Eke skrev:Ingen erfarenhet av värmen men jag vet att mergboostern endast har ensidig avläsning av dcc-signalen och skapar en kopia med motsatt polaritet för komplett bipolär dcc-signal som kan ha bättre kurvform än originalet! N-re banan hade problem med detta på DT15 när inte alla mergboostrar hade samma polaritet på insignalen vilket kompenserades med att vända polariteten på spårutgången vilket ledde till partiell kortslutning i boostergränserna där boostrarna inte harmonierade med varandra och lok med vissa dekodrar inte kunde hantera detta och blev stående över boostergränsen!
Observera att detta endast händer när man har en dålig kurvform från centralen, i detta fallet spårutgång från Z21 som kan vara dålig!
Borde kunna bli problem mot andra boostrar också så jag råder att ha alla Mergboostrar likadant polariserade på insignalen och gärna testa mot andra boostrar samt att se till att ha bra kurvform ut från centralen eller en bra booster som genererar en fin dcc-signal till boosterbussen!
Anders Boström vet mer om detta och kanske har en bra lösning på problemet!
Mvh. Eke
Det här gäller boostrar generellt - inte just Merg-boostern.
Orsaken till problemen var att använda
spårutgången på Z21 för att mata boosterbussen. Spårutgången visade sig ha ganska ful vågform som försämras drastiskt med belastningen.
Olika boosterkonstruktioner hanterar fula insignaler på olika sätt.
Den konstruktionsgrupp som Merg-boostern tillhör, använder ena halvan av vågformen, den "positiva", för att generera utsignal och och frånvaron av positiva delen ger den andra halvan av utsignalen. Det innebär att om insignalen ser ut som den blev från Z21-spårutgång, så blir utsignalen osymmetrisk och två boostrar som ligger bredvid varandra men som råkar vara inkopplade motsatt på ingången - de kan då ge upphov till brum när tåg passerar boostergränsen.
Tittar man runt bland boostrar så är majoriteten av ovanstående typ (så också den som Bengt pekar på ovan).
Rekommendationen efter problemen vi hade, blev att för denna klass av boostrar, koppla LocoNet-ingången så att pinne 6 (blå) ses som plus och aktiverar boostern när denna är hög. På Mergboostern innebär det att LocoNet pinne 6 kopplas till ingång 5 på boostern.
Den andra klassen boostrar tittar på båda delarna av insignalen. Problemet för dessa är när insignalen har en markerad nollgenomgång, vilket också var fallet med den belastade Z21 ovan.
Vid nollgenomgången vet inte boostern vad den ska göra och boosterkonstruktören måste hantera det fallet. Gör man inget direkt åt det så kommer utsignalen att flyta kring nollgenomgångarna, dvs den har inget definierat värde (bortkopplad) vid dessa tidpunkter.
En booster med mikroprocessor kan välja att hantera nollgenomgångarna annorlunda men det är upp till konstruktören.
För att sammanfatta
Två boostrar med olika konstruktion kommer att hantera en dålig insignal olika och detta syns främst i boosterskarvarna, de båda genererade DCC-signalerna syns.
Är det en snygg insignal till boostrarna så är det inga problem. Kör man däremot med dålig insignal så kan man få olika beteenden beroende på kombination av boostrar och på hur insignalen avviker.
Den enkla lösning - se till att insignalen till boostrarna är bra!
Z21 har en
boosterutgång med snygg boostersignal. Denna ger dock inte tillräckligt med ström för att användas direkt.
Efter våra problem på DT (för ett drygt år sedan) så ville John fortsätta använda Z21. Han tog då och matade in boosterutgången från Z21 till en gammal Multimus-booster och använde istället Multimusboosterns spårutgång ut till boostrar och körhandtag. Detta gick utmärkt! Till skillnad från Z21 så har Roco's gamla multimus-booster mycket fin vågform på spårutgången (även under belastning)!
mvh/anders