Banankontakt

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Kontakt:

Banankontakt

Inlägg av RobertKlarén »

Tjena

Vad är det officiella namnet på dom kontakter vi använder för att koppla ihop modulerna. Jag har för avsikt att köpa på mig ett knippe. Är Kjell & Co bäst eller finns bra varianter hos annan leverantör.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Banankontakt

Inlägg av LLJ »

4mm labbpropp är väl en benämning. Det är en fördel att använda så kallade stackningsbara labbproppar då det är mindre risk för kortslutning när man ansluter en booster jämfört med att ha labbproppar där man kan koppla ihop två proppar via ett hål på sidan.
De allra billigaste labbpropparna hos Kjell&Co är inte så bra, skruven når inte botten och har svårt att fästa runt 1.5mm2 kabel.
De har andra något dyrare lappproppar som är bra.

/Lars
AndersB

Inlägg av AndersB »

En variant finns en bit ner på http://www.mollehem.se/mgp/tillb.html
mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Nja, jag köpte först dom billigare hos Kjell och dom var mycket riktigt rena skräpet! Lämnade tillbaks dom och köpte dom dyrare som jag först tyckte var bra, men efterhand har jag upptäckt flera varianter med nackdelar även med dom!
Dom dyrare var till en början bra men nästa gång jag köpte dom var dom av en annan konstruktion där själva stiftet består av en knippe tunna fjädrande trådar som hålls samlade av en liten "korg" av plåt i ändarna, den yttre av dessa korgar fungerar som en hulling och gör att kontakten fastnar t.ex. när man trycker in den i ett tvärhål och några av dom har helt enkelt lossnat så att alla trådarna spretar åt alla håll!
Bra kontakt när dom var hela men risk att dom fastnar och går sönder!

Dom kontakter som AndersB har verkar vara av samma konstruktion som dom första dyra och bra från Kjell! (men det är svårt att se på den lilla bilden)
Ska nog ta och testa dom, det är dessutom bättre när man stackar på höjden i stället för i tvärhål då det blir en viss kortslutningsrisk där!

Om ni handlar på Kjell&co så kan ni ju titta på stiften innan ni bestämmer er så ni får dom bättre!
Den bra varianten hade hela den fjädrande kontaktdelen gjord i ett stycke uppslitsat plåtrör, ungefär som det julgranspynt i glanspapper man gjorde när man var liten!
Men även med den typen kan det vara problem, kontaktytan mot insidan på honkontakten blir bra då den uppslitsade plåthylsan fjädrar ut mot honkontakten men kan ha dålig kontakt mot stommen på sin egen kontakt! Upptäcks bäst genom att trycka i hanen i en honkontakt och känna så att stommen på hankontakten inte "frihjular" inuti sin egen fjädrande kontakthylsa och känns glapp!
Det behövs ett tryck både mot insidan av honan samt mot stommen i hankontakten och det ska gå lite trögt när man vrider runt hanen inne i honan!

Puh....det blev en lång banankontaktsutläggning, hoppas ni förstår hur jag menar!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
AiR

Inlägg av AiR »

AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"