Krokiga fortsättningen...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
ErikKuiper

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:Sen räknade jag med att vi som är med i ModulSyd har koll på hur en tumstock fungerar :)
Det tror jag nog de flesta vet, men jag vet också hur lätt det är att mäta lite fel. Det som är bra med att mäta ett kontrollmått är att man kan verifiera om man har mätt tillräckligt rätt. En utökning av ditt beräkningsprogram som du kan göra vid tid och intresse är att ange hur rätt modulen är uppmätt.
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Dags för en uppdatering: Nu har jag bestämt mig för att gå vidare med trilogin innan jag gjort den första delen helt klar. Kanske dumt men jag vill bli färdig med all kapning eftersom det skitar ner så mycket. Kapade upp bitar för del 2 och 3 i kväll. Har också fixat till 4 st gavlar men inte borrat hålen än. Det blir morgondagens kvällsjobb.
Färdiga bitar och halvfärdiga gavlar.
Färdiga bitar och halvfärdiga gavlar.
30 grader 3.jpg (6.79 KiB) Visad 4339 gånger
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Blev lite gjort i dag också. 4 st gavlar klara precis som planerat. Mycket jobb. Borde det inte kunna gå att samordna ett större inköp?
30 grader 4.jpg
30 grader 4.jpg (6.62 KiB) Visad 4294 gånger
Nu ska allting vara klart för att monteras ihop.
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Blev lite gjort i dag också. Svårt att låta bli när det är kul och går bra. Fick en släng av hybris tror jag när jag beslutade att ge mig på de andra delarna direkt eftersom det gick så bra med första delen. I kväll var det motigare. Fick börja om ett par gånger och ändå blev det sådär men till slut blev det i alla fall något. Kommer dock att krävas en del efterarbete. Dagens bild är på del ett och del två. Sista biten får vänta till nästa vecka.
20160218_190314.jpg
Senast redigerad av 1 LarsRobert, redigerad totalt 2016 gånger.
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Kollade in gårdagens resultat nu på morgonen och så här i efterhand borde jag kanske inte ha hobbyjobbat i går utan gjort något annat i stället...
Frågan som dyker upp i huvudet är: Hur mycket vinkelfel kan tolereras? Vad funkar? +/- 0,5 grad eller mindre? Eller +/- 1 %? Den här blev något liknande. 30,2 -30,4 grader enligt Daniels räknesnurra. Vet inte om jag sett några toleranser på några mått överhuvudtaget i någon standard.

Vad tycker ni som varit med en del? Ska man bryta upp den och börja om? Som nybörjare så vill jag gärna veta vad ni tycker.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det som är viktigt är att gaveln är 90,0 grader vertikalt mot spåret. Om kurvan är 30,0 eller 30,2 är inte så kritiskt, bara man vet om det och anger det i modulens data. Inte så ofta som det byggs rundbanor.

/Lars
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Nu har jag kollat igen med lite piggare ögon och jag kör vidare på det där. Ser inte så tokigt ut ändå. Får vi se om helgen medger någon tid till att skruva ihop sista delen också. Jag hoppas det. Så får man gå vidare med att få fast rälsen sen och se om det funkar. Efter det känns det som man kan ta det lite lugnare.
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

LarsRobert skrev:Hur mycket vinkelfel kan tolereras? Vad funkar? +/- 0,5 grad eller mindre? Eller +/- 1 %?
Som Lars skriver så är det viktiga att veta den faktiska vinkeln som modulen har. Vad du tänkte att de skulle ha är inte intressant (förutom kanske för sig själv för att förstå skillnaden mellan plan och verklighet och för att förstå att det inte är så lätt att bygga exakt som man planerade).
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

:D Ja det är alltid bra att bli påmind om sin dödlighet. Att komma ner på jorden igen. Modul 2 är ett typiskt exempel på hybris. Nu ska jag ge mig på del tre och sen får vi se hur det går. Går den bra så kanske det tas ett nytt beslut om mitten delen.
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

I dag skruvade och limmades den tredje ramen ihop. Efter en del trassel så blev det ganska bra. Nu är det bara att invänta de beställda rälsbitarna innan jag kan börja såga till rälsunderlaget och sen fästa rälsen. Har fått lite idéer om hur landskapet ska se ut. Återstår att se om det går att förverkliga.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"