Jag satt och skissade och funderade i mitt rälsläggningsprogram anyrail och provade olika varianter med peco Code 75. JAG KOMMER ATT PRATA MYCKET OM SEKTIONER ISTÄLLET FÖR MODULER I DENNA TRÅD OCH DET ÄR FÖR ATT MODULEN DELAS JU UPP I JUST NU 8 ST SEKTIONER. Kom fram till att Varje sektion får max bli 90cm lång och 32cm bred av transportmässiga skäl. Men för att det ska bli så bra som möjligt och funka i sektionsskarvar med växlar så kollade jag med att bara köra pecos slankaste växlar med radie 1524 rakt igenom mot att ha endast dom slankaste växlarna till dubbelspåret och inne i timmerområdet ha dom näst slankaste med radie 914 för av- och påkoppling samt invägning av det långa timmertåget. Växling består i att med fullastat timmertåg
1.Köra sakta genom växel 1,2,3,4 till invägningsspår (spår nr 3)
2. backa in vagnarna genom växel 4 på ett tomt spår av de två lossningsspåren (spår 3 eller 4)
3.Koppla loss loket och köra fram och sen stanna efter växel 4.
4.Backa in på det lossningsspår (spår 3 eller 4) som innehåller tomma vagnar och koppla på dessa.
5.Köra fram och stanna vid skyddsväxel nr 5 och koppla loss vagnsetet från loket.
6. Loket utför sen rundgång med på spår 2, backar genom växel 2 och 3 så man hamnar i rätt läge för att koppla på de tomma vagnarna på spår 3
7.Köra iväg från samma håll man kom för att hämta mer timmer.
Om jag skulle välja dom slankaste växlarna även inom timmerområdet så kommer man lite för nära kanten till sektionen på kortsidan i timmerområdet och jag vill gärna ha i minst 10cm rakt flexspår mellan växel och kanten. Tror inte det är nån smart idé att börja en sektion direkt med en växel i skarvkanten.
De näst slankaste växlarna ligger ju inom mmm-normen för kurvradier på stationer. Här är ett urklipp ur normen: "Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800mm". Jag kommer som sagt ha växlar med radie 914mm.
Beträffande urspårning vid backning genom kurvor mm så är timmervagnarna både den nya boggitypen från trix/märklin sgns121 samt den tvåaxliga lps från modellproduktion gjord för betydligt tajtare kurvradier ner till radie 3 om inte till radie 2och 1. Om jag måste säkra upp med de slankaste pecoväxlarna på timmerområdet som man har i fremo för att slippa gnäll för eventuella urspårningar med dessa två vagnstyper så är det lite konstigt att dom inte klarar radie 914mm på en modul men går utmärkt att backa och köra genom trix växlar och kurvor med radie 360mm på hemmabanan.
Läste nu efter jag postade detta att radien inte stämmer med vad peco skriver ut, vilket är lite konstigt. Jag får väl göra så att jag börjar med snickerier samt två slanka växlar till mötesspår så får vi se vad det blir för spår på Timmersidan. Bifogar en bild på en något längre variant
Jag kommer att bifoga bilder på den senast layouten
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.