Ställverk och tågvägar

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Ställverk och tågvägar

Inlägg av LLJ »

Hur fungerar det när man lägger tågvägar med "riktiga" ställverk om vi bortser från ställverk med datorskärm?

Har sett en variant med återfjädrande vippomkopplare på Järnvägsmueset i Ängelholm, där man angav riktningen genom att trycka omkopplaren i önskad riktning vid start och slut punkten. Är det alltid så?
Eller finns även varianten där man trycker man in en knapp vid startpunkten och sedan en knapp vid slutpunkten och den knapp man trycker in först anger riktningen?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ställverk och tågvägar

Inlägg av daniel »

Låter som en fråga till forumet Postvagnen. Men det ska bli intressant att höra svaret.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 773
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ställverk och tågvägar

Inlägg av FreddePettersson »

Har studerat i sommras just detta inför Kristinbergbygget.

Finns olika konstruktioner.
Det jag har tittat på är just vippbrytar alternativet som innebär att vippbrytare läggs i "rätt" riktning, genom att kombinera två olika brytare lagda åt rätt håll så läggs tågvägen.

Jag har försökt bygga efter den tidens konstruktion, men ersatt magnetlåsningar med mekaniska nyckel lås som också gör elektriska förreglingar

Finns även utpekningsvarianten, genom att peka ut på tryckknappar "början-slut-utpekning" enligt SJ65 direktivet.
Genom att trycka på två knappar samtidigt med den önskade "början-slut" läggs önskade tågvägen.
Jag tror Johnny bygger om MON till detta sätt.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ställverk och tågvägar

Inlägg av LLJ »

Fick lite svar på postvagnen:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=667794

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"