Moduljuntan Borås PRO-avd
- CurtanSvensson
Moduljuntan Borås PRO-avd
Hej!
Då har för första gången Moduljuntan i Borås PRO-avd träffats. Vi är en liten samling av tre individer - äldre herrar som ska träffas minst en gång i månaden - om inte barnbarnen tar upp för mycket tid.
Syftet är fyra olika mål i prioordning:
1) Social verksamhet.
2) En jädrans god fika med tillbehör.
3) Byggande och reparationer m m till våra modulanläggningar samt våra fasta tågbanor.
4) Inbjudan av en gäst!!!
Första träffen genomfördes hos undertecknad i snöyra. Vi flyttade på släpskor till Berndts postvagn. Satte in gubbar i mina personvagnar för orientexpressen. Försökte sätta in kondensatorer för belysning - behöver köpa nya mer spänning upp till ca 20V hade 16V. Lyckades utan beskrivning få av kåpan på UP AC4400 för att genomföra underhåll. Så klart fikade vi också.
Då har för första gången Moduljuntan i Borås PRO-avd träffats. Vi är en liten samling av tre individer - äldre herrar som ska träffas minst en gång i månaden - om inte barnbarnen tar upp för mycket tid.
1) Social verksamhet.
3) Byggande och reparationer m m till våra modulanläggningar samt våra fasta tågbanor.
Första träffen genomfördes hos undertecknad i snöyra. Vi flyttade på släpskor till Berndts postvagn. Satte in gubbar i mina personvagnar för orientexpressen. Försökte sätta in kondensatorer för belysning - behöver köpa nya mer spänning upp till ca 20V hade 16V. Lyckades utan beskrivning få av kåpan på UP AC4400 för att genomföra underhåll. Så klart fikade vi också.
Senast redigerad av 2 CurtanSvensson, redigerad totalt 2016 gång.
Curten
Re: Moduljuntan Borås PRO-avd
Skulle rekommendera högre än 20 V, 25 V brukar finnas som standardvärde på kondensatorer.CurtanSvensson skrev: Försökte sätta in kondensatorer för belysning - behöver köpa nya mer spänning upp till ca 20V hade 16V.
Trevligt att ni kan träffas på andra dagar än onsdagar hos Magnus.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- CurtanSvensson
Ja, detta var riktigt trevligt!
Stort tack för gott tilltugg och kaffe.
Ang. kondingar så har jag 25 volt i mina vagnar såg jag nu, som Lars säger så är säkert 20 volt för lite också.
Vi kan prova en sådan vid tillfälle.
Mötet blir nog hos mig nästa gång.
Stort tack för gott tilltugg och kaffe.
Ang. kondingar så har jag 25 volt i mina vagnar såg jag nu, som Lars säger så är säkert 20 volt för lite också.
Vi kan prova en sådan vid tillfälle.
Mötet blir nog hos mig nästa gång.
Thomas Sunesson
"PRO" står förstås för "Professionals", d.v.s. kräm-de-la-kräm i Borås modelltågssocietet!
I alla fall att döma av det ni åstadkommer.
Ser himla kul ut!
Mvh
Mathias
I alla fall att döma av det ni åstadkommer.

Ser himla kul ut!
Mvh
Mathias
Trevligt!
Gillar att ni kör på och prövar även inte helt hemtama operationer!
Gillar att ni kör på och prövar även inte helt hemtama operationer!
Ser väldans trevligt ut! 
Hälsningar / Eke

Hälsningar / Eke
- CurtanSvensson
Nu har jag fixat till UP AC4400, plockat isär smörjt upp rättat till dekoderplattan, så den sitter rätt, m m. Loket gick sakta och levde en hel del(nästan hörselkåpor på). Går som en klocka inköpt för endast 450kr. Loket skulle egentligen till Ulricehamns lokverkstad för reparation av verkmästaren Micke. 

- Bilagor
-
- UP AC4400
- 221304205_747249eb-7c88-4930-9e5a-1597c12c4d81.jpg (54.09 KiB) Visad 5472 gånger
Curten
Jag fick ju förtroendet av Curtan att undersöka hur man får loss kåpan på UP AC4400, och det visade sig att det man måste göra var att skruva bort kopplen. Kåpan satt alltså i detta fallet endast med en skruv genom kopplen i varje ända. Men troligen har det varit 4 st kåp-hakar på mitten som tidigare ägare kapat av. Men allting går.CurtanSvensson skrev:Hej!
1) Social verksamhet.
Thomas Sunesson
- CurtanSvensson
Då har PRO-avd haft sitt återkommande månadsmöte hos Thomas. Här avhandlades en massa olika saker från stort till smått. Idag blev vi färdiga med belysningen i 5 st vagnar med likriktare och kondensatorer m m. Fungerar hur bra som helst, med hjälp av lödd experten Thomas. Berndt arbetade på med sina produkter (plastartiklar) till försäljning för dom som så önskar till Dreamtrack 2016 - kommer bli ett en hel del. Beslut fattades att dessa tre herrar skall delta på hobbymässan i Göteborg under våren 23-24 april.
Anmälan. http://www.modulwest.se/tr%C3%A4ffar/mo ... 6-30106984
En kortare dagsutflykt planerades under våren - detta återkommer vi till. Nästa gång så kommer Berndt att hålla i månades möte - hemlig gäst???? Som vanligt när mj-rallare samlas så bjöd Thomas på hembakat och kaffe, smakade väldigt gott.

Anmälan. http://www.modulwest.se/tr%C3%A4ffar/mo ... 6-30106984
En kortare dagsutflykt planerades under våren - detta återkommer vi till. Nästa gång så kommer Berndt att hålla i månades möte - hemlig gäst???? Som vanligt när mj-rallare samlas så bjöd Thomas på hembakat och kaffe, smakade väldigt gott.

Curten