Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Sitter och försöker göra vagnskort och vet inte i vilket hörn jag ska börja. Tittar både på Jonas länk men även Urbans Fremo dokument. Jag får inte Jonas länk att funka, den ger bara felmeddelande när jag ska få fram kortet. Och Urbans vet jag inte hur jag byter ramens färg beroende på vagn.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av UrbanJohansson »

Niklas skrev:Sitter och försöker göra vagnskort och vet inte i vilket hörn jag ska börja. Tittar både på Jonas länk men även Urbans Fremo dokument. Jag får inte Jonas länk att funka, den ger bara felmeddelande när jag ska få fram kortet. Och Urbans vet jag inte hur jag byter ramens färg beroende på vagn.

Bild
Hej!

Vagnskorten - det finns lite olika varianter; själv har jag valt att spara ner excel-arket på min hemmadator och där har jag en flik för varje littra.
Byta färg på ramen görs genom att markera de olika cellerna och sedan klicka på färghinken.
För att fylla i arket krävs lite "handpåläggning" då de flesta rutor är i "grundarket" medans ett par är "pålimmade" textboxar.

Om du vill, så kan du maila bild + förebildens data så skapar jag ett vagnskort åt dig.
Urban "Södra Station" Johansson
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

I min frustration av hur svårt det är med program men ej kan. Så valde jag att rita av det i ett jag kan, CorelDraw. Fast skiter det sig totalt så överväger jag ditt erbjudande.

Bild

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av jhjelm »

Jag provade länken och jag kunde skapa vagnskortet. Körde med internet Explorer.

Vet ej vad felet är.

Med vänlig hälsning, Jonas
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Funkade inte i Explorer heller, fast jag har nu kort för mina vagnar.

Färgerna på korten är valda med Photoshop efter färgprov på vangskorts förklaring där färgerna är med. Kom gärna med saker jag har missat som är viktiga för att kunna bedriva trafikspel i Sverige på en Svensk modulkörning. Jag har medvetet valt bort mycket av data från de riktiga vagnarna. Men vikt och längder är med och jag ska komma på kännetecken för vagnarna. Nu ska jag bara få till storleken så de passar i de fickorna jag köpte för 7 år sedan som tipsades om då. Måste också hitta fraktsedels fickor när jag nästa gång kommer till något ställe där jag kan hitta det. Finns ju några tips här i tråden.

Bild

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

I huvudsak tycker jag det ser bra ut. Bara några mindre kommentarer.
  • Skriv ditt namn och eventuellt address och telefon i rutan i vänstra nedre hörnet på bildsidan så man vet vem vagnen tillhör.
  • Många vagnar är märkta med sth 120 km/h och dubbla röda streck, med de har inte ett ss littera. Kolla upp vad sth är då vagnen är lastad. Jag misstänker att sth 120 km/h bara gäller olastad vagn.
  • Har du bytt till RP25-hjul? De flesta vagnar levereras med NEM-hjul.
  • Gör gärna bilden så stor som möjligt.
  • Ha även komplett vagnsnummer på bildsidan.
/Erik
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Hej,

Tack för svar.

- Fullständigt namn står på korten, men eftersom detta är ett öppet forum skriver jag inte ut det.
- Har inte bytt hjul, så då är det nog NEM.
- Bilden är så stor som möjligt, utan att förvränga bilden.
- På baksidan, det är väl modellsidan? Där står bara de 4 siffrorna jag har som vagnsnummer. Eller ska hela stå där också?
- Ska kolla upp sth frågan, tror att det är som du skriver.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

Jag är van att det är samma vagnsnummer på båda sidor av kortet, dvs det nummer som finns på vagnen.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av LLJ »

Det är även en fördel om det finns en liten bild av vagnen även på sidan med fraktsedelsfickan.
Jag brukar placera bilden i nedre högra hörnet av det stora fältet. Då kan man se vilken vagn det är samtidigt som man kan läsa fraktsedeln.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av LLJ »

Jag har även mallar för Open Office som jag använder vid tillverkning av vagnskort, som jag kan dela med mig till dem som använder det programmet.

En tanke varför det inte fungerar med länken, det är inte så att du har någon form av popup-blocker eller liknande som ställer till det?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"