Moderne FREMO

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Moderne FREMO

Inlägg av LLJ »

Godskunder i form av godsmagasin vid stationer försvinner. Tänkbart att laster via stationens lastkaj finns kvar, för om lastning till/från bil.
@Jan: Du har rätt i att fler industrimoduler behövs. Men de kan användas även vid körning av äldre epok (om man inte använder allt för moderna byggnader).
Så bygg fler industrimoduler, gärna som SIH0 moduler ;)

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

En tät pendeltågstrafik hör väl även till den moderna epoken. Dessutom har ju en del stationer öppnats på nytt för just pendeltågen. Linghem och Malmslätt till exempel här i Östergötland. Kanske en utmaning att hinna med godstågen mellan pendeltågen eller låta dem gå på natten eller mitt på dagen när pendeltågen inte går så ofta. Och sedan går väl snälltågen trots allt ganska mycket oftare än på våra trafikspel som jag varit med på...

Förlåt om jag lägger mig i utan att vara jätteinsatt...

Staffan
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Många äldre stationer har fått nytt liv som utlastningsplatser för skogsråvara.
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Ofta är väl underhållningen viktigare än att avbilda verklig trafik i alla delar. Tät pendeltrafik är kanske inte så roligt att köra.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev:Ofta är väl underhållningen viktigare än att avbilda verklig trafik i alla delar. Tät pendeltrafik är kanske inte så roligt att köra.
OT: Fråga Roland. Han var inte så munter när han för 7:e gången fick ett uppdrag att köra motorvagn vid en träff för några år sedan.

Vid de tyska modernträffarna har det varit motorvagnar med styv tidtabell, dock inte tät pendeltågstrafik utan mer entimmestrafik eller så.
Jag tror på det upplägg vi körde under Värnamo Moduldagar, många och korta trafikspel (2h per trafikspel denna gång).

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Trafikspelen i Värnamo var klart lyckade. Några rätt komplicerade uppdrag uppskattades (när jag väl fattat :-))
Nu vet jag ju inget om hur det går till att få ihop ett trafikspel, vad som är möjligt och vilka hjälpmedel i form av program som finns. Heller inte hur verkliga lokförarares tjänster är uppbyggda. Sitter man i samma lok även om det ska stå stilla i flera timmar eller övertar man ett annat?
Eller är det bara en konsekvens av att körtiderna mellan stationerna är så extremt mycket kortare än i verkligheten?

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"