[Spårplan] Kraftverk

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

[Spårplan] Kraftverk

Inlägg av LLJ »

Här kommer en enkel spårplan till en industrimodul enligt SIHO standarden.
Varje sektion är 1m och Tillig EW3 växlar har använts.

Tanken är att kraftverket skall kunna eldas med både kol, flis och torv.
Kolvagnar töms via självtömningen till höger. Växelloket drar helt enkelt hela tåget sakta över och tömmer det med en gång.
Sedan skjuts vagnarna tillbaka så att loket kan koppla av och gå runt på andra spåret.

Torv och flis tänker jag mig att den kommer i containers. De tar lite längre tid att tömma, så de vagnarna lämnas på sidospåret utmed den asfalterade ytan.

Kommentarer?

/Lars
Bilagor
SIH0_kraftverk.jpg
SIH0_kraftverk.jpg (12.95 KiB) Visad 5101 gånger
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av plj »

Är det svarta en bränslehög? Såvitt jag ser finns ingen byggnad. Kol kan ju lagras utomhus, men kräver inte torv/flis lagring under tak? Risk för självantändning vid för tjocka lager? Hur kommer bränslet till själva pannhuset? Bandtransportörer?
OK. Förslaget är väl bara ett koncept, men om man verkligen bygger en modul får man också tänka på hur det ska fungera i verkligheten. Kanske en landskapsmodul vid sidan om avlastningsmodulen med bandtransportör som är tänkt att gå till pannhuset och kanske en antydan av ett pannhus.
PLj
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av jhjelm »

Är det inte bättre att utgå från en förebild och korta ner den lite? ;)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av LLJ »

Det oranga är själva pannhuset. Mått efter faktiskt modell. Transport av bränsle med hjullastare.
Kanske det behövs tak alt. en byggnad för flis/torven. Enkelt att lägga till i så fall.

Något sådant här skulle skapa en del trafik vid våra körningar.
@Jonas: har du någon bra förebild?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av kasoe »

Det finns en förebild i Jönköping, nere vid stranden vid Hälsohögskolan står Munksjöpannans silos för kolpulver som en gång servades via Järnväg med bulkvagnar med kolpulver. Även lastbilar användes. Kördes på industrispåret genom Munksjö på ett enkelspår, växling skedde med traktor. Undertecknad har en gång gjoprt en växlingsrörelse där med traktor... Sommaren 1987 var det...

Den har en extra poäng, man behöver bara avbiklda kolsilosen, kraftverket ligger utanför bil så att säga... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av LLJ »

@kasoe: Men då "funkar" inte mina tyska Falns eller de fliscontainervagnar som finns. Har dock prototypvagnar märkta Nycol som passar ;-)

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av plj »

Om det oranga är själva kraftverket undrar jag hur originalet ser ut. Om det bara är ett fragment av pannhuset kanske det går. Men vanligen tillkommer turbinhall och skorsten med rökgasrening samt slaggbehandling o.s.v. Jag har ju själv byggt ett fragment till ett pannhus till min hemmabana (tänkt som pappersbruk). Om kraftverket skulle ligga som på bilden borde lossningsplatsen ligga närmare pannhuset. Man kör ju inte onödigt långt.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av LLJ »

Här en länk till kraftverket:
http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3021

@Plj: Om man skall kunna lasta av flera olika bränslen kan inte alla lastas av helt nära byggnaden.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av plj »

När man tittar på förebilden som Du refererar till så verkar det vara ett ganska gammalt kraftverk (1900-1940) som kanske t.o.m. bestod av panna+ kolvångmaskin+ generator. För ett sådant var nog bränslet styckekol och sannolikt inga Fa...eller Ua...-vagnar. Ska Du ha flis/kolpulver så bör det nog vara en modernare (och betydligt större) anläggning.....
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Spårplan] Kraftverk

Inlägg av LLJ »

Man får väl sätta upp en bakgrund och rita en större anläggning.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"