Ombyggbar insektssmälla snart ur sortimentet på Clas Ohlson
Ombyggbar insektssmälla snart ur sortimentet på Clas Ohlson
Den insektssmälla som använts som del i hembygge istf GrassMaster är nu på väg ur Clas Ohlsons sortiment. Reapriset 69 kr borde inte avskräcka. I morgon åker jag promt till ett varuhus med smällan kvar i lager. Samt kompletterar med lämplig sil.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Re: Ombyggbar insektssmälla snart ur sortimentet på Clas Ohlson
Faller verkar ha en tagit fram en Grass fixer, väldigt lik den hembyggda insektsgrassmastern
Letade på Fallers hemsida. Gras-Fix kallas deras apparat. Behändigare än en GrasMaster. http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... s-Fix.html
Någon som använt den?
Någon som använt den?
Staffan S
MMM/3R
Staffan S
MMM/3R
Den var dyr, precis som GrassMaster.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
****stasv skrev:Letade på Fallers hemsida. Gras-Fix kallas deras apparat. Behändigare än en GrasMaster. http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... s-Fix.html
Någon som använt den?
Här är FALLERs produkttext, i googleöversättning:
De gräsfibrema är elektrostatiskt laddade av denna enhet , så att fibrerna är vinkelräta mot ängen marken.
Följande steg leder till ett perfekt resultat :
• Flytta till ett begrasende område med FALLER Colofix ( art. 180.501 ) .
• Fyll , svartvitt eller färg blandad gräs -Fix -enhet med herrelösa fibrer .
• Ta . En liten spik och anslut den nära einzustreuenden område i anläggningen och fästa den motsatta polen med kontaktklämmandet
• Slå på enheten , hålla den ca 10-15 cm ovanför ytan begrasende och skaka försiktigt .
• På detta sätt fibrerna är rena och vinkelrätt mot Leimbettung .
Detta kit innehåller : 4 objekt i en färg och 1 bygginstruktioner .
Hur effektiva blir de hembyggda, jämfört med Grassmaster och FALLERs Gras-Fix?
Någonstans har jag läst en bra byggbeskrivning, men glömt var. Möjligen på Svenskt MJ-forum?
.
Inhandlat på Clas i Skärholmen idag. Några få kvar.
Den hembyggda arbetar du med på ett mer nära sätt än tex grasmastern. Handlar mkt om storleken på den ströare/sil som används. Till grasmasterm vi har på Mmm finns tilläggskoner förvisso.
Handlar nog mer om att bli bekväm med instrumentet.
Den hembyggda arbetar du med på ett mer nära sätt än tex grasmastern. Handlar mkt om storleken på den ströare/sil som används. Till grasmasterm vi har på Mmm finns tilläggskoner förvisso.
Staffan S
MMM/3R
Staffan S
MMM/3R
****stasv skrev:Inhandlat på Clas i Skärholmen idag. Några få kvar.
Jag vill minnas, att jag läste, att den hemmabyggda endast klarade 4 mm långa strån, men att Grasmastern klarade längre. Stämmer det?
Möjligen får jag ta en sväng till Classe....
Här en tråd som jag hittade på SvMJF:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg167547
Här en annan tråd:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg175712
och en till:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=1552.0
.
Jag kör alla olika längder med min hembyggda, och just långa strån tycker jag funkar mycket bra (8-12mm och även längre)HJP skrev:****stasv skrev:Inhandlat på Clas i Skärholmen idag. Några få kvar.
Jag vill minnas, att jag läste, att den hemmabyggda endast klarade 4 mm långa strån, men att Grasmastern klarade längre. Stämmer det?
Möjligen får jag ta en sväng till Classe....
Men det kan också bero på precis det som Staffan säger, så jobbar man på ett annat sätt med den, mycket närmare. Stråna mer eller mindre står i fältstyrkan istället för att landa uppladdade i limmet.
Och sedan kan man jobba in stråna i limmet. Det funkar med alla sorter strån.
Limmer ska inte vara utspätt med vatten utan tjockt/klibbigt.
Bäst tycker jag Noch speciella gräslim är som har är en särskilt klibbig/seg konsistens som jag tycker funkar mycket bättre än vitlim.
Bra byggbeskrivning finns i en av trådarna HJP pekar ut, detta inlägg är bra beskrivning
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 4#msg15094
Hur jag sätter gräs på mina moduler finns beskrivet här
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg166997
Så här ser min GM ut

Smällan befriad från själva smällan. Den ligger hopvikt. I leden finns gröna plastgrejor som du plockar bort för att dela i två delar. Handtagets fyra skruvar lossas och du kommer åt kretskort mm. Håll ordning på kablarna. Jag sågade av "knäleden".

Silen limmades fast på handtaget. Den blå kartnålen löddes fast med kabeln. Enkelt att fästa vid limmet på ytan som ska beströs.

Smällan har två reglage för strömmen. Den runda, nedre, vid batterierna kopplade jag ur för att bara behöva använda det övre skjutreglaget. Det där tummen är. Lampan indikerar att smällan är aktiv.

Se i övrigt länken till bygge som finns i inlägg tidigare i tråden.
Smällan kostade 69 kr på Clas Ohlsson. Silen 29.90 kr på ICA. Så lite materiel som fanns tillgängligt hemma.

Silen limmades fast på handtaget. Den blå kartnålen löddes fast med kabeln. Enkelt att fästa vid limmet på ytan som ska beströs.

Smällan har två reglage för strömmen. Den runda, nedre, vid batterierna kopplade jag ur för att bara behöva använda det övre skjutreglaget. Det där tummen är. Lampan indikerar att smällan är aktiv.

Se i övrigt länken till bygge som finns i inlägg tidigare i tråden.
Smällan kostade 69 kr på Clas Ohlsson. Silen 29.90 kr på ICA. Så lite materiel som fanns tillgängligt hemma.
Staffan S
MMM/3R
Staffan S
MMM/3R
Snyggt! Ja det är enklare med bara en knapp för on/off.