I Järnvägsverkstaden

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

CurtanSvensson skrev:Som vanligt, bra jobbat - en expert har varit i farten :D
Inte riktigt så som jag kände mig, lyckade elda upp varannan av SMD-LED:arna i början och sedan kostade ett tanke fel tre stycken... :oops:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Veckans Tradera-fynd, en uppsättning små CEJ och SKF gängtappar av små dimensioner :)
image.jpeg
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av daniel »

Trevliga grejer :)

På tal om det, att gänga hål för 1,4 mm skruv är inte det lättaste. En kompis kom på att sätta gängtappen i en skruvdragare och köra sakta in och ut. Och det funkar mycket bra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Trevliga grejer :)

På tal om det, att gänga hål för 1,4 mm skruv är inte det lättaste. En kompis kom på att sätta gängtappen i en skruvdragare och köra sakta in och ut. Och det funkar mycket bra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det hade jag inte vågat om den inte sitter i stativ :oops:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av PerOlofPettersson »

En vanlig rak gängtapp. är inte avsedd för att användas i maskin. Spånet transporteras inte bort, skall en gängtapp användas i en maskin. Så skall den vara vriden som ett borr.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av daniel »

När jag gängar med 1,4 mm gängtapp så är det i en mässingsstav som är några millimeter tjock. Och då är det inga problem. Ska man gänga ett djupt hål så kan man gänga en kort bit, köra tillbaka gängtappen så spånen kommer ut och sen köra in igen lite längre. På samma sätt som när man borrar ett djupt hål och spånen har svårt att transporteras ut.

Anledningen till att vi började experimentera med en skruvdragare var att jag köpte en sats med små gängtappar och en hållare för dem. Och när vi skulle gänga så upptäckte vi att hållaren är ganska stor och tung relativt den lilla gängtappen. Och för att gängtappen inte skulle brytas av var man tvungen att hela tiden hålla gängtappens hållare rakt i förhållande till hålet, samtidigt som man vrider på hållaren för att gänga. När man vrider hållaren så är det lätt hänt att hållaren inte är i linje med hålet och en gängtapp på 1,2 mm eller 1,4 mm går lätt av då. Med skruvdragare behöver man bara tänka på att hålla skruvdragaren i linje med hålet, rotationen står ju skruvdragaren för.

Nu är mina försök enbart i mässing, hur det funkar i plast eller stål har jag ingen erfarenhet av.

Med vänlig hälsning
Daniel
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av plj »

I en YouTube-video var det en som sa att man i ett tjockare metallstycke inte behöver ha fler gängor än motsvarande mutter för att få full styrka. Detta kan ju underlätta gängningen i en del fall. På YouTube finns många intressanta och lärorika videos om verkstadsteknik.
Det finns också gängsatser där man har tre olika gängtappar där man börjar med en förtapp sedan en mellantapp och sist en sluttapp. Men sådana satser har jag inte sett i varuhusen utan får handlas i specialaffärer.
PLj
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av Sunesson »

Under min tid som mekaniker så vid gängning så använde vi nästan alltid 3 olika tappar. Alla 3 hade viktiga funktioner. Kanske det var vanligare förr? I min samling tappar har jag både förtapp, mellan och slut-tapp och när man gängar smått typ M2 så är det bra att gänga upp till rätt storlek sakta men säkert. Tycker jag i alla fall.

(Till jul används tipp-tappen också men det är ju en annan historia :D )
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

plj skrev:I en YouTube-video var det en som sa att man i ett tjockare metallstycke inte behöver ha fler gängor än motsvarande mutter för att få full styrka. Detta kan ju underlätta gängningen i en del fall. På YouTube finns många intressanta och lärorika videos om verkstadsteknik.
Det finns också gängsatser där man har tre olika gängtappar där man börjar med en förtapp sedan en mellantapp och sist en sluttapp. Men sådana satser har jag inte sett i varuhusen utan får handlas i specialaffärer.
PLj
Stämmer Per, i mitt fall hjälper det knappt det blir inte många varv i en 1mm ms-plåt.

Sen kräver youtube-studier nästan mer i förkunskaper, det finns minst lika mycket felaktigheter som nyttigheter...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av JanFrelin »

Jag brukar sätta gängtappen i en skruvstycke eller en stiftklove.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"