0e-moduler men Trixinge är 560 cm lång.
Det skulle gå att lägga en H0e-station på den högra sidan och en H0n3 station på den vänstra, båda som ändstationer och med möjlighet till överföring av normalspårsvagnar.
Jag råkar också ha två stycken små smalspårsbangårdar, 200 cm långa , med H0n3 och H0e-spår på. Spåren är bara häftade så dom går att flytta.
Behöver bara komplettera med några växlar och lite spår till.

Vill jag sedan göra Trixinge ännu mer användbar så kan jag bygga till 10 cm djupa bakgrundssektioner så kan jag välja djup 48, 58 eller 88 cm beroende på vilken typ av körning, tillgänglig yta osv.
10 cm räcker till ett stationshus i kulissform, lite natur i olika former och en del av en väg/parkering osv.

Synpunkter?

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dags för smalspår!

Inlägg av LLJ »

Välj spårvidd så att det finns fler som bygger moduler med samma, så att du del slipper att släpa på hela banan men även att fler kan köra med med sitt rullande.

Gillar annars iden med många spårvidder. Blir som Växjö med 1435,1067 och 891. Några tankar på 3 (4) skens spår?

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Dags för smalspår!

Inlägg av UBJ »

3 skensspår är läckert men funkar mindre bra med Trixinges cräls.
Elmis
Inlägg: 683
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Dags för smalspår!

Inlägg av Elmis »

Har precis börjat bygga moduler (H0).
Avser att i framtiden bygga H0n3-modul/er för att avbilda 891-bana.
3-skena H0/H0n3 finns i planen
Elmis
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dags för smalspår!

Inlägg av LLJ »

Själv bygger jag både H0 och H0e och planerar 3-skensspår, både för det är intressant men även för att man kan dubbelutnyttja modulerna för både normal och smalspår vid olika körningar.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"