Bygge av MERG NB1B Booster

Allmäna diskussioner och information
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av AndersB »

HansBrage skrev:Väcker den här gamla tråden istället för att skapa en ny. Ska bygga NB1B-booster och i beskrivningen "varnas" det för att bygga in den i lådor pga kylningen. Nu har jag tänkt följa SkånskaNs tips och sänka effekten på boostern så jag är inte så rädd för värmen. Vad är era erfarenheter av inbyggnad, ni som byggt NB1B tidigare?
Hej
De flesta jag sett med Merg-boostern har monterat den fast, utan låda, under modulen.
Någon här nere har stoppat in sina i trälåda.

Merg-boostern klarar upp till 10A vilket gör att manualen är kinkig med kylningen och där är väl rekommendationen att skruva slutsteget mot metallåda som gäller. 5A och under ska de medföljande kylflänsarna räcka.
Inbyggd i låda och 2A borde inte vara några problem alls.
Mina Joka-boostrar (3A) har jag däremot byggt in i plastlådor. Där borrade jag för säkerhets skull upp några lufthål så att luften ska kunna röra sig.
Roco-boostrarna är på 3A och ligger i tättslutande låda.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av AndersB »

Angående alternativ till Merg-boostern...

I NRe-gänget här nere i skåne och i danmark använde JOKA-boostern från början.
Det var en kanon-booster på alla sätt (i mitt tycke marknadens bästa om än aningen dyr). Problemet var att tillverkningen las ner :-(

Vi började leta och testa olika alternativ med två huvudkrav - isolerad ingång och ljudsignal/automatik vid kortslutning.
(förutom detta så skulle den ju naturligtvis ha bra vågformer, snabbhet etc)
Vi hittade ingen, men till slut så kom Merg med sin booster och den passade våra krav!!!

"Isolerad ingång" har blivit ett generellt måste-krav för att undvika en hel del problem vid modulkörningar.

"Ljudsignal/automatik" är något man inte vill undvara då man en gång vant sig! ( Är väldigt frustrerande att komma in på en station och loket stannar - är det dålig strömupptagning, kortslutningskyddet som löst ut eller varför stannade fanskapet? Med ljudsignalen så hör man direkt att det var kortslutningsproblem, men flyttar sitt lok en aning och sedan kommer strömmen tillbaka direkt...)

Jag är mycket intresserad av alternativa boostrar, men det är inte bara att ta vilken som helst...
mvh/anders
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 2016 gånger.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av AndersB »

Eke skrev:Ingen erfarenhet av värmen men jag vet att mergboostern endast har ensidig avläsning av dcc-signalen och skapar en kopia med motsatt polaritet för komplett bipolär dcc-signal som kan ha bättre kurvform än originalet! N-re banan hade problem med detta på DT15 när inte alla mergboostrar hade samma polaritet på insignalen vilket kompenserades med att vända polariteten på spårutgången vilket ledde till partiell kortslutning i boostergränserna där boostrarna inte harmonierade med varandra och lok med vissa dekodrar inte kunde hantera detta och blev stående över boostergränsen!
Observera att detta endast händer när man har en dålig kurvform från centralen, i detta fallet spårutgång från Z21 som kan vara dålig!
Borde kunna bli problem mot andra boostrar också så jag råder att ha alla Mergboostrar likadant polariserade på insignalen och gärna testa mot andra boostrar samt att se till att ha bra kurvform ut från centralen eller en bra booster som genererar en fin dcc-signal till boosterbussen!
Anders Boström vet mer om detta och kanske har en bra lösning på problemet!

Mvh. Eke
Det här gäller boostrar generellt - inte just Merg-boostern.

Orsaken till problemen var att använda spårutgången på Z21 för att mata boosterbussen. Spårutgången visade sig ha ganska ful vågform som försämras drastiskt med belastningen.
Olika boosterkonstruktioner hanterar fula insignaler på olika sätt.

Den konstruktionsgrupp som Merg-boostern tillhör, använder ena halvan av vågformen, den "positiva", för att generera utsignal och och frånvaron av positiva delen ger den andra halvan av utsignalen. Det innebär att om insignalen ser ut som den blev från Z21-spårutgång, så blir utsignalen osymmetrisk och två boostrar som ligger bredvid varandra men som råkar vara inkopplade motsatt på ingången - de kan då ge upphov till brum när tåg passerar boostergränsen.

Tittar man runt bland boostrar så är majoriteten av ovanstående typ (så också den som Bengt pekar på ovan).
Rekommendationen efter problemen vi hade, blev att för denna klass av boostrar, koppla LocoNet-ingången så att pinne 6 (blå) ses som plus och aktiverar boostern när denna är hög. På Mergboostern innebär det att LocoNet pinne 6 kopplas till ingång 5 på boostern.

Den andra klassen boostrar tittar på båda delarna av insignalen. Problemet för dessa är när insignalen har en markerad nollgenomgång, vilket också var fallet med den belastade Z21 ovan.
Vid nollgenomgången vet inte boostern vad den ska göra och boosterkonstruktören måste hantera det fallet. Gör man inget direkt åt det så kommer utsignalen att flyta kring nollgenomgångarna, dvs den har inget definierat värde (bortkopplad) vid dessa tidpunkter.
En booster med mikroprocessor kan välja att hantera nollgenomgångarna annorlunda men det är upp till konstruktören.

För att sammanfatta
Två boostrar med olika konstruktion kommer att hantera en dålig insignal olika och detta syns främst i boosterskarvarna, de båda genererade DCC-signalerna syns.
Är det en snygg insignal till boostrarna så är det inga problem. Kör man däremot med dålig insignal så kan man få olika beteenden beroende på kombination av boostrar och på hur insignalen avviker.

Den enkla lösning - se till att insignalen till boostrarna är bra!

Z21 har en boosterutgång med snygg boostersignal. Denna ger dock inte tillräckligt med ström för att användas direkt.
Efter våra problem på DT (för ett drygt år sedan) så ville John fortsätta använda Z21. Han tog då och matade in boosterutgången från Z21 till en gammal Multimus-booster och använde istället Multimusboosterns spårutgång ut till boostrar och körhandtag. Detta gick utmärkt! Till skillnad från Z21 så har Roco's gamla multimus-booster mycket fin vågform på spårutgången (även under belastning)!

mvh/anders
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Hittade på YouTube en länk till "A High Power DCC Booster"

DCC++ är nytt för mig åtminstone här är en länk för er som blv nyfikna, och en länk tii dokumentationen
Senast redigerad av 1 Bengt Samuelsson, redigerad totalt 2016 gånger.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av StefanFjällemark »

AndersB skrev:Efter våra problem på DT (för ett drygt år sedan) så ville John fortsätta använda Z21. Han tog då och matade in boosterutgången från Z21 till en gammal Multimus-booster och använde istället Multimusboosterns spårutgång ut till boostrar och körhandtag. Detta gick utmärkt! Till skillnad från Z21 så har Roco's gamla multimus-booster mycket fin vågform på spårutgången (även under belastning)!
Jag har en hög "gamla" ROCO-boostrar som jag fått med på köpet när jag köpt MultiMaus körhantag på köpet, modellnummer 10761 och 10764.
  1. Kan någon av dessa användas ihop med Z21 enligt Johns modell?
  2. Funkar det i så fall både med 10761 och 10764?
  3. Behöver boostern byggas om på något sätt eller kan den användas rakt av?
  4. Räcker det med 1A strömadapter till ROCO-boostern för att driva 10 boostrar?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Hittade en duktig kille på YouTube som förklarar DCC++ Min Youtube visa listan DCC++
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av jhjelm »

Denna lådan köpte jag till boostern.

https://www.conrad.se/Universalh%f6lje- ... 40_0203042

MVH Jonas
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 279
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av HansBrage »

BengtSamuelsson skrev:Hittade på YouTube en länk till "A High Power DCC Booster"

DCC++ är nytt för mig åtminstone här är en länk för er som blv nyfikna, och en länk tii dokumentationen
DCC++ som byggger på Arduino och en motorshield har jag testat lite. Trevlig lösning som jag funderat att bygga vidare på. En tanke är att bygga en portabel programmeringsutrustning som man styr via en mobil-app.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 279
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av HansBrage »

AndersB skrev:
HansBrage skrev:Väcker den här gamla tråden istället för att skapa en ny. Ska bygga NB1B-booster och i beskrivningen "varnas" det för att bygga in den i lådor pga kylningen. Nu har jag tänkt följa SkånskaNs tips och sänka effekten på boostern så jag är inte så rädd för värmen. Vad är era erfarenheter av inbyggnad, ni som byggt NB1B tidigare?
Hej
De flesta jag sett med Merg-boostern har monterat den fast, utan låda, under modulen.
Någon här nere har stoppat in sina i trälåda.

Merg-boostern klarar upp till 10A vilket gör att manualen är kinkig med kylningen och där är väl rekommendationen att skruva slutsteget mot metallåda som gäller. 5A och under ska de medföljande kylflänsarna räcka.
Inbyggd i låda och 2A borde inte vara några problem alls.
Mina Joka-boostrar (3A) har jag däremot byggt in i plastlådor. Där borrade jag för säkerhets skull upp några lufthål så att luften ska kunna röra sig.
Roco-boostrarna är på 3A och ligger i tättslutande låda.

mvh/anders
Det stämmer med vad jag snabbt uppskattade det till. Jag tänkte bygga mina för 3A eftersom jag har färdiga nätdelar 15V/3A.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av AndersB »

HansBrage skrev:.l. Jag tänkte bygga mina för 3A eftersom jag har färdiga nätdelar 15V/3A.
Nätdel på 3A blir utmärkt och anpassar du motstånden enligt artikeln på skånskaNs hemsida så kan du enkelt skifta mellan strömbegränsning på 2 och 3 ampere.

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"