Färjor och dess ersättning

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev:Jag har för mig att jag sett tågfärjor på bilder från någon Fremokörning.
Kanske redan finns någon standard hos Fremo?
Om jag skulle vilja bygga en tågfärja så skulle jag först ta reda på om det fanns en standard.
Lite trist att lägga ned en massa jobb på något som sedan ev inte funkar fullt ut.

För övrigt så kan man väl börja enkelt med en bräda och 2-3 spår, avrullningsskydd och så texten tågfärja på båda sidor. :)

Med vänlig hälsning UB
Det har förekommit små färjor vid FREMO körningar, då ganska små med enbart ett spår.

Det jag tänkte mig ovan var mer av just så som Urban beskriver det.
En "riktig" färja är ju alltid trevligt men i detta fall handlar det mer om ett gränssnitt mellan 2R/3R och då är kapaciten av större betydelse än utseendet.
Jag skulle gärna bygga en "färja" men har för många andra projekt som måste avslutas först.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av plj »

Det är ju inte tvunget att ha stora färjor. Tänk på förbindelsen Helsingborg-Helsingör. Där var det endast ett spår och den rymde inte så många vagnar. Man fick istället göra fler turer för att få ihop ett godståg. Samtidigt krävs ju en anpassad färjebangård vid varje hamn. Med uppställningsspår, tågbildningsspår, kanske plattformsspår för persontåg och ett eller flera växellok. Detta skulle väl kunna bli en intressant del av en modulbana. Men att bygga något sådant kräver kanske en sammanslutning av flera modellbyggare för att orka med att bygga och transportera.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Hur slanka är de slankaste K-räls växlarna? K-räls känns mer lämplig för en färja än C-räls. Samtidigt är det önskvärt med minsta radie på 1000 mm, så att växlarna inte begränsar vilka vagnar som kan användas. Eller är Peco c100 (så att 3R flänsarna klarar sig) + lösa punktkontakter ett alternativ?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av Eke »

Jag tror inte att man ska standardisera färjeklaffen!
Bättre att ha en standardgavel på färjeklaffen så att man kan bygga sin färja som man vill och då även bygger en passande klaff till den samtidigt!
Själv vill jag bygga modulen med klaffen först med en standardgavel mot en förhoppningsvis i framtiden byggd Trelleborg F!
Tanken är att sedan så sakta börja bygga en färja till klaffen, först från vattenlinjen upp till tågdäck så att det blir en båtformad bräda som kan börja användas medan man bygger vidare på den uppåt mellan träffarna!
Jag tycker att spårförslingningen på klaffen som vi såg i videon från trelleborg är intressant och säkert möjlig att få till med lösa räler på kretskortslaminat, och sektortungorna borde också gå att få till med bra precision tror jag! Med en klaffstandard skulle jag aldrig kunna bygga detta! Det finns dessutom så många färjetyper där ute så en standard skulle utesluta dom flesta skalenliga byggen!
Alltså, låt klaffen byggas enligt färjebyggarens önskemål och anslut denna med en standardgavel mot modulbanan!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:Jag tror inte att man ska standardisera färjeklaffen!
Bättre att ha en standardgavel på färjeklaffen så att man kan bygga sin färja som man vill och då även bygger en passande klaff till den samtidigt!
Det beror lite på hur man implementerar själva färjan anser jag:
1) En statisk färja med färjelägen fast anslutna i båda ändar. Då blir det väldigt mycket att bygga för den som vill bygga en färja om det även skall byggas två färjelägen och risken är stor att det inte blir något alls istället.

2) En "rörlig" färja som man på något sätt flyttar mellan olika platser på anläggningen eller har flera färjor (kanske s.k. "carfloats"). Då krävs bara ett färjeläge.
Eke skrev: Alltså, låt klaffen byggas enligt färjebyggarens önskemål och anslut denna med en standardgavel mot modulbanan!

Mvh. Eke
Håller helt med om att klaffen skall ha standard modulgavel mot modulanläggningen.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Här ett exempel hur det kan se ut i skala 1:1.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Senast redigerad av 2 LLJ, redigerad totalt 2016 gång.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Hittade en byggsats till en någorlunda rimlig kostnad:
Byggsats

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Hittade en byggsats till en någorlunda rimlig kostnad:
Här finns den och några till: http://hobbymodeller.se/list_search.asp ... f%C3%A4rja+
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Undrar om denna har plats för två spår i bredd?
I så fall rymmer den 10 snälltågsvagnar a 30 cm.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"