Byggteknik superlågprofil
Re: Byggteknik superlågprofil
Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Byggteknik superlågprofil
Snabbfästen för turtlar. Hmm, hade jag inte tänkt på.Arne Ivan skrev:Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Men ärligt talat, vill man prompt ha turtlar får man bygga normal profil.
Annars har jag tänkt mig att RC-servon, som bygger 12-13mm, får plats under superlågprofilaren och det går säkert att få till en växelstyrmekaniskm som funkar till dessa.
Re: Byggteknik superlågprofil
Prompt vet jag inte.. men dom verkar ge ganska små problem jämfört med andra när man lyssnat runt, och sen fick jag ett bra pris på 10 st.Tompa skrev:Snabbfästen för turtlar. Hmm, hade jag inte tänkt på.Arne Ivan skrev:Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Men ärligt talat, vill man prompt ha turtlar får man bygga normal profil.
Annars har jag tänkt mig att RC-servon, som bygger 12-13mm, får plats under superlågprofilaren och det går säkert att få till en växelstyrmekaniskm som funkar till dessa.
En artikel om RC-servon såg jag i Model Railroading för ett tag sen. Men där var det monterat så att det sticker ner istf att ligga horisontellt. Och en ganska klumpig träkloss som det satt på. Det var också beskrivet hur man kopplar sig direkt på motorn för att slippa det där digitala styrdonet. Hmm, nåt sånt har jag sett på youtube också.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Byggteknik superlågprofil
Jag triggar igång den här tråden igen. Jag har pratat med flera under sommaren som går i tankarna att bygga lite mer komplexa moduler i flera sektionen.
SuperSuper lågprofil
Just nu funderar jag på en ännu lägre profil, gärna under 30mm, men som ska kunna ha RC-servon som växelmotorer.

Så jag provbyggde lite växelstyrning under förmiddagen.
En tråd bockas

Och löds ihop med et tråd till

Alltihop klipps och bockas på nytt

och monteras på en servorarm som är klippt

och tråden hålls på plats med krympslang.

Prova att enkelt rigga en växel för att försäkra mig om att servoutslaget räcker, och det gör det med marginal.

Plyfan kommer hindra servoarmen att röra sig så mycket innan den tar i plyfan.

Ovan visas ett avstånd som motsvarande en 6mm tjock skiva och ca 60% av tillgängligt servoutslag används så det här kommer funka fiint.

SuperSuper lågprofil
Just nu funderar jag på en ännu lägre profil, gärna under 30mm, men som ska kunna ha RC-servon som växelmotorer.

Så jag provbyggde lite växelstyrning under förmiddagen.
En tråd bockas

Och löds ihop med et tråd till

Alltihop klipps och bockas på nytt

och monteras på en servorarm som är klippt

och tråden hålls på plats med krympslang.

Prova att enkelt rigga en växel för att försäkra mig om att servoutslaget räcker, och det gör det med marginal.

Plyfan kommer hindra servoarmen att röra sig så mycket innan den tar i plyfan.

Ovan visas ett avstånd som motsvarande en 6mm tjock skiva och ca 60% av tillgängligt servoutslag används så det här kommer funka fiint.

Re: Byggteknik superlågprofil
K räls ser jag. Blir det mkt annorlunda med C-räls?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: Byggteknik superlågprofil
Jag har inte ännu tittat på hur man bäst styr C-växlar med servo rent generellt.
Men eftersom C-rälsen är högre än K-rälsen så kommer med denna metod än mindre av max tillåtet servoutslag att användas så det borde funka.
Men eftersom C-rälsen är högre än K-rälsen så kommer med denna metod än mindre av max tillåtet servoutslag att användas så det borde funka.
Re: Byggteknik superlågprofil
Jag har inte ännu tittat på hur man bäst styr C-växlar med servo rent generellt.stasv skrev:K räls ser jag. Blir det mkt annorlunda med C-räls?
Men eftersom C-rälsen är högre än K-rälsen så kommer med denna metod än mindre av max tillåtet servoutslag att användas så det borde funka.
Re: Byggteknik superlågprofil
C-växlar är mycket lätta att konvertera till servodrift.
Man tar bort den lilla växelförararmen på ovansidan.
Kvar blir ett lagom hål att sticka upp pianotråden i, det enda som behövs är att såga ur en liten slits ur plastbrickan som döljer mekanismen på växelns undersida. (Har för mig att jag skrivit om detta i MJ-magasinet, med bilder)
Man tar bort den lilla växelförararmen på ovansidan.
Kvar blir ett lagom hål att sticka upp pianotråden i, det enda som behövs är att såga ur en liten slits ur plastbrickan som döljer mekanismen på växelns undersida. (Har för mig att jag skrivit om detta i MJ-magasinet, med bilder)
Re: Byggteknik superlågprofil
Mycket kompakt lösning Tompa !
Är man lat, och har lite mer höjd/djup att bygga på, använder man MGPs växelfäste.
Tar lite mer plats nedåt då servoarmen sticker ner, runt 30mm gissar jag (har inte prylarna framför mig nu).
Är man lat, och har lite mer höjd/djup att bygga på, använder man MGPs växelfäste.
Tar lite mer plats nedåt då servoarmen sticker ner, runt 30mm gissar jag (har inte prylarna framför mig nu).
Re: Byggteknik superlågprofil
Det lät inte så svårt. Jag vet att vi pratat om det men har du skrivit om detta i MJmagasinet?Nicke skrev:C-växlar är mycket lätta att konvertera till servodrift.
Man tar bort den lilla växelförararmen på ovansidan.
Kvar blir ett lagom hål att sticka upp pianotråden i, det enda som behövs är att såga ur en liten slits ur plastbrickan som döljer mekanismen på växelns undersida. (Har för mig att jag skrivit om detta i MJ-magasinet, med bilder)
Det har jag helt missat i så fall. Vet du i vilket nummer?
Den här frågan kommer ju upp med jämna mellanrum.