HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag behöver hjälp med att få klart en sida på DreamTrack.se med rubriken Bana och teknik. H0-2R har jag hyfsat förståelse av, men H0-3R, N-RE och AmericaN känner jag dåligt till.
Länk till sidan: http://www.dream-track.se/bana-och-teknik/ som är under uppbyggnad.
Posta förslag på texter i denna tråd, så lägger jag in texten under respektive bana.
Tack på förhand
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Ang. koppel för 2R (och 3R) Kopplen bör även ha rätt höjd, d.v.s. enligt NEM (8.5 mm från räls överkant till bygel underkant). Fel koppelhöjd är orsaken till de flesta problem med tjuvavkopplande vagnar eller vagnar som inte vill koppla.

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Stämmer Lars, men hur f-n får man till rätt höjd? Speciellt loken har nästan genomgående för låga koppelfickor!
Kopplar av gör de visserligen sällan, men att koppla kan vara svårt. Speciellt Märklins kk vägrar ofta att koppla.

Staffan
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Varför inte trådlöst nu? Det brukar ju fungera bra.
Jag föredrar trådlöst när det går. Man kan ha full koll på loket hela tiden och behöver inte springa och leta uttag.

Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

StaffanWiman skrev:Varför inte trådlöst nu?
Det finns en teknisk begräsning på maximalt tio anslutna enheter, och vi behöver reservera ett par av dessa för programvaror som skall prata med Z21. Utöver detta kommer vi att tillåta ett begränsat antal trådlösa körkontroller/appar. Därför vill vi inte tillåta det rent generellt. Så du är först i kön för att köra trådlöst, så räkna med att du kommer att kunna det.

Jag hoppas hitta en lösning på att det kommer att gå att ansluta fler trådlösa, antingen att det kommer ny programvara till Z21 som ökar antalet, eller att vi hittar en programvara som sitter emellan de trådlösa och Z21 som inte har den begräsningen.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

En potentiell lösning finns redan, programmet WithrottleServer som jag har gjort. Problemet är bara att jag inte kan testa det eftersom jag inte har någon Z21. Men med det programmet så bör man kunna köra flera använda flera mobiltelefoner som kör Withrottle / Engine driver.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

StefanFjällemark skrev:Det finns en teknisk begräsning på maximalt tio anslutna enheter
I kväll kom jag ett steg vidare på en lösning med en hub som sitter mittemellan de trådlösa hantagen/apparna och Z21. Idén är att Z21 skall uppfatta att den bara har en ansluten enhet, oavsett hur många trådlösa som pratar med min hub. På så sätt kan man ha fler trådlösa än vad Z21 tillåter.

Jag lyckades köra ett lok från en iPad som inte pratade direkt med Z21, men via min hub-programvara. Det lustiga var att appen anger att den inte är ansluten till Z21, men det fungerade ändå. Nu återstår att göra hubben lite smartare.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Vet du om appen hela tiden pratar? Eller bara pratar om man ändrar hastighet eller funktion? Om körkontrollen hela tiden säger något så hade det varit bra om hubb-programmet stoppar loket om appen inte hör av sig inom en viss tid, t ex fem sekunder.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

daniel skrev:Vet du om appen hela tiden pratar?
Appen verkar prata hela tiden. Den slutar dock om man stänger den men loket kör vidare. Så någon form av automatstopp kan nog behövas.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

daniel skrev:En potentiell lösning finns redan, programmet WithrottleServer som jag har gjort.
Det borde gå bra att köra båda lösningarna parallellt. Z21 skulle då använda två av tio möjliga klienter.
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"