Byta adress på lok
-
Byta adress på lok
Lokadresser:
Jag har inte lyckats klura ut hur man programmerar mer än tvåsiffriga DCC-adresser med multimusen - om det nu går.
Staffan
Jag har inte lyckats klura ut hur man programmerar mer än tvåsiffriga DCC-adresser med multimusen - om det nu går.
Staffan
Re: 3R information om träffen.
Hej Staffan,StaffanWiman skrev:Lokadresser:
Staffan
Jag har ingen Multimus själv så jag kan prova men se manualen, sid 49 (eller sök ordet "long") så hittar du en beskrivning
https://www.fleischmann.de/uploads/docu ... aus_en.pdf
-
Hej Tompa,
Jag har följt beskrivningen (inte första gången!) men det fungerar ändå inte. Anledningen är nog detta: " Dazu ist es aber notwendig, zunächst die „langen Adressen“ im Lokdecoder über die CV29 freizuschalten (Decoder-Anleitung beachten!)". (Man måste emellertid först aktivera de "långa adresserna" i lokdekodern vid CV29 (Beakta bruksanvisningen för dekodern)).
Hur detta ska ske och om det är möjligt med Multimusen framgår inte.
Hälsningar
Staffan
Jag har följt beskrivningen (inte första gången!) men det fungerar ändå inte. Anledningen är nog detta: " Dazu ist es aber notwendig, zunächst die „langen Adressen“ im Lokdecoder über die CV29 freizuschalten (Decoder-Anleitung beachten!)". (Man måste emellertid först aktivera de "långa adresserna" i lokdekodern vid CV29 (Beakta bruksanvisningen för dekodern)).
Hälsningar
Staffan
StaffanWiman skrev:Hej Tompa,
Hälsningar
Staffan
I NMRA standarden för DCC
http://www.nmra.org/sites/default/files ... 012.07.pdf
går att läsa att bit 5 i CV29 ska sättas till "1" för att aktivera lång adress.
Gör såhär:
1. Läs CV29,
2. Ta värdet som du läser och lägg till 32
3. skriv det nya värdet till CV29
-
Hej igen Tompa,
Jag tror det hela faller på att det inte går att läsa av CV med bara multimusen. Jag tror att jag skulle kunna skriva in ett nytt värde men eftersom jag inte kan läsa av det gamla värdet går det ju ändå inte... såvida det inte är ett värde som kan vara känt på något annat sätt.
Staffan
Jag tror det hela faller på att det inte går att läsa av CV med bara multimusen. Jag tror att jag skulle kunna skriva in ett nytt värde men eftersom jag inte kan läsa av det gamla värdet går det ju ändå inte... såvida det inte är ett värde som kan vara känt på något annat sätt.
Staffan
- IngvarÖsterberg
Jo då!
Tompa har rätt i meddelandet ovan om Multimusen.
Man går in med MENU
Går vidare till PROGR till CV_MD vidare till MODE och CV.
Där anger man CV varde=29 och sätter 29:an till värdet 32.
Backa till LONG och ange den långa adressen du vill ha.
Backa ut med MENU.
Tyvärr vet jag inte om det går att ändra adressen till loket direkt på Multimusen,
utan jag tar bort loket på den gamla adressen och lägger in loket på nytt.
Vi talar alltså om DCC.
Hälsar Ingvar.
Tompa har rätt i meddelandet ovan om Multimusen.
Man går in med MENU
Går vidare till PROGR till CV_MD vidare till MODE och CV.
Där anger man CV varde=29 och sätter 29:an till värdet 32.
Backa till LONG och ange den långa adressen du vill ha.
Backa ut med MENU.
Tyvärr vet jag inte om det går att ändra adressen till loket direkt på Multimusen,
utan jag tar bort loket på den gamla adressen och lägger in loket på nytt.
Vi talar alltså om DCC.
Hälsar Ingvar.

Eftersom CV 29 används även för andra saker så är det bättre att vänta att ändra den tills man kan läsa av registret med en annan centralenhet.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
- IngvarÖsterberg
Hej Daniel.
Kan det vara olika för olika decodrar?
Själv har jag bara ESU. Där funkar det.
Hälsar Ingvar.
Kan det vara olika för olika decodrar?
Själv har jag bara ESU. Där funkar det.
Hälsar Ingvar.
Det kan mycket riktigt vara flera saker man påverkar med CV 29, men sätt värde 34 så tror jag det blir bra i detta fallet, då blr det lång adress samt 28-128 körsteg i stället för 14 körsteg!
Andra saker som kan påverkas med CV 29 är körriktning, railcom och egen hastighetskurva till exempel!
Mvh. Eke
Andra saker som kan påverkas med CV 29 är körriktning, railcom och egen hastighetskurva till exempel!
Mvh. Eke
Göömde!
CV 29 är ett standardiserat värde som ska fungera likadant på alla dekodrar!
Mvh. Eke
CV 29 är ett standardiserat värde som ska fungera likadant på alla dekodrar!
Mvh. Eke