Nytt trälim på Clas Ohlson

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
stasv
Kontakt:

Nytt trälim på Clas Ohlson

Inlägg av stasv »

Då var jag i behov av Cascos vitlim igen. Men se Clas Ohlson har nu ett eget under sitt eget namn.
Min undran är om någon har hunnit kolla det. Har det samma egenskaper som det gamla kära Casco vitlim. :?:
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Odd J

Re: Nytt trälim på Clas Ohlson

Inlägg av Odd J »

Jag skulle säga att alla vitlim i olika flaskor i grunden har samma egenskaper - förutom hur mycket vatten som blandningen innehåller. Kedjors EMV-lim innehåller vanligen mindre bindemedel och mer vatten. Hur mycket vår käre Classe spätt ut blandningen återstår väl att se...
Odd J

Inlägg av Odd J »

Rent kemiskt så består bindemedlet i dagens trälim av syntetiskt framställt polivinylacetat. Fram till 1950-talet användes djurfetter från häst och gris till trälim men det ersattes då av syntetiska polymerer. Än i dag limmas dock en del trä med lim av djurfett på grund av den överlägsna styrkan och elasticiteten, till exempel i fina gitarrer och fioler. Både dom naturliga och syntetiska fetterna är dock molekyler som är långa och sköra och har ett bäst före-datum. Jag har själv stött på trälimmade konstruktioner som är 70-100 år gamla där trälimmet helt tappat sina forna egenskaper. För att få det man bygger att hålla finns bara ett knep, och det är att använda lim med så mycket bindemedel och så litet spädning som är praktiskt möjligt vid arbetet. Då håller det i alla fall så länge som möjligt, men trälim håller inte alls för evigt.
Nicke

Inlägg av Nicke »

Tack Odd för intressant historik!
Användarvisningsbild
stasv
Kontakt:

Inlägg av stasv »

Odd, detta att limmet släpper har jag noterat i dagarna vid min flytt. En och annan trämöbels fog har släppt taget. Så här jag nu använt Clas Ohlsons trälim i praktiken. Och naturligtvis ska jag kolla skillnad mellan nämnda limsorter vid tillfälle. Spilla ut en droppe eller två på underlag och se om de beter sig olika.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"