Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Eke »

MickeC skrev:
Otto BvL skrev:Stefan

Håller med Dig i allt utom punkt 4! Varför inte använda modellens skalenliga max-hastighet (det om något borde väl vara något att standardisera)? Förebildens max-hastighet finns ju angiven, om inte annat så, i ett flertal böcker. En mätsträcka och ett tidtagarur borde väll de flesta kunna åstadkomma!

Otto
Instämmer, sen borde högsta hastighet kanske hållas på rimlig nivå 120-135 km/h även om förebilden har högre...
Instämmer även jag i att det borde vara den riktiga skalenliga hastigheten!
Men att sätta den eftet N-skalan är nog ändå bättre än att inte sätta den alls, det är ju 200-300 km/h loken där man bara tryckt dit dekodern och sedan släpper ut det i trafikspelet som är dom tråkiga!
Just det här med CV5 och 6 som stefan föreslog är bra även om man bara gör en inställning av sth. på känn! Det behöver inte vara exakt bara loket känns trevligt att köra!

/Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av PerOlofPettersson »

Som sagt så körde jag X5 på Dreamtrack utan några problem. Är man ovan vid ett lok, så får man ta det lugnt till man känner det. Varför blanda in CV6 när alla dekodrar tydligen inte har detta CV.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Qrt »

Våra bidrag färgas naturligtvis av våra erfarenheter.
Där har OBvL en mycket bättre sits än mången modulträffsdeltagare.
På SMJ finns en välbyggd 26 meters dubbelspårig paradsträcka där man kan låta de flesta loken sträcka ut allt vad de kan utan att något spårar ur. [Men även där, precis som för banans alla andra avsnitt, finns bestämmelser för vilken högsta skalenliga hastighet tågen får hålla.]

På modulträffar omöjliggörs högre hastigheter ofta av skarvarna mellan modulerna. Det är egentligen bara i "Fredmans frus kurvor" som detta har varit möjligt. Och då bara över en ganska kort halvcirkel.
[Om jag ska kalla dem något annat. Rätta mig gärna genast via PM och skriv vad. ]

Största möjliga hastighet i modulsammanhang torde därför oftast vara mycket lägre, än den hos många lokförebilder möjliga.
Det fanns ju även i verkligheten lok hos SJ vilka aldrig framfördes i de hastigheter de var byggda för. När de väl gick i reguljär trafik.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av StefanFjällemark »

Otto BvL skrev:Håller med Dig i allt utom punkt 4! Varför inte använda modellens skalenliga max-hastighet (det om något borde väl vara något att standardisera)? Förebildens max-hastighet finns ju angiven, om inte annat så, i ett flertal böcker. En mätsträcka och ett tidtagarur borde väll de flesta kunna åstadkomma!
Jag skrev avsiktligt rimlig hastighet, för jag anser att skalenlig hastighet blir i vissa lägen för snabbt. 160 km/h motsvarar 51 cm/s i H0, vilket jag anser är en för hög hastighet, främst av säkerhetsskäl. Men också för att våra avstånd och kurvradier på våra banor inte är 1:87 utan bortåt 1:870. Det motiverar en mindre skala för att beräkna hastigheter. Själv kalibrerar jag mina H0-lok mot N-skalans hastigheter utifrån lokens dokumenterade toppfarter. På så sätt får jag rimligare toppfarter och samtidigt korrekta relativa hastigheter mellan olika lok. 160 km/h i N-skala är 26 cm/s och med den toppfarten hinner man inte komma så långt om man räknar in reaktionstid och bromssträcka.

Så om jag skall kompromissa så skulle väl punkt 4 kunna kompletteras med att max-farten under alla omständigheter inte skall överstiga den skalenliga hastigheten i H0, dvs. förebildens maximala hastighet delat med 87, och den får gärna vara lägre, gärna 1:160.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av StefanFjällemark »

PerOlofPettersson skrev:Varför blanda in CV6 när alla dekodrar tydligen inte har detta CV.
Både CV5 och CV6 är inte obligatoriska enligt DCC-standarden, men många dekodrar stöder båda. Bland de dekodrar jag programmerat - ESU, Trix, Uhlenbrock, Zimo i olika versioner - så är det bara Trix som saknar CV6. Så jag tycker det är relevant att blanda in CV6, då denna parameter är viktig för lokens krypkörningsegenskaper.

För en dekoder som saknar CV6 är det viktigt att CV2 (som är obligatorisk) sätts till ett värde som innebär att loket inte rycker på fartsteg 1, och att CV5 sätts så att lokets maximala hastighet inte överstiger den skalenliga maximala hastigheten. Mer än så kan man väl inte göra? Jo, byta till en annan dekoder som har CV6.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Eke »

Dom flesta av våra vanliga dekodrar har ju CV6 så det är en bra rekomendation tycker jag!
Det hjälper ju den som vill att få hyggliga prestanda utan att gå på den stora 28-punktskurvan!
Men såsmåningom tror jag nog att vi kommer bli tillräckligt många som kan dela med oss av våra programeringar både vad gäller hastighetskurvor och funktionsmappningar!

/Eke
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Otto BvL »

Qrt skrev:Våra bidrag färgas naturligtvis av våra erfarenheter.
Där har OBvL en mycket bättre sits än mången modulträffsdeltagare.
På SMJ finns en välbyggd 26 meters dubbelspårig paradsträcka där man kan låta de flesta loken sträcka ut allt vad de kan utan att något spårar ur. [Men även där, precis som för banans alla andra avsnitt, finns bestämmelser för vilken högsta skalenliga hastighet tågen får hålla.]

På modulträffar omöjliggörs högre hastigheter ofta av skarvarna mellan modulerna. Det är egentligen bara i "Fredmans frus kurvor" som detta har varit möjligt. Och då bara över en ganska kort halvcirkel.
[Om jag ska kalla dem något annat. Rätta mig gärna genast via PM och skriv vad. ]

Största möjliga hastighet i modulsammanhang torde därför oftast vara mycket lägre, än den hos många lokförebilder möjliga.
Det fanns ju även i verkligheten lok hos SJ vilka aldrig framfördes i de hastigheter de var byggda för. När de väl gick i reguljär trafik.
/Curt
Detta leder oss till ett nytt dilemma! Är det banans sth eller lokets sth man skall ställa in i dekodern!? Leder inte inställning av banans sth till ett ständigt justerande beroende av vilken modulkörning man ställer upp på! Finns det över huvud taget för olika modulstandards, uppgift om sth? Sth i växelkurvor. Beroende av olika växellängder?

Nej, gör som i verkligheten: håll isär sth för banan och för fordonen det är alltid lägsta av dessa sth som gäller för tåget! Ställ in lokets sth i dekodern, man behöver inte alltid köra med fullt pådrag. Följ banans skyltning ang. sth och tillfälliga hastighetsnedsättningar!

Hur med modulbiblioteken, finns sth för modulen angiven där, borde det inte vara så?

Undrar Otto
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av plj »

Jag har inte orkat plöja igenom alla inlagor i detta ärende men har följande önskemål på alla trafikspelslok. Vid trafikspel är ju verklighetstrogen trafik det viktigaste. Vid fri körning eller inför publik finns andra kriterier:
1. De bör vara direktstyrda så att loken helt och direkt följer hur jag styr. På våra banor med korta linjebitar och ofta korta stationer finns ingen anledning att ha fördröjningar.
2. Låg ljudnivå om ljuddekoder finns. Inget krav på ljud.
3. Ljusväxling så att man ser åt vilket håll loket kommer att röra sig vid pådrag.
4. Pålitlig strömupptagning så man slipper "putta" på loken titt och tätt.
5. Goda gångegenskaper även på inte så perfekta spår.
6. Det ska inte behövas en massa extra information för att kunna hanteras.
7. Jag föredrar körhandtag där ratten vrids medsols vid ökat pådrag och minskning till stopp vid vridning motsols.
PLj
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av ErikKuiper »

Otto BvL skrev:Ställ in lokets sth i dekodern
Vilken för att krångla till det dessutom beror på vilken spänning man har i spåren.
  • MMM2R 2.1 saknar information om spårspänning.
  • FREMO H0-RE rekommenderar 14V.
  • Eke vill ha 16V.
  • NMRA S-9.1 anger 14,5V som typvärde för H0.
/Erik
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av plj »

Beträffande hastighet under trafikspel. Oftast är linjerna mellan stationerna vid trafikspel så korta att man snarare bör köra ganska långsamt för att få längre gångtider d.v.s. kanske en hastighet som motsvarar 50-60 km/h. Även här behövs inga fördröjningar utan det går utmärkt att styra loket direkt. På koppelstångslok med rätt drivhjulsdiameter tycker jag att det är förhållandevis lätt att avgöra om man håller lämplig hastighet.
PLj
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"