Stoppförbud i boostergräns

Allmäna diskussioner och information
StefanNilsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-09-09, 23:20
Ort: Storfors
Kontakt:

Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av StefanNilsson »

För helgens VeMod-träff i Kil tog vi fram skyltar för att visa boostergränser utmed spåret. Grejen är ju att en förare inte får stanna ett tåg så att hjulen kortsluter mellan boosteravsnitten. Det finns en liknande skylt för den riktiga järnvägen, nämligen stoppförbudstavlan. I JTF anges: "Föraren får inte stanna fordonssättet så att någon uppfälld strömavtagare hamnar mellan två stoppförbudstavlor." Borde funka bra för boostergränser på modulbanor tänkte vi, så jag gjorde en sida med skyltar att printa. Dessa skärs eller klipps ut och sticks mellan modulerna i boostergränsen.

Skyltarna ligger i två olika storlekar, den större tyckte jag blev mest tydlig utmed banan. Den som vill får använda filen. :)
Bilagor
stoppförbud.pdf
(12.83 KiB) Nerladdad 223 gånger
--------------
Hälsningar
Stefan N.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av LLJ »

Skall pilen peka mot spåret vid boosterskarven? Och en på var sida spåret?
Lika bra att de används lika överallt.

/Lars
StefanNilsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-09-09, 23:20
Ort: Storfors
Kontakt:

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av StefanNilsson »

Enligt JTF ska pilarna alltid peka mot det spår skylten avser. Men bara en på ena sidan enligt vad jag kan se. I verkligheten alltså, där det också är två på ena sidan spåret, på ömse sidor av t.ex en sugtransformator. Sen hur man gör på moduler blir lite en annan femma... Öppet för diskussion antar jag.
--------------
Hälsningar
Stefan N.
StefanNilsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-09-09, 23:20
Ort: Storfors
Kontakt:

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av StefanNilsson »

Lägger upp en fil till, med pilar vända åt samma håll.
Bilagor
stoppförbud2.pdf
(12.64 KiB) Nerladdad 193 gånger
--------------
Hälsningar
Stefan N.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av Qrt »

Ett bra initiativ förstås. Men det verkar som om man slarvar med pilarnas riktning IRL.
http://jvgfoto.se/signaler/skydd-av-pun ... budstavla/
Eller kanske är det så att de pekar ut ett slags imaginärt streck över spåret.
Inte helt solklart i dåligt väder om man missar ena skylten.

Ett slags parallell till hur man numera i vägtrafiken markerar parkeringsförbud upphör: inte med en gul "baksida" som förr utan med en till p-förbudsskylt med en pil som pekar tillbaka.

Jag föreslår att "vi" avviker från JTF och låter pilarna peka in mot det förbjudna området och parallellt med spåret.
Särskilt som föraren sällan befinner sig i linjens längdriktning utan oftast tvärs denna.

De bör också vara större än skalenlig storlek. Minst som ½ litet fraktkort eller ½ visitkort.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av Arne Ivan »

Ofta har den som ansvarar för trafiken en genomgång innan start på varje trafikpass..
Ta fram en större skylt och håll upp då, så kan ingen neka till att sett och hört.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
StefanNilsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-09-09, 23:20
Ort: Storfors
Kontakt:

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av StefanNilsson »

Mekanoid skrev:Hur ska vanliga människor som är lokförare endast på en modulträff kunna förstå denna skylt???

Jag tycker det börjar bli dags att införa krav på att man gått lokförarutbildning i verkligheten för att få köra tåg på våra moduler. ;) :)
I samma anda som acceleration, kurvradier, signaler etc slaviskt måste följa förebilden... :twisted:

Skämt åsido. Men förvänta er inte att alla ska förstå dessa skyltar!
Vid all modulkörning görs en genomgång av det som behövs gås igenom för träffen. Självklart ska då denna skylt ingå vid genomgången. Om den nu alls används. Det är - som jag skrev rätt tydligt i första inägget - en helt frivillig grej för dem som vill använda den. Vi gjorde det som en kul grej nu i helgen, och som vi ville dela med oss av. Sen är det helt frivilligt att använda den... som jag också skrev. Precis som det är frivilligt att övertolka hur den ska eller kan användas.
--------------
Hälsningar
Stefan N.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av LLJ »

Jag tycker det är bra om boostergränserna är uppmärkta och varför då inte använda en förebildsmässig markering?

Förarna bör även veta om någon annan vagn har strömupptagning t.ex. för belysning/slutljus och inte heller stanna med sådant fordon över boosterskarven.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2088
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

EA tillförs det som del i arbetet?

Inlägg av stasv »

Vem ska ha ansvaret för markeringen? Är jag helt fel ute med att få med det i en instruktion för olika funktionärer?
Bra att få boostergränsen mer synlig även om den pekas ut vid genomgången före körning.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Stoppförbud i boostergräns

Inlägg av PerOlofPettersson »

Hej på er alla.

Det är väl inget problem med utmärkningen, det görs ju enklast när boostern kopplas in och sätta dit skylten tar ju inte så lång tid. Jag tycker att det är ett bra intiativ, till att märka ut var boostergränserna finns.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"