Tre m-playmoduler
Re: Tre m-playmoduler
Man får löda en liten tråd mellan rälen och växeltungan så att växeltungan alltid har samma polaritet som rälen jämte, även när växeltungan inte ligger emot rälen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
Tack Daniel,
Det hade jag missat. Nu ser jag att det finns en bar fläck mellan sliprarna som förmodligen är avsedd för det.
Staffan
Det hade jag missat. Nu ser jag att det finns en bar fläck mellan sliprarna som förmodligen är avsedd för det.
Staffan
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
I MMM-2R-normen finns bilder som beskriver det Daniel berättar, se rubrik 6.3
http://malarmodulmote.com/wp-content/up ... 2R-2-1.pdf
Bortse från Glödlampan och ersätt den med en kabel.
http://malarmodulmote.com/wp-content/up ... 2R-2-1.pdf
Bortse från Glödlampan och ersätt den med en kabel.
Ta en liten fil och fila lite rent innan du löder på fläcken mellan sliprarna så blir lödningen bättre och enklare!
Mvh. Eke
Mvh. Eke
-
Jag tror att jag skulle behöva LITE bättre lödutrustning. Nu har jag bara en enkel lödpenna och inget annat. Den blir lite klumpig liksom dess ägare och jag misstänker att sliprarna kommer att smälta.
I går var jag och tittade på Biltema. De hade en lödstation för över 800 och en lödsats för drygt 200. Classe hade stängt. Kjell också tror jag.
Förslag?
Staffan
I går var jag och tittade på Biltema. De hade en lödstation för över 800 och en lödsats för drygt 200. Classe hade stängt. Kjell också tror jag.
Förslag?
Staffan
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Håller med Lars. Kjells lödstation har jag använt mycket och är mycket nöjd med.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
Frågar i tråden om mina egna moduler för att inte komma från ämnet i petro-modultråden:
Den manuella växelomläggaren som Lars refererade till ser bra och enkel ut. För mig är bara problemet att jag inte är säker på att kunna få den tillräckligt exakt på rätt plats när den ska monteras under modulen (jag brukar misslyckas när jag ska mäta....).
Habo Hobby har på samma sida en "Växelomläggare med alt fästen" som jag tycker ser lockande ut eftersom den verkar ha allt på översidan. Vad som inte framgår är om den även har ändlägesbrytare. Jag såg den senast på någon modul i Värnamo.
Staffan
Den manuella växelomläggaren som Lars refererade till ser bra och enkel ut. För mig är bara problemet att jag inte är säker på att kunna få den tillräckligt exakt på rätt plats när den ska monteras under modulen (jag brukar misslyckas när jag ska mäta....).
Habo Hobby har på samma sida en "Växelomläggare med alt fästen" som jag tycker ser lockande ut eftersom den verkar ha allt på översidan. Vad som inte framgår är om den även har ändlägesbrytare. Jag såg den senast på någon modul i Värnamo.
Staffan
Om du tänker på dessa så har de en växlande kontakt.
De är dock väldigt noga att hamna rätt och bör nog monteras på ett träunderlag med små skruv. Kontakten är inte den allra bästa har det visat sig, så jag bygger om Eving Oil som har sådan till omkopplare under skivan som manövreras från infällda handtag istället.
/Lars
De är dock väldigt noga att hamna rätt och bör nog monteras på ett träunderlag med små skruv. Kontakten är inte den allra bästa har det visat sig, så jag bygger om Eving Oil som har sådan till omkopplare under skivan som manövreras från infällda handtag istället.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam