Tack alla som har tipsat mig! Nu gick det.
Utgångspunkten var att CV29 måste ha varit 2 tidigare och 2+32=34. Jag testade och vid andra försöket lyckades det!!!
Staffan
Byta adress på lok
Re: 3R information om träffen.
Jag brukar föredra CV29 till värde 36 och sedan gå in på long adress och ge den nya adressen.
Vad det gäller problemet med dubbeladresser så föreslår jag samma sak som jag föreslog på 2R för 2 år sedan
En Whitboard tavla med penna där man gör ex antal rutor för antal tåg som får vara på banan samtidigt med eltejp sen när man ställer på ett lok så fyller man i adressen samt typ för att sen sudda bort det när tåget tas bort från banan.
Vi prövade det på tekniska musset för 2 år sedan i ca 2 timmar innan folk ignorerade det systemet tyvärr men det var effektivt för man kunde då se vilka tåg som var på banan hela tiden och vem som ägde det.
Vad det gäller problemet med dubbeladresser så föreslår jag samma sak som jag föreslog på 2R för 2 år sedan
En Whitboard tavla med penna där man gör ex antal rutor för antal tåg som får vara på banan samtidigt med eltejp sen när man ställer på ett lok så fyller man i adressen samt typ för att sen sudda bort det när tåget tas bort från banan.
Vi prövade det på tekniska musset för 2 år sedan i ca 2 timmar innan folk ignorerade det systemet tyvärr men det var effektivt för man kunde då se vilka tåg som var på banan hela tiden och vem som ägde det.
Richard Gällhagen
-
Eller skulle det räcka att vi som har några Märklin-dekodrar som inte kan programmeras till fyrsiffriga adresser antecknar oss? Eller att de som har krockande adresser kontaktar varandra...
Staffan
Staffan
Nja, värde 36 i CV29 är inget bra på en modulkörning! Det innebär lång adress med analogdrift aktiv, men analogdriften ska alltid vara avstängd på modulbanorna.44121 skrev:Jag brukar föredra CV29 till värde 36 och sedan gå in på long adress och ge den nya adressen.
Dom vanligaste värdena är.
2 = kort adress och 28-128 kösteg
34 = lång adress och 28-128 körsteg
Dom möjliga värdena som finns är.
1 = omvänd körriktning
2 = 28-128 körsteg
4 = analogdrift på
8 = Railcom på
16=Egen hastighetskurva enligt CV67-94
32=lång adress
Värdena 4 och 8 ska aldrig vara med på modulkörning.
Mvh. Eke
Re: Byta adress på lok
Inläggen i den här tråden är flyttade från den här tråden:
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 4&start=30
Med vänlig hälsning
Daniel
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 4&start=30
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
Till DreamTrack 2016 hoppas jag att få klart en programvara som kontinuerligt stämmer av lokadresser i Z21 med anmälda lokadresser. Listan skall visa:44121 skrev:Vad det gäller problemet med dubbeladresser så föreslår jag samma sak som jag föreslog på 2R för 2 år sedan
- Loknummer
- Anmäld loktyp (från listan med anmälda lok)
- Anmäld ägare (från listan med anmälda lok)
- Lokets fart och riktning just nu.
- Status på några grundläggande funktioner, t.ex. F0-F4.
En annan finess som jag tänker bygga in, är att om loket kör längre än X sekunder med fartsteg < Y så slås sätts lokets hastighet till 0. Detta för att hindra att lok lämnas t.ex. i fartsteg 1 och sedan bränner motor/dekoder.