Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av plj »

Mycket bra med en programmeringsgenomgång. Jag kan själv ingenting om detta. Däremot känner jag till en del om hur ett dragfordon uppför sig i skala 1:1. Om det går att omsätta till fullo i dekodrarna är jag tveksam till. I skala 1:1 beror ju accelerationen mycket på belastning och banprofil. Bromsningen är mera jämn eftersom i princip alla fordon har bromsar. Sedan har vi ju i modell betydligt kortare sträckor. Både på stationerna och mellan dem. Men vi kan kanske komma på en vettig kompromiss. Jag ser fram mot kommande diskussioner.
/PLj
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

kasoe skrev:... Gissar att den dåligt ställd EMF kan sabba även den mest fintrimmade hastighetskurva...?

Jaha se där! *s* naturligtvis nåste motorstyrningsparametrarna vara rätt! Det glömde jag att skriva!

Oftast brukar det inte vara något problem med dom vanligaste fabrikaten, och dom av dom vanliga som behöver en speciell inställning finns det en liten lathund till i ESU:s manual som stämmer bra!
Dom gånger jag har haft problem så har jag fått sätta mig att läsa manualen för att klara ut det för det är inte det enklaste att reda ut då! Men som sagt så är det oftast inga problem!

Och vad gäller funktionsmappning och den stora hastighetskurvan så är det egentligen inget större problem, det är bara det att det blir många CV att ändra så det tar en liten stund, men det är ganska logiskt uppbyggt så det är inte svårt att förstå sig på!
Då tycker jag det är värre när man måste ändra motorstyrningsparametrarna på riktigt trilskandes vehiclar! ;)

Kan tipsa om en bra funktion på ESU V4.0!
Det finns en automatisk inställning av motorstyrningen som verkar funka väldigt bra!
(och tur är det för ESU har fått kritik för defaltprogrammeringen av motorstyrningen på V4.0)
Man sätter loket på ett par meter långt rakspår och trycker igång automatinställningen, då skuttar loket iväg "okontrollerat" ett par meter och mäter in motorns karaktär och lagrar dom rätta värdena automatiskt!!! Och det lär funka mycket bra, har dock inte provat själv än men jag har ett trilskande Piko-lok som jag ska testa på snart!

Jag tänker följa Daniels råd och skriva här hemma först och sedan lägga ut det i större stycken på forumet, så det kommer inte att gå så jättefort innan det första inlägget dyker upp! Jag vill göra ett bättre tabellblad till hastighetskurvan först också, det jag använt hitills är ett excellblad där jag jag bara rita in kurvan med penna!!! :oops: ....(funkar bra hemma men blir lite svårare på webben)....Så jag ska försöka göra något som man kan spara i datorn också!
Visst, man kan göra samma sak i någon lokprogrammer, men en sådan kostar ju en slant och inte alla har en sådan. Det är egentligen inget problem att göra det manuellt, det tar ca: 5-10 minuter att knappa in sin uppritade kurva med körhandtaget! Och det blir bra!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av jhjelm »

Hur gör man den automatiska motorkalibreringen?

Med vänlig hälsning, Jonas
JanB
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av JanB »

Det var ett tag sen jag var inne på forumet och kikade upptäcker jag. Anmäler mig till webworkshopen, (WWS?), med spänd förväntan.
Jag har lyckats få till hastighetskurvan ibland men vid ett visst pådrag så drar loket iväg som om det hade en turbo som gick in och laddade för fullt. :oops: Så jag har en del att lära kan man säga.
/Jan
Normalspår BJ
Smalspår Uddevalla-Lelångenbanan
http://www.lelangenbanan.se/
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

jhjelm skrev:Hur gör man den automatiska motorkalibreringen?

Med vänlig hälsning, Jonas

Ställ loket på ett rakspår tillräckligt långt för två sekunders rusning i full fart!
Se till att färdriktningen är rätt och se till att F1 är avstängd.
Programmera värde noll i CV54 och tryck sedan på F1.
Nu ska loket rusa okontrollerat i 1,5 sekund och mäta in och lagra korrekta motorstyrningsvärden!

Har inte provat själv än, detta är från manualen!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av jhjelm »

Ok, måste prova detta när tid finnes.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

Nu har jag lagt in lite grand om dekoderprogrammering och hastighetskurvor som en notis längst upp. En del av er har väl redan sett det men jag drar iväg en blänkare här för att uppmärksamma lite och så kan ju eventuella diskusioner föras här!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"